Auto’s zijn minder en minder welkom in steden, en dat gaat een probleem worden voor autobouwers. Het automerk achter de meest winstgevende auto verwacht dat ze in de toekomst niet de meeste winst meer uit auto’s gaan halen. ‘Vandaag zijn onze klanten bereid om twee, drie, vier Porsches te kopen. Maar in de toekomst kopen ze er misschien één of twee. Voor mobiliteit in de stad gebruiken ze andere services. We moeten denken aan modellen die deze potentiële verliezen kunnen compenseren’, zegt Lutz Menschke, Finance- en IT-baas bij Porsche, tegen Autocar.

Een voorbeeld daarvan is een Porsche-abonnement, zoals het bedrijf recentelijk lanceerde in een handjevol steden in Amerika. Je betaalt bij deze dienst een maandelijks bedrag en mag daarvoor een Porsche naar keuze rijden. Ben je de auto zat, dan kun je ‘m ruilen voor een ander model. Deze dienst spreekt vooral een jongere doelgroep aan. Maar dit is niet genoeg, meent Porsche. De autobouwer wil investeren in andere merken, start-ups en verkeersoplossingen. Een specifiek voorbeeld noemt het merk niet.

Menschke erkent dat er een tijd komt dat het grootste deel van de omzet niet meer van de verkoop van auto’s komt. Hij durft geen uitspraak te doen over wanneer dat zo is. Hij benadrukt dat Porsche zo lang mogelijk de directe verkoop van auto’s wil volhouden. Vorig jaar verkocht het merk uit Stuttgart zo’n 250.000 auto’s, waarvan het grootste deel SUV’s waren. Dieselmotoren verkoop het merk al eventjes niet meer en sinds kort is er de volledig elektrische Taycan. Wat betreft milieuzones zitten ze dus nog wel eventjes goed.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear