Porsche 993 Turbo: gloednieuw oudje

Porsche introduceert een 911 uit 1998

Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo velg verven
Porsche 993 Turbo brug restauratie
Porsche 993 Turbo motor boxer
Porsche 993 Turbo restauratie
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo velg verven
Porsche 993 Turbo brug restauratie
Porsche 993 Turbo motor boxer
Porsche 993 Turbo restauratie
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo

Oude auto’s zijn leuker dan nieuwe – vinden veel mensen. Waarvan een aantal kennelijk bij Porsche werkt. Op Pebble Beach introduceert het merk een auto van twintig jaar oud: de Porsche 993 Turbo.

Porsche moest een tijdlang toezien hoe een wereldwijde trend bezit nam van hun auto’s. Clubs als Singer verheven met oude 911’jes het fenomeen ‘restomod’ tot een ware kunstvorm. Ondertussen namen merken als Aston Martin en Jaguar hun iconen van weleer opnieuw in (beperkte) productie. Tijd om op de retro-trein te stappen, vonden ze in Zuffenhausen.

Een nieuwe Porsche 993 Turbo

De 993-generatie van de Porsche 911 was in productie van 1994 tot 1998. Zoals je ongetwijfeld weet, was het de laatste luchtgekoelde 911, wat hem meteen legendarisch maakte. Uiteraard waren er talloze interessante versies – waarvan de klassieke Turbo wellicht een van de meest begeerlijke is.

Reden genoeg voor Porsche om ‘m nieuw leven in te blazen. Met een originele carrosserie en ruim 6.500 onderdelen uit hun magazijn wist het merk deze eenmalige wederopstanding te realiseren. Compleet met een okselfrisse 3,6-liter biturbo boxer-zescilinder (450 pk), de juiste handgeschakelde transmissie en vierwielaandrijving.

Natuurlijk wisten de marketingbobo’s de komst van deze klassieker te koppelen aan een meer actuele special edition. De Porsche 993 Turbo is uitgevoerd in dezelfde goudgele tint als de 911 Turbo S Exclusive Series. Ook het interieur is zwart met goud, en zelfs de originele velgen kregen het typerende gouden randje. Het serienummer van de nieuwe auto gaat verder waar dat van de laatste 993 uit 1998 stopte.

Leuke woon-werkklassieker?

Helaas niet: deze Porsche 993 Turbo is niet bedoeld voor gebruik op de openbare weg. Want wetgeving, veiligheidseisen, dat soort dingen. Best raar eigenlijk, aangezien er een originele basis is gebruikt. De auto zou dus officieel uit de jaren negentig moeten stammen en daarmee niet aan nieuwe eisen moeten voldoen, lijkt ons. (Edit: Porsche blijkt een niet eerder geregistreerde carrosserie te hebben gebruikt, waardoor de auto technisch gezien het bouwjaar 2018 heeft.)

Ach, de schatrijke verzamelaar die deze 993 in oktober op de veiling van RM Sotheby’s in Atlanta koopt, zal er toch nooit een meter mee rijden. Er wordt er immers maar één van gebouwd. Overigens gaat de volledige opbrengst, heel nobel, naar een goed doel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws