
Porsche kan geen afscheid nemen van de vorige generatie 911. Na de productie van de GT2 RS heel kort opnieuw gestart te hebben, is hier de Porsche 911 Speedster. Wij dachten na het concept afgelopen zomer dat de versie die vier maanden later volgde al de productieversie was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dít is hem wel.
Wat maakt de Porsche 911 Speedster zo bijzonder?
Zie de Porsche 911 Speedster als de open versie van lekkerste versie van de 911: de GT3. Achterin ligt een 4,0-liter zescilinder die tot 9.000 toeren per minuut klimt om 510 pk en 470 Nm te bieden. Het is de beste manier om van het heerlijke gegil te genieten. Porsche bouwt maar 1.948 exemplaren.
Speciaal voor de Porsche 911 Speedster verbeterden de techneuten de gasklep van de boxermotor voor een betere respons. In 4 seconden zit de open Porsche op de 100 km/u en de topsnelheid is 309 km/u. Het geluid zou moeten lijken op dat van een raceauto. In totaal weegt de Porsche 911 Speedster 1.465 kilo, dat is zo’n 50 kilo meer dan de GT3.
De aanpassingen
Om gewicht te drukken trok Porsche de bagageklep, de voorste spatborden en de motorkap op uit koolstofvezel. Het interieur kreeg eveneens een koolstofvezelbehandeling en de deurgrepen zijn vervangen door lussen. Airconditioning is niet standaard om gewicht te besparen, maar kan besteld worden. De handbak is 18 kilo lichter dan de PDK-transmissie.
Gesneuvelde elementen
De onpraktische, maar enorm coole, vuldop in het midden van de voorste klep is gesneuveld onderweg naar de productie. Ook de kogelspiegels konden niet blijven. Begrijpelijk en toch erg jammer. De twee dikke bulten achter de passagiers bleven gelukkig, want anders is het geen Speedster meer te noemen.
De voorruit is ook lager dan normaal en de stoffen kap moet je met de hand bedienen. Deze zomer komt de Porsche 911 Speedster in beperkte oplage naar de dealers. Ook Nederland krijgt een paar exemplaren.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


De tweede Kalmar Automotive 7-97 is prachtig groen

Hoonipigasus is de Porsche 912 met 1.400 pk van Ken Block voor Pikes Peak

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

De Marc Philip Gemballa Marsien ziet er ook in New York buitenaards uit

Brabus pakt nu ook Rolls-Royce en Porsche aan

De tweede Kalmar Automotive 7-97 is prachtig groen

De Manhart Cayenne CRT 800 heeft 1.090 Nm en een net niet voorspelbaar aantal pk’s

Hoonipigasus is de Porsche 912 met 1.400 pk van Ken Block voor Pikes Peak

De elektrische Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance kan een nieuwe raceklasse vormen

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

De laatste Porsche 911 991 kan van jou zijn

Porsche 911 Speedster met diplomatenplaten gespot

Zo werkt het dak van de Porsche 911 Speedster

Porsche 911 Speedster: prijs is bekend

Porsche 911 Speedster in al zijn productieschoonheid

Porsche 911 Speedster krijgt GT3-power

Chris Harris’ Auto van het Jaar 2021

Manthey-Racing Porsche 911 GT3 (992)

Porsche 911 GT3 Touring

Porsche 911 GT3 Cup maakt 360 op Zandvoort

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Porsche 911 GT3 met Touring Package: 1e rij-indruk

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 door Manthey

Mercedes deelt sneertje uit aan Porsche

Nieuw Nürburgring-record Porsche 911 GT2 RS

Hoe de Maserati MC20 Cielo stevig bleef zonder veel extra gewicht

Een Bugatti Bolide van 4 miljoen euro uitladen is een stressvolle onderneming

Het ontwerpen van een Lego-set lijkt erg op het ontwikkelen van een echte auto

Lego Ferrari Daytona SP3 is het perfecte maatje voor je Lego Lamborghini

Hoge bazen Mercedes waren ‘dronken’ toen ze instemden met de AMG One

Toyota GR86: 1e rij-indruk

Deze Volkswagen T1 Half-track Fox met twaalf wielen is helemaal gerestaureerd

Volkswagen ID. Buzz krijgt suffe Star Wars-outfit

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De prijs van de elektrische Volkswagen ID. Buzz is bekend

Ook de elektrische Mercedes G-klasse kan 360 graden op de plek draaien

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Deze klassieke Alfa F1-auto is eigenlijk een omgebouwde Mazda MX-5

Deze Volkswagen T1 Half-track Fox met twaalf wielen is helemaal gerestaureerd

Hoe de Maserati MC20 Cielo stevig bleef zonder veel extra gewicht

Volkswagen ID. Buzz krijgt suffe Star Wars-outfit

Dit zijn negen stiekeme (en vaak geniale) trucjes die werden uitgehaald in de racerij

Reacties