Porsche heeft de 911 Targa in Detroit onthuld, en het moet gezegd: het is een plaatje. Maar dat zie je zelf ook wel – heb je ons niet voor nodig – dus laten we je vooral bedienen met wat nuttige informatie.
De 911 Targa is in feite grotendeels een Carrera 4 Cabrio, maar met z'n eigen unieke dakconstructie. Net als bij Elfjes uit de jaren '60 kun je in deze Targa rondrijden zonder dak, maar met achterruit. Da's charmant op z'n geheel eigen manier. Het vorige model 911 Targa had een glazen dak dat naar achteren schoof; meer een groot schuifdak eigenlijk, en dus niet heel bijzonder. Dat is bij deze generatie wel anders.
Druk op een knop, en de gebogen achterruit tilt zichzelf de lucht in. In de targabalk gaan een paar flapjes open en het stoffen paneeltje boven je hoofd beweegt zich naar achteren, om zich in een Z-vorm op te vouwen en zich in de bagageruimte te nestelen. Vervolgens klikt en klapt alles weer op z'n plek en heb je een klassieke targa-911, en dat in slechts 19 seconden. Het frame van het dak is gemaakt van magnesium, er is een hoop geluidsisolatie en natuurlijk die prachtige zilverkleurige dakboog, net als vroegâh.
De 911 Targa is wederom alleen met vierwielaandrijving te krijgen; je kunt kiezen uit de Targa 4 (3,4 liter, 350 pk, 0-100 in 4,8 seconden, top 282 km/u) en de Targa 4S (3,8 liter, 400 pk, 0-100 in 4,4 seconden, top 296 km/u). Je krijgt hoe dan ook een leren interieur, sportstoelen, klimaatcontrole, een 7-inch aanraakscherm en allerlei Porsche-veiligheidssystemen. In de 4S krijg je bovendien een actief onderstel, een sperdifferentieel met torque vectoring en 20-inch velgen.
Mooi spul, niet? Een 911 Targa heb je in Nederland vanaf 132.400 euro, een Targa 4S doet minstens 152.200 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Reacties