Iedereen heeft ooit een schreeuwend duur blikje Red Bull gekocht in het tankstation om zijn tanden om genade te laten schreeuwen. Het vloeibare goud brengt, zoals verwacht, genoeg geld in het laatje om flink te spenderen in de F1. Engelse krant Independent zegt cijfers in handen te hebben die laten zien dat de energiedrankproducent een recordbedrag heeft geïnvesteerd in de Formule 1. Waarom is Verstappen nog geen wereldkampioen?

Investeringen voor het Formule 1-seizoen 2019

Dit jaar won Max Verstappen met de Honda Red Bull tweemaal (GP van Oostenrijk en Duitsland). Ondanks de tegenvallende resultaten blijkt dat Red Bull dit jaar het hoogste bedrag ooit heeft geïnvesteerd in hun marketingtool genaamd Formule 1. Maar liefst 351 miljoen euro pompte Red Bull in 2018 in hun racetak voor de auto van dit seizoen. Dat is meer dan ze ooit tevoren deden.

De salarissen voor de meer dan 800 werknemers nemen 1,8 procent voor hun rekening, wat neerkomt op 97,7 miljoen euro. Teambaas Christian Horner heeft zijn zaakjes het best op orde van alle teambazen. Hij verdient een slordige 3,9 miljoen euro per jaar. Research & Development slokt zo’n 136,7 miljoen euro op van het budget.

De FIA overweegt overigens een limiet te stellen aan de budgetten van raceteams voor 2021. Naar verluidt zou het maximale budget 130 miljoen euro worden. Autobild zegt dat Mercedes 450 miljoen euro per jaar spendeert aan het F1-team, Ferrari 430 miljoen euro en McLaren 250 miljoen euro. Alle teams zouden dan enorm moeten gaan schrappen, dus.

Onderaan de streep

Tja, die bedragen moeten ergens van betaald worden. Red Bull Technology (de tak van Red Bull die het allemaal bekostigt) had een totaal aan inkomsten van 362,6 miljoen euro die voornamelijk komen uit prijzengeld, sponsorgelden en betalingen van Red Bull zelf. Hierdoor blijft er dus 11,6 miljoen euro over. Daarbij moet je nog de extra verkoop van blikjes zoete energiedrank rekenen. Onder de streep kun je een prima personeelsfeestje gooien.

Dreigende woorden uit het Red Bull-kamp

Zoals je ziet is het een dure hobby, dat racen. Red Bull heeft dan ook gezegd dat de sport wel aantrekkelijk moet blijven voor de firma. ‘Wijzigingen in de regelgeving van de Formule 1 kunnen een wezenlijke invloed hebben op de concurrentiecapaciteiten met aanzienlijke commerciële gevolgen. Formule 1 moet aantrekkelijk blijven voor de voortdurende ondersteuning van Red Bull’, zeggen de Red Bull-accounts.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear