Rekeningrijden 2019: merendeel is voorstander

Komt rekeningrijden in 2019 dan echt?

Foto('s): Mattijn Nederendradarauto
radarauto

Het aantal Nederlanders dat voorstander is van rekeningrijden groeit. Uit een onderzoek van de Volkskrant blijkt dat 58 procent van alle Nederlanders liever per gereden kilometer betaalt dan een vast bedrag aan wegenbelasting per maand.

In 2016 was het aantal voorstanders nog maar 53 procent. Niet alleen Prius-rijders gaan overstag: ook kiezers van autopartijen als VVD, PVV en Forum voor Democratie zijn overwegend voorstander van het rekeningrijden. Tweederde van de Nederlanders gaat met de auto naar het werk.

Een van de grote motivaties achter het rekeningrijden is de enorme toename van files. Keer op keer melden de nieuwszenders een recordspits. Vorig jaar nam het aantal files toe met 20 procent en het einde van de groei is nog niet in zicht. Nederlanders zijn de file helemaal beu en willen nu zelfs het rekeningrijden overwegen.

Drie soorten rekeningrijden

Er zijn drie soorten rekeningrijden bedacht. De eerste is vlaktaks, waarbij je altijd hetzelfde betaalt per kilometer. Bij spitstaks betaal je meer tijdens de spits. Ecotaks is een variant waar schone auto’s minder belast worden dan onzuinige auto’s. Vlaktaks is de populairste variant onder Nederlanders.

Andere alternatieven

Een groot deel van de ondervraagden denkt ook dat de overheid meer kan doen tegen de files in Nederland. Bijvoorbeeld de kosten van het openbaar vervoer verlagen, een inhaalverbod voor vrachtwagens, de P+R-locaties verbeteren of thuiswerken stimuleren. Het grootste deel gelooft niet dat meer asfalt werkt.

Rekeningrijden niet iets van 2019

Rekeningrijden is iets waar de overheid al meer dan twintig jaar mee aan het tobben is. In een nieuwsbericht uit 1999 zien we al een aankondiging van de toenmalige minister Netelenbos dat we in 2004 allemaal gaan rekeningrijden, maar die maatregel kwam nooit.

De heffing kan altijd rekenen op veel weerstand. Tegenstanders gebruiken argumenten als de kosten en ingewikkeldheid van het systeem, de privacy van de burgers, de eerlijkheid van het systeem en dat het simpelweg weer ‘automobilistje pesten’ of een nieuwe melkkoe is van de overheid. Wie weet komt het nu dan toch een keer.

Reacties
  1. j.f.a.jansen zegt op 24 juni 2019 om 07:45:

    wat ga je dan per kilometer betalen als er rekeningrijden komt,als je dan steeds iedere dag naar je werk moet met de auto stel heen en weer tezamen
    75 km daar ben ik erg benieuwd naar.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken