Sommige dingen moet je altijd even laten nalezen. Belangrijke dingen, vooral. Bijvoorbeeld een sollicitatiebrief. Al is het maar door je seniele oma met staar. Of door je papegaai, want als ie kan praten, kan ie vast ook wel lezen. Want zij zien toch nét even dat ontbrekende T’tje of die dubbele komma.

Automerken sturen vaak de shortlist met namen van hun nieuwe modellen door naar alle landen, om ervoor te zorgen dat er niet toevallig een scheldwoord tussen zit. Gaat niet altijd goed, trouwens.

Maar relatief onbenullige dingen glippen nog weleens tussen de checks door. Zoals dit kunststukje van een bijzonder naïeve creatieveling van Opel. Hij moest een hippe naam hebben voor een bruine kleur. En ‘brown’ lijkt op ‘born’. En ‘a star is born’ is een hippe uitspraak. Je voelt hem al aankomen.

Inderdaad: je kunt je Opel Adam bestellen in de kleur ‘A Star is Brown’. Er werken 34.500 mensen bij Opel in Europa. En níémand attendeerde de afdeling ‘geinige naampjes voor fecale kleurtjes’ even op de ongepaste naam. Overigens tot op de dag van vandaag – want de kleur is al sinds de introductie van de Adam verkrijgbaar.

Waardeer even de perfecte combinatie van quasi-creativiteit, naïviteit, onwetendheid en onoplettendheid die de wereld zegende met een autokleur die vernoemd is naar een bruine ster. Once in a lifetime, a star is brown.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear