'Porsche Taycan rijdt minder ver dan Leaf'

Aldus de Amerikaanse tegenhanger van de WLTP

Porsche Taycan Turbo S rijder 3 4 voor rechts detail
Porsche Taycan Turbo S rijder 3 4 achter detail
Porsche Taycan Turbo S interieur passagier
Porsche Taycan Turbo S zij rechts
Porsche Taycan Turbo S zij
Porsche Taycan Turbo S rijder 3 4 voor rechts detail
Porsche Taycan Turbo S rijder 3 4 achter detail
Porsche Taycan Turbo S interieur passagier
Porsche Taycan Turbo S zij rechts
Porsche Taycan Turbo S zij

De ogen van de wereld waren bij de Porsche Taycan Turbo S vooral gericht op een nutteloze dragrace tegen de Tesla Model S, waarbij actieradius haast ondergeschikt leek aan het wedstrijdje ver plassen. De twee gaan nek-aan-nek, maar op één vlak wint Tesla het duidelijk: actieradius. Volgens de Amerikaanse statistieken rijdt de Tesla Model S Performance 560 kilometer op één lading. Porsche gaf vanaf het begin aan dat de Taycan 482 kilometer zou halen.

Maar volgens de Amerikaanse overheidsinstantie EPA (Environmental Protection Agency) zijn de cijfers van Porsche zwaar overdreven. Volgens de EPA zou de praktijkactieradius slechts 323 kilometer zijn. Volgens dezelfde test rijdt de Nissan Leaf met 62-kWh batterij 363 kilometer na een laadbeurt. En dat terwijl de Taycan een accupakket heeft van 93,4 kWh. Volgens de officiële Europese WLTP-meting ligt het bereik van de Taycan Turbo S tussen de 388 en 412 kilometer, nogal een verschil dus.

Porsche is het uiteraard niet eens met de bevindingen en vroeg onderzoeksbureau AMCI (niet te verwarren met ACME, waar Wile E. Coyote zijn aambeelden haalt) een eigen test te doen. Hier kwam een actieradius uit van 442 kilometer. Dus zeg het maar: is dit een gemeen gevalletje van marktbescherming voor de Amerikaanse autofabrikant Tesla? Sluiten de prestaties van de Porsche Taycan niet goed aan bij het karakter van de EPA-test? Of rijdt de Taycan in het echt een stuk minder ver?

Foto’s: Porsche

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws