Porsche Taycan Sport Turismo komt gelijk als GTS

De stationwagenversie van de Taycan

Foto('s): PorschePorsche Taycan Sport Turismo
Foto('s): PorschePorsche Taycan Sport Turismo GTS
Foto('s): PorschePorsche Taycan Sport Turismo GTS
Foto('s): PorschePorsche Taycan GTS
Foto('s): PorscheZonnedak Porsche Taycan GTS
Foto('s): PorscheInterieur Porsche Taycan Sport Turismo GTS Race-Tex
Foto('s): PorscheAchterkant Porsche Taycan GTS
Foto('s): PorscheLogo op zijskirt (dorpel) Taycan GTS
Foto('s): PorscheAchterbank Porsche Taycan Sport Turismo GTS
Porsche Taycan Sport Turismo
Porsche Taycan Sport Turismo GTS
Porsche Taycan Sport Turismo GTS
Porsche Taycan GTS
Zonnedak Porsche Taycan GTS
Interieur Porsche Taycan Sport Turismo GTS Race-Tex
Achterkant Porsche Taycan GTS
Logo op zijskirt (dorpel) Taycan GTS
Achterbank Porsche Taycan Sport Turismo GTS

Het is een inkoppertje van Porsche, maar we zijn blij dat ie in de kruising zit. Tot dusver hadden we de Taycan en de Taycan Cross Turismo. De Cross Turismo had een stationwagendaklijn, meer bodemvrijheid en kunststof rond de wielkasten. De Sport Turismo neemt de doorlopende daklijn over, maar laat alle offroad-details achterwege. Zie het dus gerust als de stationwagenversie van de Taycan. Dat klinkt uiteraard net even te suf, dus noemen ze ‘m de Porsche Taycan Sport Turismo.

Over de GTS

De letters GTS werden voor het eerst op de bips van de Porsche 904 geplakt. Je kunt het zien als de GTI van Porsche: sneller, maar niet de snelste, wat leuke opties, mooie aankleding en bij voorkeur bestel je hem in het rood. De Taycan GTS biedt 598 pk als je launchcontrol gebruikt. Voor zowel de normale Taycan als de Sport Turismo is de 0-100-tijd hierdoor 3,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Misschien nog interessanter is de actieradius. De GTS is de eerste Taycan die meer dan 500 kilometer ver komt op één lading. De opgegeven actieradius is 504 kilometer. De actieradius van de Sport Turismo GTS is nog niet bekend.

Het onderstel is anders afgesteld voor de GTS en de (optioneel) meesturende achterwielen krijgen ook een eigen instelling. Het geluid dat de auto vanbinnen maakt is anders bij de GTS. Verder herken je de Taycan GTS aan de zwarte accenten aan de buitenkant. Vanbinnen krijgt de GTS bekleding die lijkt op alcantara, door Porsche Race-Tex genoemd. Geborstelde aluminium details vullen andere zwarte accenten in het interieur aan.

Een panoramadak

Een ander nieuwtje voor de Taycan GTS is een panoramadak met iets dat Porsche Sunshine Control noemt. Het dak kan met vloeibare kristallen van helder naar mat verschieten. Hierdoor kun je de inzittenden tegen de zon beschermen zonder iets voor het dak te schuiven. Een nieuwe techniek? Mwah, zoek maar eens op waar LCD voor staat. Wel tof is dat het dak bestaat uit negen segmenten die allemaal los ingesteld kunnen worden.

De prijs van de Porsche Taycan Sport Turismo

De Porsche Taycan Sport Turismo komt eerst als GTS. Deze kost 137.300 euro zonder opties. Andere versies volgen later. De Taycan GTS – dus de niet-stationwagen – kost 136.300 euro. Je kunt dus deduceren dat de Sport Turismo ongeveer 1.000 piek meer kost dan de normale Taycan. Pas dat vooral ook toe op andere uitvoeringen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken