Waarom een Porsche sleutel aan de linkerkant zit

Weleens in een Porsche gestapt om vervolgens het contact niet te kunnen vinden? Wij wel

Porsche Cayman GT4 interieur
Porsche Cayman GT4 interieur

Alle auto’s die tegenwoordig worden gebouwd hebben het contact aan de rechterkant zitten. Waarom zit een Porsche sleutel dan aan de linkerkant?

Iets met een 24-uurs race

Toen in 1923 de 24 uur van Le Mans voor het eerst werd gehouden zat het contact aan de rechterkant. Tegenwoordig heeft de race een rollende start, maar in die tijd begonnen de coureurs in de pitsstraat waar hun auto geparkeerd stond. Toen het startschot klonk, moesten de coureurs naar hun auto rennen, hem starten en zo snel mogelijk de pitsstraat uitrijden.

Porsche realiseerde op een gegeven moment dat ze cruciale seconden zouden winnen als ze het contact van de rechter- naar de linkerkant van het stuur verplaatsten. Het proces van het starten veranderde, want nu kon de coureur met de linkerhand de sleutel in het contact steken, de koppeling indrukken, de auto met de rechterhand in de versnelling zetten en snel de baan oprijden.

Was dit aantoonbaar beter?

Uiteraard, Porsche won namelijk 16 keer de prestigieuze race. Vandaag de dag ziet de race er anders uit; na een warmlooprondje is er een rollende start waarna de auto’s (als ze niet crashen) bijna non-stop over het Franse circuit rijden. Porsche staat er bekend om dat ze van tradities houden. Daarom passen ze nog steeds het opvallende kenmerk toe in de raceauto’s. Maar ook de straatauto’s ontkomen er niet aan.


preview


Nieuwste van TopGear

Autonieuws