
Dat zat er wel een beetje in natuurlijk. Verbeten moest Porsche toezien hoe BMW alle supersnelle-diesel-SUV-credits opslokte met de X5 en X6 M50d, nadat Audi het al eens eerder deed met de inmiddels niet meer verkrijgbare Q7 V12 TDI. Daar sta je dan, met je 3,0-liter turbodiesel Cayenne. Er moest iets gebeuren.
Zie hier: de Porsche Cayenne S Diesel. Met V8, jazeker. Eentje van 4,2 liter om precies te zijn, met twee turbo’s en 382 pk. Goh, precies 1 pk meer dan de BMW M50d-motor, wat een toeval. Het koppel van 850 Nm stijgt overigens wel behoorlijk boven dat van de Beiers uit.
Meer cijfers? Hebben we voor je. Van 0 naar 100 km/u gaat de S Diesel in een nette 5,7 seconden. Z’n topsnelheid is 252 km/u, en z’n CO2-uitstoot blijft – mede dankzij start/stop – met 218 g/km nog aardig binnen de perken. Evenals z’n gemiddelde verbruik: 8,3 l/100 km, wat betekent dat de totale actieradius (mits voorzien van een optionele, extra grote brandstoftank van 100 liter) zo’n 1.200 kilometer bedraagt. Misschien is het daarom dat het persbericht voor deze superdiesel kopt met de term ‘De maatstaf in efficiency’. Alsof dat het hoofddoel achter de hele auto is, haha. Gekke Porsche.
De Cayenne S Diesel staat vanaf januari bij de Nederlandse dealer voor een prijs vanaf 106.800 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

De RDW heeft een simpel trucje bedacht tegen illegale APK’s (en dat blijkt heel effectief)

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?
