Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid: de snelste

De krachtigste Cayenne ooit

Porsche Cayenne Turbo S Coupe Hybrid
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe Oranje
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe Oranje
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe keramische remmen
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe knop stuur
Porsche Cayenne Turbo S klok dashboard
Porsche Cayenne Turbo S keramische remmen
Porsche Cayenne Turbo S
Porsche Cayenne Turbo S Coupe Hybrid
Porsche Cayenne TurPorsche Cayenne Turbo S Coupe Hybridbo S Coupe Hybrid
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid interieur
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid interieur
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid V8
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe Oranje
Porsche Cayenne Turbo S Coupe Hybrid
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe Oranje
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe Oranje
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe keramische remmen
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe knop stuur
Porsche Cayenne Turbo S klok dashboard
Porsche Cayenne Turbo S keramische remmen
Porsche Cayenne Turbo S
Porsche Cayenne Turbo S Coupe Hybrid
Porsche Cayenne TurPorsche Cayenne Turbo S Coupe Hybridbo S Coupe Hybrid
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid interieur
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid interieur
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid V8
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe Oranje

De eerste periode na de introductie van een nieuwe Porsche is het fijnst. Het aanbod van motoren is overzichtelijk en je weet precies wat je krijgt. Maar zodra deze wittebroodsweken voorbij zijn, wordt het lastig. Gelukkig kunnen we het simpel houden: de Porsche Cayenne S E-Hybrid is de snelste Cayenne ooit en direct ook de versie die je wilt.

Hiervoor was de Turbo met 550 pk het snelst (0-100 in 3,9 s, top is 286 km/u). Deze heeft een 4,0-liter V8, net als de Urus, en de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid voegt aan deze setup 300 kilo elektrospul toe voor een systeemvermogen van 680 pk en 900 Nm. De nieuwe Cayenne Turbo S E-Hybrid sprint in 3,8 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 295 km/u.

Al dat gewicht toevoegen voor een tijdswinst van 0,1 seconde en 10 km/u ten opzichte van de Turbo, dat is alsof je voor 4 miljoen euro aan loten koopt om de jackpot van 4,5 miljoen euro te winnen; veel moeite voor weinig opbrengst. Hadden ze niet beter de software van de Urus met dezelfde motor kunnen pakken en de Cayenne Turbo 650 pk kunnen geven?

De gratis keramische remschijven

Nee, en al zeker niet voor Nederland. Omdat het een hybride is, is de opgegeven CO2-uitstoot meer dan 170 g/km lager. De prijs ligt daarmee ruim 12.000 euro lager dan die van de langzamere Cayenne Turbo, en dan krijg je ook nog eens gratis keramische remschijven erbij. Bovendien kun je de E-Hybrid in alle stilte, zo’n 50 kilometer ver, volledig elektrisch rijden.

De Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid verschilt aan de buitenkant nauwelijks van zijn conventionele broeders en zusters. Het belangrijkste kenmerk is de kleur van de remklauwen. Dezelfde groene kleur vind je terug op diverse details in het interieur, zoals de tellernaalden en in de displays.

De Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid komt er direct ook als Coupé (en ook nog in het oranje, als je je wat ongezien voelt), die zo’n 50 kilo extra weegt. De Coupé weegt daarmee 2.535 kilo, waar je verdacht weinig van merkt vanwege de sublieme luchtvering.

Reacties
  1. Chris zegt op 13 augustus 2019 om 21:54:

    Blijft met name van voren vrijwel de lelijkste SUV die er te koop is.

    • Gilles zegt op 14 augustus 2019 om 13:24:

      Dat is waar, als je geen smaakt hebt natuurlijk.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws