TopGear stapt net uit de nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. In TopGear 189 lees je het complete testverslag; hier nu alvast de highlights.

Testobject: Porsche Panamera Sport Turismo
Uitvoering: Turbo S E-Hybrid
Locatie: Nederlandse A- en N-wegen
Weersomstandigheden: vies en nat herfstweer, maar dan in de winter

Geinig, een Prius van Porsche

Eerder een Outlander PHEV, als je toch aan het vergelijken slaat. Deze Porsche laad je op via een stekker en je kunt er zo’n 50 kilometer volledig elektrisch mee rijden. Heel relaxt om de wijk mee uit te rijden in alle stilte, want qua geluid is het de minst hybride-achtige hybride die je je kunt indenken. Supercars als de 918 Spyder niet meegerekend, natuurlijk. Porsche gebruikt voor deze groene gezinsauto het favorietje van de Volkswagen Groep, de 4,0-liter biturbo V8.

Wat is het praktisch nut van zo’n Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid?

Het klinkt inderdaad alsof je een volledig oerwoud af laat fikken zodat de grond daarna lekker voedzaam is door de as. Maar er zit wat in, hoor. Als jij zo’n 50 kilometer van je werk woont en in de uren van de baas kunt laden, kun je doordeweeks volledig elektrisch rijden. De V8 bewaar je dan voor de vrijdagmiddag, om het weekend te vieren. Want het is een feestje. Zet de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo in Sport Plus en de V8 slaat aan en de klep in de uitlaat gaat open.

Hoor je dat een beetje?

Het is de blikwording van een yogasnuiver. Doordeweeks netjes, healthy en gemanierd, en in het weekend helemaal naar de ratten. Zeker de koude start is ronduit asociaal, maar ook op temperatuur komt er een diepe V8-brom uit de uitlaat. En dat is toch wel genieten. In dezelfde Sport Plus gaan de sluisdeuren open. De elektromotor en de V8 gooien dan gecombineerd 700 pk naar alle wielen.

Nog even: zevenhonderd pk! Dat is supercar-power in een stationwagen. Druk bij stilstand beide pedalen in en de launch control activeert zichzelf. De Panamera houdt dan z’n toeren vast totdat je het rempedaal laat gaan. Daarna is er op vochtig wegdek heel kort wielspin (wat wil je ook met al dat koppel) terwijl de banden zoeken naar grip. Op het moment dat de auto die vindt, krijg je een één-tweetje van de turbo’s en het elektrokoppel te verwerken. Wij hadden niet één keer droog wegdek onder de wielen, en toch was het ding eigenlijk al veel sneller dan een stationwagen mag zijn.

Klinkt goed, en verder?

De afwerking van de Panamera is des Porsches. Dat mag onderhand wel een begrip zijn. Op de middenconsole is het wel even zoeken tussen alle knoppen, maar er zijn tenminste knoppen. De stoelen van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid zijn uitstekend te verstellen voor een sportieve en ergonomische zit en je hebt op beide zitrijen prima beenruimte. Qua bagageruimte is het niet slecht, maar er zijn stationwagens die het stukken beter doen. Dat hele Sport Turismo-gebeuren ziet er vooral heel tof uit, maar het is niet een enorme verrijking van de ruimte.

Dus, deze of de Porsche Turbo S zonder hybride?

Goede vraag. De Turbo S zonder hybridespul is een stuk lichter en 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u, maar met 257.200 euro voor de Sport Turismo is ie meer dan een halve ton duurder dan deze Turbo S E-Hybrid. Plus: je kunt een beste klap benzine besparen als je hem braaf oplaadt. Ga je je Panamera niet op het circuit gebruiken, dan is het eigenlijk een no-brainer. Of ga je toch voor de Panamera GTS? Die kost als Sport Turismo 206.100 euro, ongeveer hetzelfde dus, maar is lichter en heeft 480 pk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)