Als de ‘gewone’ 911 wordt gewijzigd, profiteren de raceversies daar gewoon van mee. De 911 GT3 RSR, winnaar van de American Le Mans Series en de 24 uur van de Nürburgring, is onder het mes gegaan en komt tevoorschijn met grotere louvres. En dat betekent dat de volledig luchtcirculatie is geoptimaliseerd, omdat er nu een airco als optie verkrijgbaar is.
 
Aan de achterkant is de aërodynamica verbeterd door een vleugel die een groter verstelbereik heeft. Het gewicht wordt beperkt door andere remmen en bekabeling. De motor bleef niet ongemoeid. Een nieuwe GT3 moet immers altijd beter zijn dan zijn voorganger.
 
De cilinderinhoud groeit naar 4 liter, goed voor 450 pk bij 7.800 tr/min en een koppel van 430 Nm bij 7.250 tr/min. De toerenbegrenzer slaat er pas bij 9.000 tr/min in. In vergelijking met de bestaande GT3 wordt een vergelijkbaar koppel bij een lager toerental gehaald.
 
En alsof de gemiddelde GT3-rijder niet kan sturen, informeert een nieuwe display boven het dashboard over de juiste schakelmomenten. Ook is de 911 servicevriendelijker geworden bij circuitgebruik. Iedere seconde telt immers.
 
De eerste twintig exemplaren van de nieuwe GT3 RSR zijn inmiddels in Weissach gebouwd en worden aan de verschillende teams afgeleverd. De prijs: 380.000 euro exclusief belastingen.

Reacties