Sommigen zeggen dat de Cayman een betere auto is dan de 911. Wat moeten ze dan wel niet van deze Porsche Cayman R denken?In theorie klopt het helemaal. Bij een 911 ligt het motorblok achter de achteras, terwijl de Cayman een middenmotor heeft; een beter uitgangspunt als je op zoek bent naar een goede gewichtsverdeling en optimaal weggedrag. Maar de 911 is decennialang geperfectioneerd en uitgegroeid tot een benchmark voor alles wat hard wil gaan. Wat wil die dreumes van een Cayman daartegen beginnen?

Het antwoord zie je hier: de Porsche Cayman R. Voor sommige vriendloze puristen – ‘de letter R hoort Porsche alleen voor gestripte circuitversies te gebruiken!’ – je reinste heiligschennis, voor anderen een klein en plat brokje genot. Hij is iets lichter, iets krachtiger, iets lager en iets heftiger met spoilers behangen dan de standaard Cayman. In dit geval is ie ook nog eens voorzien van een unieke limoengroene kleur waar werkelijk elk ademend organisme op straat naar omkijkt. Geef je iets om ingetogenheid of subtiliteit, kijk dan vooral verder.

Laat je kont voor het eerst in deze Cayman vallen, en je scoort geheid een blauwe plek. De wangen van de harde kuipstoeltjes geven geen centimeter mee, dus even je aandacht erbij houden bij het instappen. Knusjes omringd door alcantara en verschillende accenten in de carrosseriekleur waan je je in een luxe, racy coconnetje, waarbij het lichtgewicht karakter van de R wordt onderstreept door de rode lusjes waarmee je de deuren kunt sluiten. Leuk detail, ook al weegt een gewone deurgreep natuurlijk ook geen drol en maakt het dus niets uit.

Na het starten van de Porsche Cayman R ben je het aan je omgeving verplicht om meteen op de uitlaatknop op het dashboard te drukken, zodat er hier en daar wat klepjes opengaan en de motor ongehinderd kan brullen. Overigens doet hij dat pas echt wanneer je ‘m flink opjaagt; bij stads rijgedrag blijft hij vrij beschaafd klinken.

Met een leeg stuk asfalt voor je neus trek je de R moeiteloos door tot 7.500 toeren, met een acceleratie die zo constant is dat het aanvoelt alsof je in een stroomversnelling wordt meegevoerd. Het Sport Chrono-pakket op deze R betekent dat er een Sport Plus-knop op het dashboard zit, voor een nog strakker onderstel en een nog scherper gaspedaal. Ook schakelt de pdk-versnellingsbak een stuk sneller en ruwer. Samen met het 20 mm lagere onderstel zorgt dit voor het ultieme skeltergevoel, precies wat we zoeken in een sportauto op zakformaat.

De Cayman R snijdt de bochten aan met de precisie van een geroutineerde banketbakker. Als je ‘m toch tot uitbreken weet te verleiden, dan kost het ‘m niet meer dan een enthousiaste kwispelbeweging voor ie weer exact de kant op gaat die je wilt. Je kunt er ontzettend hard mee rijden en er heerlijk mee stoeien. Het is een maatje, een speelkameraadje, een klein maar uitbundig feestje op vier wielen.

Wat ons betreft heeft de Cayman R maar één probleem, en dat is de BMW 1M. Die is even klein en knuffelig, even snel en schreeuwerig, maar zelfs met een bijzonder rijke standaarduitrusting zo’n twintig mille goedkoper. Dan krijg je er nog een achterbank bij ook.

Nee, voor de weergaloze 1M is de Cayman R niet echt een alternatief. Wil je echter per se een Porsche en heb je je zinnen gezet op een 911, ga hier dan maar eens in rijden. Hij doet er echt niet voor onder.

 

Specificaties Porsche Cayman R Sport Chrono PDK



Leuk
Hoe veel lol wil je hebben?

Niet leuk
Hoe veel wil je voor die lol betalen?

TopGear-vonnis
Niks kinderachtige instapper: ook 'onder' de 911 maakt Porsche een volbloed sportauto

Prestaties
0-100 km/u in 4,9 sec., top 280 km/u, 9,3 l/100 km

Techniek
3.436 cc zescilinder boxer, achterwielaandrijving, 330 pk, 370 Nm, 1.320 kg, 218 g/km CO2


Prijs NL € 102.649
Prijs BE € 75.383 (basis)

Reacties