Na eerder de Porsche 911 Turbo S te hebben besproken, gaan we nu in de Porsche 911 Turbo op pad. Zonder die S dus. Om te ontdekken of die letter S eigenlijk wel enige vorm van meerwaarde heeft.

Met de eindejaarsloterijen achter de rug kon je zomaar het idee krijgen: wat koop ik als ik tweeënhalve ton win? Bij Porsche kun je dan winkelen voor een 911 Turbo. Maar stel: je hebt geld genoeg voor een Turbo S, die we eerder testten. Wat is de beste keuze?

Het lijkt een uitgemaakte zaak. De Turbo is zo’n 35.000 euro goedkoper dan de Turbo S en je levert maar 40 pk en even zoveel Nm in. Dat lijkt veel in middenklassertermen, maar als je toch nog 520 pk overhoudt, merk je er weinig van. In beide gevallen zijn ze een aanslag op je oogbollen: die gaan bij voluit accelereren echt een eigen leven leiden. Dus waarom zou je een meerprijs ter waarde van een leuke nieuwe Golf betalen?

Aha, gevonden. We legden de uitrustingstabellen naast elkaar en ontdekten waar ‘m de kneep zit en dat de S-loze Turbo ineens helemaal niet zo’n ‘koopje’ is. Hij heeft namelijk géén keramische remschijven, het PDCC-systeem met actieve stabilisatorstangen en het Sport Chrono-pakket mist hij. Dan zijn er nog wat uiterlijke tierelantijnen die je moet ontberen als je geen Turbo S koopt. Tel je de waarde van al die extra’s bij elkaar op dan slinkt het gat tot een paar duizend euro en kom je niet verder dan een opgelapt Golfje IV van de occasionboer.

De vraag is natuurlijk wel hoe graag je die extra’s wilt hebben en of je ze echt nodig hebt. Oké, die remmen zouden we gelijk aanvinken. Voor de meeste auto’s waarbij keramische schijven op de optielijst staan, is het een overbodige keuze – tenzij je elke week een gooi naar het ronderecord op De Ring wilt doen – maar bij een 911 Turbo is het een must. Het gaat zó hard dat het fijn is om ook weer snel stil te kunnen staan. Dan die actieve delen in de wiel- en motorophanging. Op de knappe Duitse wegen waar we tijdens de kennismaking reden, merkten we geen verschil. Op bochtige wegen is het wel erg welkom, want dan ervaar je wel dat de balans van de auto verbetert. Met zoveel beschikbaar vermogen wil je je 911 toch graag de baas blijven. Maar je wordt echt niet ongelukkig zonder.

Leuk allemaal, maar wat moet je nu doen? Wij denken: wat iedereen doet. De Turbo links laten liggen. Simpelweg omdat de Turbo S aan alle kanten meer biedt. Waardoor wij geneigd zijn Porsche een advies te geven: is die S niet een klein trucje om een opgedirkte Turbo te verkopen? Stop daar gewoon mee, met dat S-gedoe. De meeste kopers zullen toch niet zo rationeel te werk gaan en kopen gewoon de Turbo S, simpelweg omdat ze dan de dikste hebben. Nou ja, welke je ook kiest, je weet zeker dat je één van de snelste min-of-meer bereikbare sportauto’s op het pad hebt staan. En dat je voor de rest van je leven droog brood eet.


Porsche 911 Turbo



16/20



Motor

3.800 cc

zescilinder boxer

520 pk / 660 Nm



Aandrijving

vierwiel

7v automaat (PDK)



Prestaties

0-100 in 3,4 s

top 312 km/u



Verbruik/milieu

9,7 l/100 km

227 g/km CO2



Afmetingen

4.508 x 1.880 x 1.296 mm (L x B x H)

ca. 2.450 mm (wielbasis)

1.595 kg



68 l (benzine)

125 l (bagage)



Prijzen

NL € 186.700

BE € 166.012



Het vonnis

Maar ietsje langzamer dan de Turbo S en daarmee toch nog sneller dan zo’n beetje elke auto die er op deze planeet rondrijdt. Toch: met zo’n Turbo zonder S krijg je het gevoel iets te missen. Dus spaar door voor de S. Dom maar waar

Reacties