Porsche 935: circuitspeeltje van 701.948 euro

Porsche komt met een (zeer) speciaaltje dat je alleen op het circuit mag gebruiken

Foto('s): Porsche AGporsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
porsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
Foto('s): Porsche AG
Foto('s): Porsche AGporsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
Foto('s): Porsche AGporsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
Foto('s): Porsche AGporsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
Foto('s): Porsche AGporsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
Foto('s): Porsche AGporsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
Foto('s): Porsche AGporsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
porsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
porsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
porsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
porsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
porsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
porsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
porsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs
porsche 935 2018 porsche 911 gt2 rs

Het is een van de meest legendarische namen uit de racerij: de Porsche 935. En hij kreeg ook nog een van de coolste bijnamen ooit: ‘Moby Dick’. Dit vanwege zijn walvissige bilpartij. Laat het 70 jaar geleden zijn dat hun eerste sportwagen op de markt zette (de 356) – iets wat ze niet echt van de daken hebben geschreeuwd, wellicht mede door alle schandalen rond het geknoei met uitstootcijfertjes – en de mensen bij Porsche vonden dat zij zichzelf en de wereld wel een mooi cadeautje mochten geven. In de vorm van deze reïncarnatie van de 935.

De oorspronkelijke Porsche 935 werd in 1976 als 935/76 op de wereld gezet en was in feite een aanpaste 911 Turbo die geschikt was gemaakt voor de FIA-regels van Groep 5-raceauto’s, een klasse voor speciale racers die afstammen van productieauto’s. Een jaar later volgde de 935/77 en in 1978 werd Moby Dick dan uiteindelijke geboren, met die maffe achterkant die noodzakelijke stabiliteit op de rechte stukken moest bieden.

Want deze 935/78 was bedoeld om er Le Mans mee te rijden; z’n aangepaste 3,2-liter zescilinder boxer leverde ergens tussen de 750 en 845 pk bij een gewicht van 1.030 kilo. Op de rechte stukken van Le Mans klokte ie snelheden tot 367 km/u. Door technische problemen werden er echter geen aansprekende resultaten met de auto gehaald waardoor ie het museum ingereden werd. Eind Moby Dick.

Specificaties van de nieuwe Porsche 935

Maar nu, 50 jaar na de introductie van de 935/78, komt Porsche nu met een nieuwe 935. Deze Porsce 935 – zullen we ‘m gewoon 935/18 noemen? – is onderhuids een Porsche 911 GT2 RS, maar dan zonder passagiersstoel. Hij krijgt dezelfde zescilinder boxer met 700 pk die gekoppeld is aan dezelfde PDK-bak, in de GT2 goed voor een sprint van 0 naar 100 in 2,8 seconden en een top van 340 km/u. Net als het origineel heeft de nieuwe 935 dichte velgen en de kleurstelling van het model op de foto’s is natuurlijk helemaal seventies-retro en in dezelfde stijl als de oude Moby Dick – die we speciaal voor jou als lezer even erbij hebben gephotoshopt.

Meer dan retro-gedoe

Maar het is niet alleen maar retro-gedoe dat de klok slaat. Wat dacht je van verticale led-achterlichten die op de achtervleugel zitten? De buitenspiegels komen van de 911 RSR en een deel van de klokken in het dashboard zijn van de nieuwe 911 GT3 R. De uitlaten doen wel weer retro; die zijn geïnspireerd op de knalpotjes van de Porsche 908 uit 1968.

Om van een 911 GT2 RS naar een nieuwe Porsche 935 te komen, moest de auto wat groeien. Van 4,54 naar 4,87 meter in de lengte en in de breedte van naar 2,03 meter (was 1,8 meter). De 1.909 millimeter brede en 400 millimeter diepe achtervleugel zorgt voor extra downforce, net als de grotere luchtroosters boven de voorwielen. Hij is dus wat meer dan alleen een speciaaltje met wat bijzondere kleurtjes.

De body is net als bij het origineel van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer) wat een soort heel erg verstevigd plastic is. Dat klinkt gammel, maar is het niet. Bovendien: het is licht, heel licht. Door het gebruik CFRP, maar ook van kevlar, koolstofvezel en aluminium is 60 kilo van het gewicht van de 911 GT2 RS afgesnoept (wat nogal weinig klinkt als je bedenkt dat er ook een stoel de shredder is ingegaan) waardoor de Porsche 935 nu 1.380 kilo weegt.

Oftewel: hij is 350 kilo vetter dan het origineel. Maar de nieuwe heeft dan ook airconditioning. En een schakelpook van hout, net als in de Porsche 917, 909 Bergspyder en Carrera GT. Over z’n prestaties rept Porsche nog niet. Overigens is de standaardkleur Agaatgrijs, maar beter vink je de optie voor Martini-kleuren aan. Ja, jij kunt dat aanvinken, want je kunt ‘m gewoon kopen. Er worden 77 stuks gemaakt en de Porsche 935 kost je precies 701.948* euro. Wonder boven wonder is ie nog niet uitverkocht.

* De laatste vier cijfers van de prijs zijn, zoals je kunt lezen, 1948, en dat is weer het jaar van verschijning van de eerste Porsche sportwagen. Duitse humor

Reacties
  1. 814Diecast zegt op 12 januari 2020 om 22:02:

    “701.948* euro. […]
    * De laatste vier cijfers van de prijs zijn, zoals je kunt lezen, 1948, en dat is weer het jaar van verschijning van de eerste Porsche sportwagen. Duitse humor”

    Van het weekend deze wagen in het echt mogen aanschouwen en me aan het inlezen. Vandaar dat ik op dit a wat oudere bericht terechtkwam 😉
    Grappig dat destijds niemand juile heeft gewezen op dat Porsche 70 jaar bestond (vandaar de 70 op de zijkant van de nieuwe 935) en dat dus de prijs 701.948 = 70 jaar, 1948. Maar een dee lvan de Duitse humor was gespot…

  2. Chris zegt op 27 september 2018 om 22:34:

    Dat ding is spuuglelijk! Geen wonder dat die niet uitverkocht is.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws