Afgelopen week kregen we te horen dat de flexflitspalen goed hun werk doen. Uiteraard zijn er dan meteen discussies omtrent deze mobiele geldgeneratoren voor de overheid (we spellen het gewoon zonder de ‘r’ ervoor). Natuurlijk laaien er ook allerlei discussies op, want die flitspalen staan er zeker niet alleen vanwege de verkeersveiligheid.
De inkomsten die het genereert kunnen goed gebruikt worden. In dat kader bezien kun je het zien als een soort belasting op even niet opletten. Maar is natuurlijk ook gewoon een oplossing: je kunt je natuurlijk ook gewoon keurig aan de snelheid houden. Maar ergens lijkt het dus genetisch bepaald dat de mens zich niet aan de snelheid kan houden.
Hoeveel rijd jij standaard te hard?
Nog niet zolang geleden veranderde bij ondergetekende wat aan zijn werkomstandigheden. Hierdoor is de route naar kantoor ineens heel anders. Het is nu een afstandje van 60 kilometer, waarvan het grootste gedeelte door de polder is. Dit betekent dat je om de zoveel kilometer te maken hebt met verkeerslichten.
Gezien de drukte en die verkeerslichten heeft hard rijden eigenlijk geen zin. Maar wat wel opvalt: bijna iedereen lijkt wél harder te rijden. Nu kan dat natuurlijk ook niet anders. Iedereen die even hard rijdt als jij, zul je niet tegenkomen, want je rijdt dezelfde snelheid. Maar het is wel opvallend dat bijna alle auto’s bij het verkeerslicht mij voorbij gaan, terwijl ik dus precies de maximale snelheid rijd.
Lees ook: Verkeersboetes in 2025: dit ga je betalen (overzicht)
Het lijkt er dus op dat veel mensen toch gewoon standaard te hard rijden. Wij zijn uiteraard heel erg benieuwd naar dat fenomeen. Dus vandaar de vraag aan ons voor jullie: hoe veel rijd jij eigenlijk standaard te hard? Die je er standaard 10 procent of 10 km/u bovenop? Of bepaalt de haast je snelheid? Of vertrouw je blindelings op je flitsapp en let je gewoon niet op de snelheid? Laat het weten in de comments en win een geheel onverzorgde trip naar Hamelen.
von der Atlantis Familie heeft op 5 december 2024 geschreven:
Binnen ons familie houden wij netjes aan de snelheden. Ons familie hebben een voorbeeld functie binnen de maatschappij en het moet niet zo zijn dat juist wij de regels aan de laars lappen. Er zijn afspraken binnen de wetgever van verkeer om de veiligheid te bevorderen en iedereen plezier te creëren om aan het verkeer deel te nemen. Wat ons betreft mag de snelheid op de snelwegen wat lager en dat geldend 24 uur. 90km/uur is hard genoeg want op de ring van Amsterdam (Waar zelfs stukken van 80km/uur bij zitten.) heeft die snelheid zijn nut wel bewezen. Het is ook minder belastend voor het milieu en veiliger. Binnen ons familie gaan er al stemmen op om de snelheden te verlagen. Snelwegen 90 km/uur, doorgaande hoofdwegen 70km/uur, buiten wegen 60 km/uur, hoofdroutes bebouwde kom 50 km/uur, andere wegen bebouwde kom 30 km/uur, woonstraten 15km/uur (Echt want zelfs 30 km/uur wat nu is in Amsterdam is te hard, Frankfurt doet het beter op dat gebied met 20 a 15 km/uur. Wij passen ons daar wel aan maar gaat rijdend Nederland dit ook lukken? Kan de verzekering premies naar beneden en minder kans op ongelukken met zwaar letsel. Mocht er iemand wel te hard rijden binnen ons familie wordt deze direct op aangesproken en wijzen wij op onverantwoord gedrag ten opzichte van andere weggebruikers. Willen iets vragen? Gaan jullie de uitdaging aan om netjes de snelheden te rijden die er voor staan? Wij geven het goede voorbeeld.
Sven deriddef heeft op 20 november 2024 geschreven:
Mensen kunnen zich niet aan snelheidslimieten houden? Zijn de limieten dan niet verkeerd?
Bij mij bepaald de haast hoe snel ik rijd, moet ik optijd op werk zijn dan ben ik nogal een racepiloot. Op de snelweg rijd ik sowieso 160kmh. Pakkans is zo klein en met 160 speel je je rijbewijs nog niet kwijt.
Zone 30 doe ik niet aan mee, tenzij rond school. Maar van die zone 30 waar je makkelijk harder kan rijden en geen school dan knal ik soms wel eens 100. Hangt ook van verkeer af, moet veilig kunnen
Sven deriddef heeft op 20 november 2024 geschreven:
Ben ook een belg heb al gehoord in nl boetes hoger, vindt ze hier al hoog genoeg laatst 240€ voor 30kmh te snel. Was snachts niemand op de baan, baan 6m breed waarom moet ik dan 70 rijden?
Riyuma heeft op 20 november 2024 geschreven:
Ik rij gemiddeld 20km/h op de snelweg harder dan de suggestie snelheid. Dit gespaard mij vaak 5-6 min op de reistijd. Dus de mening in het artikel dat harder rijden geen tijdsbesparing oplevert is feitelijk onjuist.
Vind het wel altijd humoristisch dat er enkel beboet wordt op snelheid en niet op het ontbreken van richting aangeven, bumperkleven, afsnijden, verkeerd invoegen etc.
Eddie heeft op 19 november 2024 geschreven:
Op de snelweg ga ik tot 120km/h als het rustig is, en als het limiet naar 120km/h gaat, dan versnel ik naar 130km/h. Op een 80km/h autoweg ga ik tot 95km/h. Binnen de bebouwde kom, 55km/h, maar vaak wat langzamer als er veel fietsers zijn. En in de 30km zone, rijd ik 30 of minder…..
Verder nooit een bekeuring gehad, nooit een ongeluk gehad, en rijd auto voor 40 jaar; met minstens 35000km per jaar. Ik ben behoorlijk defensief met het rijden, houd veel afstand, en pas mij goed aan in het verkeer.
Gigi 52 heeft op 19 november 2024 geschreven:
Ik rij constant “iets” boven de opgelegde snelheidslimieten in België.
Het boetesysteem laat een marge toe van 6 km/u tot 90 km/u en daarboven 6% marge. Dat betekent dat 127,2 km/u de hoogste snelheid is die je in België mag rijden.
Vermits Vlaanderen de meeste trajectcontroles heeft van de EU, is het moeilijk om nog een stukje “vrije” expresweg of autostrade te vinden waar je kan riskeren ver boven de limiet te gaan.
Onlangs heb ik nog eens doorgeduwd op een expresweg: 184 km/u, maar dan moet je alweer vertragen voor het volgende verkeerslicht. Nu zou er op dat stukje open weg ook trajectcontrole ingevoerd worden en verlies ik mijn laatste speelterrein.
Ps: ik rij alleen maar zo snel bij droge open weg, zonder anderen in gevaar te brengen.
Ted heeft op 19 november 2024 geschreven:
Flink gas er op waar het kan, dus 135 of 165 op de snelweg, afhankelijk van het tijdstip.
EC Dubost heeft op 18 november 2024 geschreven:
Alleen op de snelweg gooi er 30 km/u bij.
Marcel heeft op 20 november 2024 geschreven:
Op tachtigwegen 90 tot 95 snelweg 120 tot 140 binnen bebouwdekom 50 tot 60 en in 30 zones 30 of minder.
Riley heeft op 18 november 2024 geschreven:
Ik rij altijd wat ik wil eigenlijk op 30 weg rij is gewoon 30 op 50 weg 60/70 en op de snelweg tussen de 120/220 vind dit wel een mooie snelheid nog nooit boete of iets gehad rij altijd met flitsmeister de maximumsnelheid mag zeker wel omhoog niet dat dat mijn rijsnelheid zal beïnvloeden, maar dat zou wel zo gijn zijn
Jacco heeft op 20 november 2024 geschreven:
Snelweg hangt er vanaf hoeveel haast ik heb, naar werk meestal 105 op sat. Terug met haast kan ’t overdag wel eens rond de 145 zijn en als ik echt haast heb 155 (cruise van auto op 162) savonds +30km/h natuurlijk waar t mag en iets rustiger aan waar ze vaak staan te flitsen maar dat doen ze bijna nooit op de a7
30 en 50 wegen houd ik me aan de snelheid, ook bij werkzaamheden op de snelweg rijd ik 50 of 70 of 90, net hoe hard ik mag, ik wil dat die weg snel klaar is dus dat ze veilig en vlot kunnen werken.
Timmerfrans heeft op 18 november 2024 geschreven:
Toegestane snelheid + 30. Altijd en overal waar ruimte is.
Trajectcontrole GPS 105
FM en al sinds 2012 geen snelheidsboetes gehad, en als ik er een krijg niet zeuren en gelijk betalen. Al krijg ik er een van 1000 dan is het nog niet eens E 100,- per jaar en het is me het 10 voudige waard.
Ik respecteer iedereen die zich aan de snelheid houdt zolang ze niet onnodig links plakken.
Langzaamrijders (bv 60 rijden waar je 80 mag) worden direct ingehaald (zonder capriolen) waar het kan, ongeacht het type strepen of kleuren op het wegdek.
Dit is mijn rijgedrag en daar zal u het waarschijnlijk nog een jaartje of 30-40 mee moeten doen
Menno heeft op 18 november 2024 geschreven:
Keurig, hier houdt ik ook van. Even een vraagje, bij trajectcontrole 105 op GPS? Is daar nog een theorie voor? Ik zit bij een TC al jaren te aarzelen over hoe hard ik nou zal rijden en doe meestal 103, omdat je dan na correctie 100 rijdt. Maar blijkbaar zit er dus meer marge op
Timmerfrans heeft op 18 november 2024 geschreven:
105 is de max, met 106 krijg je soms wel en soms niet een bekeuring. Dit heb ik gewoon getest door elke week 1km harder te rijden en te wachten op een bekeuring 🙂
Hans Bunker heeft op 19 november 2024 geschreven:
Rij altijd 10% te hard voor de teller en 10% voor mijn plezier dan blijf ik wakker
Chris heeft op 19 november 2024 geschreven:
Als je dat zo getest hebt, hoe kun geen snelheidsbekeuring sinds 2012 hebben gehad, zoals je eerder schrijft?
Timmerfrans heeft op 21 november 2024 geschreven:
Tsja voor mij telt hij niet mee omdat ik niet onverwachts gepakt ben maar willens en wetens de grens heb getest. Dat noem ik geen boete maar “leergeld”
Willy'sJeep heeft op 18 november 2024 geschreven:
Ik “die” dit nooit.
Lena heeft op 17 november 2024 geschreven:
Ikzelf rij eigenlijk best veel (50.000km per jaar, roadtrippen is een hobby en ik rij bestelwagens in het weekend).
Eigenlijk heeft de ervaring in steden mij geleerd dat je in de bebouwde kom altijd aan de snelheid moet houden, waar ik me dus ook goed aan houd (met uitzondering van Amsterdam met zijn belachelijke 30 wegen waar je geen overstekend verkeer en bermen aan beide kanten hebt). Gaan we buiten bebouwde kom is het een ander verhaal. Ik rij eigenlijk vrijwel altijd 110-115 op de snelweg, en soms wel 70-80 op een zone 60 of 90-100 op een 80 dit uiteraard alleen als ik zo goed als alleen op de weg ben (en nee, bumperkleven is een absolute no-no voor mij, als degene voor me 75 op 80 doet, volg ik lekker), als het regent of het druk is volg ik de snelheid van mijn voorganger of kies ik wat het veiligste is, dit kan soms 70 op een 80 zijn, waar mensen toch boos over worden vreemd genoeg. Als er ijs op de weg ligt wil ik geen 80 rijden waar ik uit de bocht kan vliegen, dan is 60 of 70 een stuk veiliger tot ik weer een recht stuk krijg.
Harry heeft op 17 november 2024 geschreven:
Max 2-3km/u op de GPS te hard, wat ongeveer 4-5km/u extra op de teller is Trajectcontrole exact de juiste GPS-snelheid. Flitsmeister gebruik ik ook, maar dan om een pingetje te geven als ik per ongelijk meer dan 5km/u te hard ga (en om te weten hoe lang die fijne file gaat duren).
Ben ik het altijd eens met de geldende maximumsnelheid? Zeker niet, maar de regels zijn voor iedereen. Maar de wereld zou een stuk veiliger worden als iedereen zich aan die regels zou houden, Mensen die doodleuk verkondigen dat ze standaard 30 te hard gaan… Onbegrijpelijk, en bizar asociaal. Kennelijk zijn de boetes nog niet hoog genoeg. En misschien gewoon rijbewijs afpakken bij meer dan 50% overschrijding, in plaats van bij 50km/u overschrijding? En/of overal trajectcontrole?
Jaap heeft op 19 november 2024 geschreven:
Ayatollah Harry. Dan ben jij jouw rijbewijs heel snel kwijt. Of ga jij als er weer een bord 30 km/h staat i.v.m. wegwerkzaamheden terwijl er helemaal niets gebeurt langs de weg, braaf honderden meter of langer 30 rijden? Vrijwel iedereen rijdt dan 40-50 of sneller.
Mat heeft op 20 november 2024 geschreven:
Het is duidelijk dat Harry het hier niet had over werkzaamheden (daar zijn bijna nooit controles). Het is schandalig dat mensen lachend 100 rijden op een 80 weg en 130 waar 100 de maximale snelheid is.
Nox heeft op 17 november 2024 geschreven:
Dat wisselt heel erg. Binnen de bebouwde kom houd ik me altijd aan de snelheidslimiet, hoe traag dat ook voelt. Je weet nooit wanneer er iemand opeens achter een geparkeerde auto vandaan komt. Dit heeft me meermaals een aanrijding bespaard. Als ik 5kmh sneller had gereden was de kat wel onder de auto gekomen, en oma wel over de neus gerold.
Buiten de bebouwde kom echter rijd ik zo snel als redelijkerwijs kan. Buiten het dorp hier hebben we een hele lange rechte 60 weg met kilometers aan vrij zicht. Daar tik ik geregeld de topsnelheid aan. Maar er zijn ook binnenwegen waar ik de 60 niet haal. Teveel zijwegen en blinde bochten.
Maar gemiddeld genomen rijd ik +10 sneller op de teller dan mag.
Edwin heeft op 16 november 2024 geschreven:
Ik rijdt meestal 5 km te hard maar erger me dood aan mensen die 30 km zachter rijden. Hierdoor willen anderen die gewoon de maximum snelheid willen rijden inhalen en worden er gevaarlijke situaties gecreëerd. Minimum snelheid verhogen zou een stuk veiliger zijn.
Patrick heeft op 16 november 2024 geschreven:
Gasgasgasgasgas
TH3 5T1G heeft op 16 november 2024 geschreven:
altijd 🙂
Nicolas Andriopoulos heeft op 18 november 2024 geschreven:
Ik heb na 10 jaar een bekeuring binnen van de week.
4 Km te hard gereden in een trajectcontrole op A20. I.p.v. 80km reed ik 84km wat een grote misdaad.
Je ziet hoe deze overheid zijn burgers steeds voor onzinnige zaken probeert te melken. Schandalig.
Mauzer heeft op 16 november 2024 geschreven:
30 en geen regen 50
30 regen 40
50 en geen regen 70
50 en regen 62
80 en geen regen 95
80 en regen 85
100 en geen regen 120
100 en regen 115
130 en geen regen 150
130 en regen 140
Maar ik rij wel altijd met Flitsmeister.
Bij de flitsers natuurlijk de snelheid die mag +3 kmph
Nicolas Andriopoulos heeft op 18 november 2024 geschreven:
Ik heb na 10 jaar een bekeuring binnen van de week.
4 Km te hard gereden in een trajectcontrole op A20. I.p.v. 80km reed ik 84km wat een grote misdaad.
Je ziet hoe deze overheid zijn burgers steeds voor onzinnige zaken probeert te melken. Schandalig.
Pieter heeft op 16 november 2024 geschreven:
Sukkel. Stoer hoor met je fm.
Ed heeft op 16 november 2024 geschreven:
Rij best wel is harder dan toegestaan,maar vaak op wegen buiten de bebouwde kom.
Mag je daar 60 , op een totaal lege weg met twee rijbanen.
Dat zit je snel aan de 80.
Past nog bekeuring gehad voor 5 kilometer te snel in gebouwde kom zonder risico op kruisende verkeer of voetgangers., € 65,- best veel.
Echt zo’n ff geld verdienen flits plekje !
GUA heeft op 16 november 2024 geschreven:
Mijn motto is n beetje nu kan het nog, straks is het misschien door de techniek niet meer mogelijk dit boetevrij te doen
Ik hanteer indien mogelijk
30 en 50 weg ong 55
60 weg zonder woningen 100
80 weg 120
100 weg 140
130 weg 165
Johannes heeft op 16 november 2024 geschreven:
Ik houd mij altijd exact aan de snelheden volgens de borden met behulp van de GPS. HEt is om je dood te ergeren dat anderen daar totaal lak aan hebben en je ook inhalen als er een doorgetrokken(dubbele) streep is en zich niks aan trekken van de geldende snelheid. De boden van zone 60kM begrijpt maar een enkeling. Bijzonder is dat vaak aanwonenden te hard rijden in zowel 60kM als bebouwde kom. Ik ben vaak al voor 5.30 heel op de weg en zie dan de meest gekke kapriolen van veel te hard rijden schatting 100 bij 70 80 bij 60 gewoon met ruim 100 doorblazen als er 70 staat bij een kruising. en het ergste van dit alles is dan nog dat het vaak auto’s zijn van aannemers met een bordje “werkverkeer” achter de ruit die moord en brand schreeuwen als mensen te hard rijden bij wegwerkzaamheden. LEKKERE VOORBEELDFUNCTIE…………
Eric heeft op 16 november 2024 geschreven:
Standaard rijd ik 4km te hard, precies de juiste snelheid rijden op FM. GPS zal toch wat accurater zijn dan de teller zelf.
Boetes zijn zonde van de centen en makkelijk te voorkomen. Tevens is de veiligheid dan beter op orde.
En voor alle mensen met haast. Als je mij tegenkomt kan je wachten. Ik heb dan ineens een stuk minder zin om snel aan de kant te gaan (of ze moeten me dan rechts in willen halen)
Gedraag je zelf op de weg en denk ook eens aan een ander. Een ongeluk zit in een kleine hoek.
Ps als deze hardrijders zichzelf tegen een boom te pletter rijden dan maakt me dat niets uit. Eigen schuld, maar meestal is het andersom en zijn andere de dupe van jouw kinderachtig jongetjes gedrag.
HupHup heeft op 16 november 2024 geschreven:
Bij max 30 ronde de 50.
Max 50 rond de 80.
Max 70 rond de 100.
Max 80 rond de 110 a 120.
Max 100 rond de 140.
Max 130 rond de 165.
Altijd de flits app aan.
Uitzondering wanneer bijrijders niet comfortabel zijn met hoge snelheden.
Piet heeft op 16 november 2024 geschreven:
Stoer hoor. Kneusje.
Han B heeft op 16 november 2024 geschreven:
Je vraagt erom. Tijd voor een nog hogere boete en om het rijbewijs voor minstens 6 maanden in te moeten leveren. Mocht je dat rijbewijs nodig hebben voor je baan? Jammer dan . Dit soort onverantwoordelijk gedrag in het verkeer kan niet genoeg bestraft worden. Flitsapps moeten streng verboden worden . Zo genoeg?
Le heeft op 16 november 2024 geschreven:
Goede coureur misschien maar zeker slechte chauffeur. Teveel dingen die je niet in de hand hebt. Zeker op de 30 en 50
Km/h stukken. Hopelijk kom je de situatie nooit tegen dat je geconfronteerd wordt met de pijn van nabestaanden. Zorg dat je wegblijft van:”had ik maar”
Han B heeft op 16 november 2024 geschreven:
Idd zorg dat je “had ik maar” vooral voor de nabestaanden.
~Pho heeft op 16 november 2024 geschreven:
Snelwegen/autowegen: max +5 op GPS
60/80 km/u-wegen: max +4 op GPS
Binnen bebouwde kom: max+0 op GPS
30 km/u-zone: max op teller
Solidat heeft op 16 november 2024 geschreven:
Ik rij regelmatig standaard 5/10 km te hard. Behalve in bebouwde kom en woonwijken.
Rij ik aan de toegewezen snelheid.
Bij haast 15 km te hard.
Bij drukte hou ik mij aan de snelheid omdat je weet maar nooit of iemand ineens voor je neus duikt.
Of er ineens hard geremd moet worden.
Ben er bewust van zulke situaties
Tot nu toe geen boetes. En ik rij zonder flitsapp.
Linksisdom heeft op 16 november 2024 geschreven:
Haha, leuk geprobeerd politie!!
Ik rij altijd volgens de regels!
Tobias heeft op 16 november 2024 geschreven:
In de bebouwde kom meestal 5 tot 10km/u te hard (tenzij er haast is dan soms 20). Op de snelweg of n-wegen standaard 20 of 30 km/u te hard, ligt eraan of er drukte is of niet. En als er haast is, of als ik er zin in heb, dan zonder limiet. Harder dan 200 gaat echter niet vaak omdat het teveel risico met zich meebrengt. Maar 160 tot 180 rijdt ik best regelmatig met rustig verkeer. Wel met enorm goed opletten natuurlijk als ik dat doe.
Tobias heeft op 16 november 2024 geschreven:
Oh ja en wel ten alle tijden met Flitsmeister aan. Ook nog nooit een boete gehad, mede omdat ik altijd ook op let voor eventuele ongemarkeerde politie. En opletten in het algemeen is erg belangrijk bij hogere snelheden. Met alle knuppels op de weg in Nederland weet je t nooit, altijd voor andere bestuurders nadenken.
NomoreWoke heeft op 17 november 2024 geschreven:
Precies, altijd wel 30+ te hard eigenlijk. Binnen bebouwde kom altijd normaal wegens eventuele kinderen of fietsers. Door woonwijken vaak zelfs niet harder dan 20, maar op provinciaal of snelweg dan is het op een normale dag 30 tot 50km te hard en als even wil gas geven dan 180 a 200 over bepaalde wegen met ruim baan en weinig verkeer. Heb meer moeite met langzame linksrijders en slingerende telefoon gebruikers dan hard rijdende mensen die weten wat ze doen 👍🏻 sommige mensen kunnen wel auto rijden en vooruit anticiperen
NormaleSnelheidRijder heeft op 16 november 2024 geschreven:
Sorry, maar de enige knuppel ben jij. Niks zo asociaal als standaard zo veel te hard rijden. En er nog trots op zijn ook. Laat de politie je alsjeblieft snel van de weg plukken en een enorme bekeuring geven en je auto afpakken! Aso!
Lars heeft op 16 november 2024 geschreven:
Exact ditzelfde rijgedrag. Alleen rij ik sinds 3 jaar die gekke hoge snelheden ook niet meer.
4 jaar geleden met 200 van de weg geplukt en sinds dien mijn lesje daar wel mee geleerd..
Dave heeft op 16 november 2024 geschreven:
Standaard 3km/u te hard, maar dan wel op de GPS.
Op de teller is dat afhankelijk van de auto 5-9km/u.
M.a.w.: gewoon braaf. Wel zo relaxed.
Martin heeft op 16 november 2024 geschreven:
Ik rij op gewone ritten eigenlijk altijd op CC.
In Nederland +4 op de teller, in buitenlanden op snelwegen +5. Mijn enige probleem is dat ik graag de auto laat uitrollen bij snelheidsbeperkingen en dat levert me nog weleens post op uit Duitsland of Frankrijk, waar flitspalen nogal kort achter het betreffende verkeersbord staan. Ik leer dat vast nog weleens.
Het liefste rij op op bochtige bergweggetjes waar de maximum snelheid een ongrijpbaar doel is. Op alle overige wegen sukkel ik braaf op CC mee met de meute.
Menno heeft op 16 november 2024 geschreven:
Ik rij de maximum snelheid als het verkeersbeeld wat onrustig is of er erg veel mensen op de weg zijn.
Wanneer er een compleet lege weg is, rij ik zo’n 10km harder. Anders worden eventuele boetes me wat te kostbaar.
In Amsterdam probeer ik echt 30 te rijden, maar dat is nog best een uitdaging.
Roman heeft op 17 november 2024 geschreven:
Alleen op de snelwegen ik rij bijna altijd 120 op de teller. Voor de rest 3-5 km te hard.