Dat zat er wel een beetje in natuurlijk. Verbeten moest Porsche toezien hoe BMW alle supersnelle-diesel-SUV-credits opslokte met de X5 en X6 M50d, nadat Audi het al eens eerder deed met de inmiddels niet meer verkrijgbare Q7 V12 TDI.  Daar sta je dan, met je 3,0-liter turbodiesel Cayenne. Er moest iets gebeuren.

Zie hier: de Porsche Cayenne S Diesel. Met V8, jazeker. Eentje van 4,2 liter om precies te zijn, met twee turbo’s en 382 pk. Goh, precies 1 pk meer dan de BMW M50d-motor, wat een toeval. Het koppel van 850 Nm stijgt overigens wel behoorlijk boven dat van de Beiers uit.

Meer cijfers? Hebben we voor je. Van 0 naar 100 km/u gaat de S Diesel in een nette 5,7 seconden. Z’n topsnelheid is 252 km/u, en z’n CO2-uitstoot blijft – mede dankzij start/stop – met 218 g/km nog aardig binnen de perken. Evenals z’n gemiddelde verbruik: 8,3 l/100 km, wat betekent dat de totale actieradius (mits voorzien van een optionele, extra grote brandstoftank van 100 liter) zo’n 1.200 kilometer bedraagt. Misschien is het daarom dat het persbericht voor deze superdiesel kopt met de term ‘De maatstaf in efficiency’. Alsof dat het hoofddoel achter de hele auto is, haha. Gekke Porsche.

De Cayenne S Diesel staat vanaf januari bij de Nederlandse dealer voor een prijs vanaf 106.800 euro.

Reacties