Het is altijd bijzonder vervelend als je ergens komt om te laden, en de laadpaal doet het niet. Dan moet je stampvoetend naar de beheerder toe en met enige assertiviteit je beklag doen. Om vervolgens te horen te krijgen dat ‘jij het zelf zou regelen’ en ‘dat je op de bank slaapt als je zo doorgaat’. Volgende keer toch maar op werk laden, in plaats van thuis.
Bij publieke laadpunten is het minimaal zo vervelend. In het Verenigd Koninkrijk komt er daarom een regel. In een nieuw reglement van de overheid staat dat openbare laadpalen een betrouwbaarheidsscore van 99 procent moeten hebben. De nieuwe wet bepaalt dus min of meer dat laadpalen perfect moeten werken. Ook moet er een noodnummer aanwezig zijn bij de palen die 24/7 bereikbaar is.
Forse boetes voor kapotte laadpalen
Zijn de laadpalen niet 99 procent van de tijd in dienst? Dan kan de beheerder van de paal een boete krijgen van omgerekend bijna 12.000 euro. De boetebedragen lopen op tot wel 291.000 euro voor veelplegers. Ook moet je in Engeland overal draadloos met een betaalpas kunnen betalen. Oude palen moeten omgebouwd worden om de kaarten te accepteren.
De maatregelen gaan over drie weken in en laadpaalbeheerders hebben drie weken de tijd om te voldoen aan de regels. Het strenge laadpaalregiem van de overheid moet er voor zorgen dat meer mensen overstappen in een elektrische auto. Een perfect laadnetwerk, kan een paar twijfelaars misschien weer over de streep trekken.
Reacties