
Heel toevallig, dit. Aston Martin kwam niet al te lang geleden op de proppen met de gepeperde Rapide S, die met 558 pk iets meer vermogen had dan de vorige Porsche Panamera Turbo S. En kijk nu eens: Porsche knalt er een opvolger van de top-Panamera tegenaan met een niet misselijke 570 pk. Er zijn mindere resultaten uit een 4,2-liter biturbo V8 gepeuterd.
Porsche vond de extra power (en het extra koppel: +50 Nm voor een totaal van 750 Nm, met overboost naar 800 Nm) door het gebruik van grotere turbo's in combinatie met hogere injectiedruk. Uiteraard is er nog steeds standaard vierwielaandrijving, een zeventraps PDK-bak, keramische remschijven, een Sport Chrono-pakket en een optionele extra roffelige sportuitlaat. Maar alles wat je eigenlijk hoeft te weten, is dit: 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. Daar lijkt zo'n Rapide S (0-100 in 4,9 seconden, top 304 km/u) haast een manke voetganger bij.
Uiteraard is de Panamera Turbo S ook weer een snufje zuiniger geworden; 11 procent om precies te zijn, bij een gemiddeld verbruik van 10,2 l/100 km. Ook leuk is de nieuwe Executive-versie (de grijze auto op de foto's), die een 15 centimeter langere wielbasis heeft voor meer beenruimte op de achterbank. Voor als je graag in het rond gesmeten wordt terwijl iemand anders met je 570 pk's aan het spelen slaat.
De nieuwe opper-Panamera wordt officieel op de autoshow van Tokio gepresenteerd, en staat in januari 2014 alweer bij de dealer voor een Nederlandse prijs van 217.200 euro. De Executive kost 235.900 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen ongetwijfeld voor minder hevige hoofdpijn zorgen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien
