Porsche Panamera 4S Diesel: 1e rij-indruk

We maken de eerste kilometers in de nieuwe Porsche Panamera

porsche panamera 4s diesel
premium duits
porsche panamera 4s diesel
premium duits

Hij mag dan hier en daar nog wat weghebben van de oude Porsche Panamera, hij is echt compleet nieuw. En hij ziet er minstens tien keer beter uit. Hij is langer, breder en lager. De nieuwe Panamera is nu écht een op de 911 geïnspireerde sedan. En dat is een groot compliment.

Juist, hij ziet er beter uit. Is hij ook beter?

Om te beginnen is de Porsche Panamera 4S Diesel waarin wij rijden, de snelste dieselsedan die je nu kunt kopen. De 4,0-liter V8 drijft via een achttrapsautomaat alle wielen aan. Alle wielen die het asfalt raken, tenminste. Als je de launchcontrol gebruikt (ja, op een diesel) zit de Panamera in 4,3 seconden op de 100 km/u. Dat je bij 1.000 tpm al het volledige koppel van 850 Nm tot je beschikking hebt, heeft daar vast iets mee te maken. Hij heeft trouwens 422 pk, mocht je je dat afvragen.

Je hoort nauwelijks dat het een diesel is. Pas als je bij een mooi weggetje besluit zelf te schakelen, merk je het teleurstellende toerenbereik van 5.000 tpm. Gewoon lekker in de automatische stand laten staan dus. Die schakelt waarschijnlijk toch sneller en beter dan jij.

Bochten pakken in een Porsche Panamera 4S Diesel?

Ja, er staat niet voor niets ‘Porsche’ achterop. De Panamera zit helemaal vol technologie die ervoor zorgt dat je er prima mee kunt hoeken. Zoals vierwielbesturing. Het voelt in ieder geval niet alsof je 2.125 kilo door de bochten zeult.

En waar hij voor gebouwd is, kan hij dat nog een beetje?

Je doelt op mensen vervoeren? Porsche is – geen geintje – langs verzorgingstehuizen gegaan om te checken of de bewoners makkelijk in en uit konden stappen. De ruimte voor de passagiers is oké. Niets bijzonders. Je zit gewoon met je voeten onder de voorstoelen. Het gaat ook meer om de toeters en bellen. Binnenin kun je uren spelen met alle technologie die Porsche in de Panamera heeft gepropt. Bijvoorbeeld een nachtcamera en ongeveer honderdduizend rij-modi.

Klinkt duur. Wat kost de Porsche Panamera 4S Diesel?

Je moet minimaal 143.400 euro aftikken voor de 4S Diesel. Maar daar komt, Porsche kennende, altijd nog een bedrag met vijf cijfers bij. We hebben nog niet het lef gehad om de optielijst te bekijken.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken