Elon Musk heeft tot nu toe alles waargemaakt

‘Elon Musk heeft uiteraard veel obstakels te overwinnen, waaronder natuurkundige wetten’, zegt Rory Reid.

Foto('s): Teslanieuwe tesla roadster
Elon Musk
Foto('s): Teslaelektrische vrachtwagen van Tesla
Foto('s): Teslaelektrische vrachtwagen van Tesla
Foto('s): Teslaelektrische vrachtwagen van Tesla
nieuwe tesla roadster
Foto('s): Teslanieuwe tesla roadster
Foto('s): Teslanieuwe tesla roadster
Foto('s): Teslanieuwe tesla roadster
Foto('s): Teslanieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
Elon Musk
elektrische vrachtwagen van Tesla
elektrische vrachtwagen van Tesla
elektrische vrachtwagen van Tesla
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster

Waarom is iedereen ineens zo negatief over Elon Musk en ­Tesla? De Tony Stark van Silicon Valley onthulde recent de Semi-vrachtwagen, en luisterde de bijeenkomst op door ook maar meteen de fantastisch uitziende nieuwe Roadster 2.0 aan ons voor te stellen. Maar waar de mensen in de zaal uit zijn hand aten, werd Musk op de sociale media afgebrand.

Twitteraars staken het niet onder stoelen of banken: de Roadster 2.0 was een dagdroom. De cijfers waren onmogelijk, beweerden ze. Van 0 naar 100 km/u in 1,9 seconden? Een top van meer dan 400 km/u? De kwartmijl in 8,9 seconden? Een actieradius van 1.000 kilometer bij snelwegsnelheden? Dat moest toch allemaal wel volkomen onzin zijn?

Wat zei Chris Harris?

Mijn hooggewaardeerde collega, de heer Christopher Harris, zette vlak na de onthulling op Twitter: ‘Herinner je je nog dat Lotus een heel peloton “nieuwe” auto’s onthulde [op de Parijse autoshow in 2010, red.] die helemaal niet bestonden, en dat we allemaal moesten lachen? Doet dat je denken aan een bepaalde maker van elektrische auto’s?’

Nee, Chris. Niet echt. Het mag allemaal wat ambitieus klinken, maar ik geloof dat Elons beide projecten zullen slagen, en wel om een eenvoudige reden: alles wat Musk ons in het verleden heeft beloofd, is er ook gekomen.

Toen de man zei dat hij het ging opnemen tegen de giganten van de 150 jaar oude auto-industrie en betere producten zou gaan maken, was dat exact wat hij deed. Toen hij ons vertelde dat hij begeerlijke auto’s zou maken die zouden werken op elektriciteit – een aandrijfmethode die lang ongeschikt werd geacht voor dat doel – was dat exact wat hij deed. Toen hij zei dat hij een auto zou bouwen die zichzelf zou kunnen besturen – terwijl de rest van de wereld nog doodsbang was van zulke technologie – was dat exact wat hij deed.

Musk is geen luchtfietser

Hij hielp om van PayPal een alledaagse naam te maken, hij bedacht een raket die verticaal kan opstijgen en landen (verticaal!?) en kwam met een elektrische SUV die harder van 0 naar 100 km/u gaat dan een Lamborghini. Als Musk iets echt wil, is het waarschijnlijk dat het ook echt zal gebeuren.

Toen rivaliserende automakers nog druk bezig waren met het ­produceren van beroerde elektrische auto’s, verscheen de Model S als een frisse wind ten tonele, en de S kreeg overal juichende recensies. TopGear gaf ‘m destijds een score van 17/20, met als het voornaamste negatieve punt het feit dat Tesla als bedrijf nog zo jong en nieuw was.

Ik denk dat dat nog steeds het grootste probleem vormt. ­Tesla is niet oud. Het bedrijf werkt anders dan alle andere ­spelers in de anderhalve eeuw oude auto-industrie. Traditionele autobedrijven laten mooie nieuwe concepten zien en doen daar vervolgens niets mee, omdat ze bang zijn om iets echt radicaals te ondernemen. Als er dan ineens een ambitieuze miljardair langskomt die zegt dat hij wel even een auto zal bouwen die sneller accelereert dan de Concorde, dan fluistert ons instinct dat dat nooit zal gebeuren; omdat het tot nu toe immers nog nooit is gebeurd.

Veel obstakels te overwinnen?

Elon heeft uiteraard veel obstakels te overwinnen, waaronder de wetten van de natuur­kunde. Het klinkt nogal onwaarschijnlijk dat een vrachtwagen even snel zou kunnen accelereren als een Porsche 911. Het klinkt onbegrijpelijk dat de Roadster 2.0 de Chiron in het stof zal laten bijten, terwijl ie slechts een fractie van de prijs kost. Maar het zou dom zijn om niet in Musk te geloven.

Haters haten nou eenmaal, en die haat is vaak een teken dat degene waarop ze hun gifpijlen richten bezig is met iets bijzonders, met iets afwijkends. ­Shakira kreeg ooit te horen dat ze niet in het schoolkoor mocht meezingen, omdat ze ‘klonk als een geit’. De leraar van Albert Einstein zei ooit: ‘Die zal nooit wat bereiken.’ Dus wanneer twitterende zuurpruimpjes Musk belachelijk maken en de ambities van Tesla in twijfel trekken, dan is er maar één mogelijke uitkomst: hij gaat winnen. Hij gaat de auto-industrie overnemen, hij gaat Hyperloops bouwen waarin we kunnen reizen met de snelheid van het geluid, en hij gaat al onze huizen uitrusten met accu’s – en er is niets dat hem kan stoppen.

Oh, en als onze aarde in een hel is veranderd en Elon de enige is met de sleutels van de ruimteschepen die ons naar onze nieuwe kolonie op Mars kunnen brengen, raad eens voor wie er dan aan boord geen plekje vrij zal zijn? Juist. Meneer Christopher.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken