Porsche Cayenne GTS heeft zijn V8 terug

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Foto('s): PorschePorsche Cayenne Coupé GTS 2020
Foto('s): PorschePorsche Cayenne Coupé GTS 2020
Foto('s): PorschePorsche Cayenne Coupé GTS 2020
Foto('s): PorschePorsche Cayenne Coupé GTS 2020
Foto('s): PorschePorsche Cayenne Coupé GTS 2020
Foto('s): PorschePorsche Cayenne GTS 2020
Foto('s): PorschePorsche Cayenne GTS 2020
Foto('s): PorschePorsche Cayenne GTS 2020
Foto('s): PorschePorsche Cayenne GTS 2020
Porsche Cayenne Coupé GTS 2020
Porsche Cayenne Coupé GTS 2020
Porsche Cayenne Coupé GTS 2020
Porsche Cayenne Coupé GTS 2020
Porsche Cayenne Coupé GTS 2020
Porsche Cayenne GTS 2020
Porsche Cayenne GTS 2020
Porsche Cayenne GTS 2020
Porsche Cayenne GTS 2020

We dachten dat we ons laatste bericht over een nieuwe auto die méér cilinders krijgt wel hadden geschreven. Maar nee: Porsche gaat tegen de stroom in. Ze kondigen aan dat de nieuwe GTS-versie van de Cayenne zijn V8 terugkrijgt. De vorige generatie van de Porsche Cayenne GTS ging bij de facelift in 2014 van een V8 naar een V6. Geen lullige: hij had twee turbo’s en 440 pk. Mede daarom hadden we niet verwacht dat de V8 ooit zou terugkeren voor een reprise.

Mooi wel dus. De nieuwe Cayenne GTS heeft de bekende 4,0-liter biturbo V8 die in meerdere producten van de VW Groep te vinden is. Ook in de Cayenne Turbo, trouwens. In de GTS levert hij 460 pk en 620 Nm, waarmee de grote Porsche in 4,5 seconden van 0 naar 100 dendert (met Sport Chrono-pakket). De topsnelheid is nu 270 km/u, 8 km/u meer dan voorheen. Het WLTP-gemiddelde verbruik ligt op 14,1 tot 13,3 l/100 km.

De extra’s van de Porsche Cayenne GTS

Je kunt de Porsche Cayenne en de Cayenne Coupé beide als GTS bestellen. Neem je de Coupé en kies je voor het lichtgewicht sportpakket, dan krijgt de sportuitlaat twee centraal geplaatste eindstukken. Het resultaat heeft wel wat weg van een heel grote Golf R – moet je maar willen.

Alle GTS’en krijgen standaard een 20 millimeter lager onderstel met actieve dempers. Ook voor het SportDesign-pakket, zwarte 21-inch RS Spyder Design-wielen, Porsche Torque Vectoring Plus, veel alcantara en speciale GTS-sportstoelen hoef je niet bij te betalen. Op de optielijst staan zaken als luchtvering, gecoate of keramische remmen, vierwielbesturing en actieve rolstabilisatie. Daarnaast kun je je Cayenne GTS verder personaliseren met contrasterende stiksels en andere accenten.

Vanaf juli staat de nieuwe Porsche Cayenne GTS bij de dealer. De Nederlandse prijslijst begint bij 178.900 euro, of 183.800 euro voor de Coupé-versie.

Reacties
  1. Dolf zegt op 12 juni 2020 om 16:33:

    … en zo hoort het ook !!! laat je niet gek maken door de milieu gekkies…. life is too short to drive boring cars

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws