Tijdens de première van de Porsche Cayenne Coupé in Stuttgart gingen we kort buiten een luchtje scheppen. Immers, er komt een moment dat je bedwelmd dreigt te raken door de coupé-achtige daklijnen en Pepita-ruitjesbekleding. Wat denk je? Kwamen we in een steegje een mompelende man tegen die ons zomaar een en ander influisterde over de aankomende elektro-sensatie uit Zuffenhausen, de Porsche Taycan.

Wat wisten we al over de Porsche Taycan?

Nou, dat er een vierdeurs conceptcar was die Mission E heette. En dat de productieversie daarvan Taycan is gedoopt. Er is bekend dat er na de sedan een Cross Turismo zal volgen (waar we al even kort mee reden) en dat er zelfs een uitvoering zal zijn die Turbo heet. Ook wisten we al dat het vermogen uit de twee elektromotoren boven de 600 pk komt te liggen.

De actieradius zou zo’n 500 kilometer (NEDC) bedragen, de topsnelheid meer dan 250 km/u, en de 0-naar-100 moet in minder dan 3,5 seconden geklaard zijn. Constante prestaties, ongeacht de acculading, en ook laadsnelheid staan hoog op de prioriteitenlijst voor de Taycan. Verder heeft Porsche aangekondigd dat de productie CO2-neutraal plaatsvindt en dat zich al meer dan 20.000 geïnteresseerden hebben gemeld.

Wat wisten we dan nog niet?

Hoe ie eruitziet. Ons is verteld dat de Porsche Taycan aanzienlijk korter is dan de Panamera; zo’n 15 à 20 centimeter. Dat betekent dat hij een stuk compacter is dan een Tesla Model S, en zelfs nog wat kleiner dan een 5-serie of A6. Ook horen we dat de Taycan naast zulke auto’s behoorlijk laag is.

Hij krijgt een sterk Nederlands tintje, want de designs van Nederlanders lagen ten grondslag aan zowel het exterieur (Emiel Burki) als het interieur (Ivo van Hulten). Overigens: we hoeven niet per se te verwachten dat hij qua uiterlijk erg sterk lijkt op de Mission E. Intrigerend.

Ook een saillant feitje is dat er op dit moment maar liefst 240 pre-productie-Taycans bestaan. Ze rijden rond over de hele wereld, gecamoufleerd uiteraard. Wellicht heb je al wat foto’s over internet zien zwerven (ook van een Sport Turismo-achtige variant). Er bevinden zich zo’n 80 stuks in de omgeving van Stuttgart, en momenteel zijn er bijvoorbeeld achttien Taycans in het noorden van Scandinavië voor tests op het vlak van accuverwarming.

Wanneer komt de Porsche Taycan nu eindelijk eens?

Rustig joh, het wachten is bijna voorbij. Want dankzij de mompelende man weten we precies wanneer hij komt. Oké, bijna precies. Begin september (raad eens waar) maakt de definitieve productieversie van de Porsche Taycan zijn debuut. Porsche kennende zal het daarna niet lang duren voor hij bij de dealers staat, al moeten natuurlijk eerst die 20.000 early birds wel even bediend worden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)