Porsche Taycan Cross Turismo is dit keer écht onthuld

De hoge-stationwagenversie van de Taycan

Foto('s): PorschePorsche Taycan Cross Turismo
Foto('s): PorschePorsche Taycan Cross Turismo met fietsendrager aan de lader
Foto('s): PorscheAchterkant Porsche Taycan Cross Turismo
Foto('s): PorscheGroene Porsche Taycan Cross Turismo
Foto('s): PorscheGroene Porsche Taycan Cross Turismo
Foto('s): PorschePorsche Taycan Cross Turismo door de stof
Foto('s): PorschePorsche Taycan Cross Turismo
Foto('s): PorschePorsche Taycan Cross Turismo
Foto('s): PorschePorsche Taycan Cross Turismo
Foto('s): PorschePorsche Taycan Cross Turismo
Foto('s): PorschePorsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Cross Turismo met fietsendrager aan de lader
Achterkant Porsche Taycan Cross Turismo
Groene Porsche Taycan Cross Turismo
Groene Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Cross Turismo door de stof
Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Cross Turismo

De onthulling van de Porsche Taycan Cross Turismo is als het kijken van een prequel-film: de uitkomst is eigenlijk allang bekend. Niet alleen reden we pas in een quasi-gecamoufleerde versie van de Cross Turismo, we reden in 2018 al met de Mission E Cross Turismo, de conceptcar die eigenlijk het volledige ontwerp al verklapte. De nieuweling laat zich makkelijk omschrijven: het is een Taycan met een langer doorlopende daklijn, beschermdelen rond de wielkasten en iets meer bodemvrijheid.

Ga toch fietsen

Speciaal voor de Porsche Taycan Cross Turismo ontwikkelde het merk een fietsendrager voor drie fietsen, waarbij de achterklep gewoon open kan als de fietsen gemonteerd zijn. Vind je het maar lelijk om een Batavus of Gazelle achter op je Porsche te monteren, dan biedt het Duitse automerk zelfs twee e-bikes aan. Het ontwerp van deze elektrische fietsen past bij dat van de nieuwe hoge stationwagen.

Specificaties Porsche Taycan Cross Turismo

De Porsche Taycan Cross Turismo komt in vier smaken. Alle uitvoeringen gebruiken vierwielaandrijving voor maximale acceleratie. De minst krachtige is de Taycan 4 Cross Turismo met 380 pk (overboost 476 pk) en een 0-100-tijd van 5,1 seconden. Daarna komt de 4S Cross Turismo met 490 pk (overboost 571 pk) en een 0-100-tijd van 4,1 seconden. Beide auto’s komen tussen de 390 en 450 kilometer ver. De topsnelheid is respectievelijk 220 en 240 km/u.

Turbo en Turbo S

De twee krachtigste zijn de Taycan Turbo Cross Turismo en de Taycan Turbo S Cross Turismo. De Turbo biedt 625 pk (680 pk in overboost), een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een actieradius van 400 tot 450 kilometer. De Turbo S gaat naar de 625 pk (761 pk in overboost), schiet in 2,9 seconden naar de 100 km/u en komt 390 tot 420 kilometer op een lading. De twee Turbo’s hebben allebei een topsnelheid van 250 km/u.

Prijzen Porsche Taycan Cross Turismo

De goedkoopste 4 kost in Nederland 97.400 euro. De 4S stijgt al naar 116.000 euro. De Turbo en Turbo S kosten respectievelijk 159.300 euro en 193.200 euro. Ter vergelijking nog even de prijzen van de gewone Taycan: de 4S kost 110.600 euro, de Turbo 157.900 euro en de Turbo S 191.700 euro. Het prijsverschil van de Cross Turismo valt dus behoorlijk mee. De echte vraag is nu: mogen de dierenartsen van Nederland binnenkort ook een Audi e-tron GT Allroad verwachten?

Video: Porsche Taycan Cross Turismo in de sneeuw in Nederland

Reacties
  1. trixie zegt op 6 maart 2021 om 10:28:

    Donders wat een knappe auto is dit, ik wordt gelijk klimaatwappie

  2. Chris zegt op 5 maart 2021 om 16:19:

    Wat een vreselijk gedrocht!

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken