TopGear kreeg een kans om mee te rijden in de nieuwe Panamera met de ingenieurs van Porsche.  Zij zijn nog druk aan het sleutelen aan de nieuwe Panamera, die eind dit jaar in de showroom moet staan. Natuurlijk, we zitten liever zelf achter het stuur, maar dat mocht nog niet. En kijk even naar de laatste foto, hoe Porsche het interieur heeft gecamoufleerd. Een knip- en plakles op de lagere school is er niks bij. En als je aangeboden wordt om met de 4S, S Diesel en de Turbo in Zuid-Afrika mee te rijden om alvast wat te proeven, moeten we dat dan weigeren? Nee toch. Want nu kunnen we je alvast een paar belangrijke details over de nieuwe Porsche Panamera vertellen.

Panamera heeft een geheel nieuw platform

De nieuwe generatie Panamera krijgt een geheel nieuw platform dat een stuk flexibeler is dan wat er onder de huidige Panamera zit. Dat betekent dat er makkelijk andere modellen uit voort kunnen komen. Denk aan een Panamera met langere wielbasis of aan de kortere Sport Turismo, een concept dat op de Autosalon van Parijs in 2012 getoond werd. En zou dit platform niet ook kunnen worden gebruikt voor een grote GT, een herleving van de Porsche 928 bijvoorbeeld? Niemand van Porsche die dit wil bevestigen, maar niemand ontkent het ook…

Ook de versnellingsbak is nieuw

Er is een nieuwe achttraps PDK in de Panamera gemonteerd, ongeveer 30 procent efficiënter dan de bak die hij vervangt. Deze bak komt in alle nieuwe Panamera’s, zelfs in de hybride-uitvoeringen. Een handbak is niet meer leverbaar.

De nieuwe hybride zal een groter bereik hebben

Over hybride gesproken, dat model was niet in Zuid-Afrika beschikbaar. Inkoppertje, maar was het verlengsnoer niet lang genoeg? Zeker is dat de nieuwe hybride een groter elektrisch bereik heeft en betere prestaties levert dan de huidige. Duh.

Hij is comfortabeler dan voorheen

De Porsche Panamera zat altijd in het meest sportieve hoekje van het luxesedansegment. Prima, dat hoort bij een Porsche. Maar hij wordt dus comfortabeler, waarschijnijk om meer klanten te trekken. Eh, Porsche, hoe zit dat? Dr. Gernot Döllner – de directeur van de Panamera-modellijn – belooft dat de Panamera in dat sportieve hoekje zal blijven, maar geeft toe dat het een beetje meer comfortabeler wordt, op verzoek van klanten.

Panamera met veren van een Bentley Bentayga

Nou ja, veren. Als je met je nieuwe Panamera vol door bochten wilt knallen dan moet je het optionele 48V elektromechanische veersysteem hebben, dat Bentley toepast op de Bentayga (maar het is een Porsche-systeem, zeggen ze bij Porsche). Op de Panamera is het een optie, net als luchtvering (dat alleen standaard is op de Turbo, de rest krijgt standaard stalen veren en Porsche Active Ssuspension Management). En als je toch opties gaat aankruisen, pak dan ook vierwielbesturing: het verkort de draaicirkel met ongeveer een meter. Handig als je je Panamera voor taxiritjes gaat gebruiken.

Hij is sneller dan een Carrera GT op de ‘Ring

Oké: dit is geen grap. De Panamera gaat sneller rond de Nürburgring dan een Porsche Carrera GT. Maar dan moet je wel de Turbo nemen en alle magische opties aankruisen als het gaat om vering en wat al niet (daar gaat weer een ton). Geweldig verhaal voor in de kroeg toch? ‘Mijn Panamera is sneller dan de Carrera GT’, dat gelooft niemand.

De nieuwe 4,0-liter V8-benzine is voorzien van cilinder-deactivering…

Sus je groene geweten bij de aanschaf van de Turbo: je kunt je dikke V8 ook heel zuinig rijden omdat de helft van de cilinders niet meedoen als het niet nodig is. Bespaart benzine. Evengoed haal je met dik 550 pk een acceleratietijd van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden en ram je onverstoord door naar een top boven de 300 km/u.

… Maar je kan ook gewoon een V8-diesel nemen

De V8-diesel is ook geen kleintje. Samen met Audi ontwikkeld, goed voor pakweg 450 pk en een acceleratietijd die niet veel zal afwijken van de Turbo. Toch wil je de benzine, al was het alleen maar voor het geluid. Al schijnt die dikke diesel best goed te klinken. De diesel met V8 gaat waarschijnlijk Panamera SD heten en wordt dus een monster met turbo’s en compressors.

Je kunt er bijna geheel autonoom mee rijden

Een Panamera koop je omdat je zelf wilt rijden. Punt. Maar de hype van autonoom rijden gaat ook aan Porsche niet voorbij dus zul je in de Panamera het InnoDrive-systeem kunnen krijgen dat het mogelijk maakt om bochten tot 0,7 G over te laten aan de auto zelf. Terwijl jij de krant leest of zo. En kotsmisselijk wordt. Alle technologie die Volkswagen en Audi in huis heeft en gaat halen, zal ook voor de Panamera beschikbaar komen.

Hij is groter binnenin en heeft betere materialen

De wielbasis is ietsje toegenomen dus de nieuwe Porsche Panamera is iets ruimer vanbinnen. Daarnaast zijn de gebruikte materialen verder verbeterd, net als de werking van het informatie- en entertainmentsysteem. De bagageruimte is ook groter en heeft een ruimere toegang, maar veel krapper dan het was kon ook niet.

Als laatste: hij ziet er beter uit dan voorheen

Hij is mooier (ook dat was niet heel moeilijk) ook al zie je ‘m op de foto’s nog in vermomming. De lijnen zijn eleganter, hij oogt slanker, let maar op straks: misschien vind je hem wel mooi. Waarschijnlijk kun je de nieuwe Porsche Panamera op de Autosalon van Parijs, later dit jaar, voor het eerst zien. En als we zelf achter het stuur hebben gezeten, lees je dat natuurlijk gelijk hier.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)