Porsche staakt tijdelijk de productie

Je moet een Porsche wachten

Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 Carrera T (2018)
Porsche 911 Carrera T (2018)
Porsche 911 GT3 Touring Package en Porsche 911 Carrera T (2018)
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Porsche 911 GT3 RS Isle of Man
Porsche 911 Carrera T (2018)
Porsche 911 Carrera T (2018)
Porsche 911 GT3 Touring Package en Porsche 911 Carrera T (2018)
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Het internet is net een fluisterspel. De ene website komt met een bericht, en de andere neemt het over. Een ander medium gebruikt website nummer twee als bron en zo gaat het balletje rollen. Bij nieuwsbericht nummer tien is er soms meer sprake van fictie dan waarheid. Nu schijnt het zo te zijn dat je geen orders meer kunt plaatsen voor een nieuwe Porsche en dat de fabriek zijn deuren tijdelijk gesloten heeft.

Klinkt dramatisch, maar klopt het wel? We vroegen Porsche Nederland voor verduidelijking. Nu, Porsche moet aan de slag om het huidige gamma aan te passen voor de nieuwe en strenge WLTP-testcyclus. Hierbij wordt onder meer de uitstoot gemeten. Dit geldt overigens alleen voor modellen die in Europa geleverd worden.

Welke aanpassingen moet Porsche doen?

De BMW M4 moet hiervoor bijvoorbeeld een nieuw partikelfilter in het uitlaatsysteem krijgen. Porsche zal hier en daar ook dergelijke aanpassingen moeten doen. Porsche stopt tijdelijk met de productie van de huidige modellen totdat alle auto’s met vlag en wimpel door de WLTP-testcyclus komen.

Dus ik kan geen nieuwe Porsche bestellen?

Porsche Nederland zag de bui al hangen, en bestelde voor de productiestop alvast een goede voorraad nieuwe Porsches. Je kunt dus sowieso terecht voor een nieuw voorraadmodel. Deze Porsches zijn gemeten volgens de oude NEDC-testcyclus en behouden hun huidige prijs.

En als ik zelf wil bestellen?

Ook kun je gewoon orders plaatsen, maar Porsche kan nog geen indicatie geven wanneer de auto geleverd zal worden. Normaal gesproken is de levertijd gemiddeld drie maanden, al verschilt dat sterk per model. Er is echter een kanttekening: de nieuwe WLTP-testcyclus is strenger en de kans is aanwezig dat de uitstoot op papier hoger is. En dus ook de BPM. De Porsche zelf wordt dus niet prijziger; de staat vangt er meer geld voor.

Als je nu een nieuwe Porsche bestelt, krijg je een prijsindicatie. Zodra de definitieve BPM bekend is, belt de dealer met de klant om de uiteindelijke prijs door te geven. Als je nu naar de Porsche-dealer gaat voor een voorraadmodel, krijg je wellicht een betere deal, al is dat voor nu nog speculeren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws