Het idee van rekeningrijden is inmiddels al oud genoeg om zelf te mogen rijden. Het is zelfs zo oud dat het al rugpijn heeft bij het opstaan en klaagt over vreselijke katers; al in de jaren negentig praatte het kabinet over het betalen naar gebruik van de auto. Je mag het ook kilometerheffing noemen. Het lijkt er nu toch echt te komen. ‘Op de lange termijn is het aanstaande kabinet van plan een vorm van rekeningrijden in te voeren. Dat betekent dat automobilisten per gereden kilometer betalen. Het idee is vele jaren geleden al geïntroduceerd, maar de VVD was er tot voor kort altijd op tegen’, zo meldt de NOS in een artikel over het akkoord van het nieuwe kabinet. Er zitten echter flink wat haken en ogen aan het idee.

Wat is rekeningrijden en wat gebeurt er met de wegenbelasting?

In de basis is rekeningrijden ‘betalen naar gebruik’. Nu betaalt iedereen voor het hebben van een auto een vast bedrag per maand. Het maandelijkse zakgeld aan de fiscus noemen we motorrijtuigenbelasting (MRB) en de hoogte is afhankelijk van het gewicht van de auto, de brandstof en in welke provincie de auto geregistreerd staat. Elektrische auto’s betalen momenteel geen wegenbelasting om de aanschaf van EV’s te stimuleren; deze maatregel geldt tot 2024. De exacte uitvoering van het rekeningrijden is nog niet bekend, maar over het algemeen wordt aangenomen dat rekeningrijden de wegenbelasting vervangt. Of in ieder geval dat de MRB flink afneemt.

De soorten kilometerheffing

Er zijn verschillende invullingen voor de kilometerheffing. Om te beginnen is er de vlaktaks, waarbij iedereen hetzelfde bedrag per kilometer betaalt. Dan is er de spitstaks, waarbij kilometers tijdens de spits extra duur zijn. Dit moet mensen ontmoedigen om tijdens de spits te rijden met het doel files te laten krimpen. Extra betalen voor een plaats – neem een stadscentrum – is ook mogelijk. Dan is er de ecotaks, waarbij onzuinigere auto’s meer per kilometer betalen om groene auto’s te stimuleren. Ook is er een variant waarbij alleen rijders van elektrische auto’s betalen, omdat brandstofrijders al accijnzen betalen. Een combinatie van plaats, tijd en uitstoot is uiteraard ook mogelijk.

Daarnaast is er nog een andere vorm, die officieel niet onder rekeningrijden valt. Een hoop mensen zijn voorstander van het verhogen van de brandstofprijzen en het afschaffen van de wegenbelasting. Zo creëer je automatisch een situatie waarbij je indirect belasting betaalt per kilometer – bij onzuinige auto’s komt de maatregel harder binnen. Echter is deze vorm van rekeningrijden inmiddels achterhaald, want elektrische auto’s tanken niet – en ook die bestuurders moeten uiteindelijk per kilometer gaan betalen.

De voordelen van rekeningrijden

Dit is niet de motivatie van het nieuwe kabinet, maar voor autoliefhebbers met meerdere auto’s is er wel een voordeeltje. Wie nu meerdere auto’s op de oprit heeft staan, betaalt voor elke exemplaar wegenbelasting. Straks zou je alleen betalen voor de auto die je gebruikt. Wie meerdere auto’s heeft en er maar één tegelijk gebruikt, zou voordeliger uit kunnen zijn. Ook de mensen die maar heel weinig rijden en toch een auto voor de deur hebben staan, kunnen voordeliger uit zijn.

Uiteraard is mensen met meerdere auto’s een voordeeltje gunnen niet het hoofddoel. Met de kilometerheffing kan groener rijden worden gestimuleerd. Wie een zuinigere (of elektrische) auto kiest, gaat wellicht nog meer besparen dan nu het geval zou zijn. Bovendien kan er gestuurd worden op het tijdstip met de spitstaks, om zo files te laten afnemen. Je zou ook kunnen beargumenteren dat betalen naar gebruik eerlijker is: als je weinig rijdt, betaal je ook minder. Voor wie veel rijdt, kan het dan weer ongunstig uitpakken.

Overigens zijn veel Nederlanders wel voorstander. Volgens een onderzoek van Multiscope van dit jaar zijn de Nederlanders om. Of in ieder geval de mensen die zij ondervroegen. Het bureau deed een onderzoek onder ruim 3.000 Nederlanders waaruit blijkt dat rekeningrijden bij 58 procent van hen de voorkeur geniet boven vaste belastingen.

De nadelen van rekeningrijden

Om te beginnen wordt de praktische uitvoering een heel grote en kostbare klus. Hoe ga je in hemelsnaam bijhouden waar, wanneer en hoeveel alle auto’s rijden? Voor nieuwe auto’s zou dat softwarematig misschien heel eenvoudig kunnen, maar hoe timmer je dat dicht in combinatie met de privacywet? Mag de regering echt elke auto volgen? En hoe zit het dan met oude auto’s? Krijgen alle oudere modellen een GPS-kastje? Daar gaat ook niet iedereen mee akkoord. En hoe voorkom je fraude van mensen die het kastje uitbouwen en thuis laten liggen?

Een andere manier is om camera’s langs de weg te plaatsen die kentekens herkennen. De vraag is of je letterlijk door heel Nederland camera’s langs de weg wilt zetten. Qua kosten én qua privacy. Of zet je ze alleen langs de snelweg? Maar hoe ga je dan weer sluipverkeer tegen? Hoe dan ook wordt het een kostbare onderneming. Nog een optie is de kilometerstand noteren bij de APK, maar ook dit gaat niet werken. Nieuwe auto’s hoeven de eerste jaren nog niet gekeurd te worden en het zou heel fraudegevoelig zijn. Bovendien wil je niet één keer per jaar een enorme rekening krijgen, of wel?

Nog een obstakel

En hoe krijg je de bedragen eerlijk? Als het kabinet besluit dat auto’s met een hogere uitstoot meer moeten betalen per kilometer, dan moeten er degelijke uitstootgegevens komen. Oudere auto’s zijn gemeten via de verouderde NEDC-cyclus. Deze meetmethode geeft andere gegevens van de huidige WLTP-meetmethode. Is het eerlijk om oudere auto’s te belasten via een uitstoot die eigenlijk niet klopt? En hoe zit het dan met plug-in hybrides – die zijn alleen zuinig als je ze oplaadt. Toegegeven, dat laatste is al een dilemma van de afgelopen jaren.

Wanneer gaan we rekeningrijden?

Zoals je merkt zitten er flink wat haken en ogen aan het voornemen om kilometerheffing in te voeren. De NOS verwacht dat het dan ook nog wel eventjes duurt; misschien zelfs pas na dit kabinet. Dat zou betekenen dat we pas na 2025 van start gaan met rekeningrijden. Dit rijmt met een eerder bericht uit 2019, waarin de Tweede Kamer zei dat rekeningrijden in 2026 zou komen. De gekozen methode en de gekozen manier van heffen zal tegen die tijd ook afhangen van de samenstelling van het wagenpark. Als 90 procent al elektrisch rijdt (onwaarschijnlijk, maar je weet het niet) dan zal er minder nadruk liggen op de vergroening van het wagenpark.

Advertentie

Reacties

  • Ruben says at 16 december 2021:

    Registratie van kilometerstanden kun je eenvoudige bij de jaarlijkse apk vastleggen bij/via de RDW. Net zoals je water of electrameterstand kun je een inschatting per maand vastleggen, en dan jaarlijks verrekenen.

    Reply
  • Wim says at 16 december 2021:

    En wat met de kilometers die je in het buitenland rijd bv met een camper wij rijden bijna niet in eigen land

    • @Wim says at 16 december 2021:

      Nou dan heb je er alleen maar voordeel bij. Je maakt weinig kilometers in Nederland dus betaal je ook weinig.

      Reply
    • De stille says at 16 december 2021:

      Ja correct nog niet aangedacht

      Reply
    Reply
  • Marco de kever says at 16 december 2021:

    U daar heb je gelijk in maar mensen die echt de auto nodig hebben mensen die er ziek zijn die echt een auto nodig hebben die vallen over al buiten die worden nu al gediscrimineerd

    Reply
  • Mijnnaam says at 16 december 2021:

    Als het echt moet, dan de accijns in de brandstof (80/20 regel). En ja, een deel kan uitwijken naar België of Duitsland. Maar als je blijft sturen op uitzondering dan gebeurt er niets.

    Reply
  • H. says at 15 december 2021:

    Gewoon wegenbelasting houden, en een vignet voor de niet in nl geregistreerde auto’s.

    • Martin says at 16 december 2021:

      Zou kunnen want de Nederlander betaald en de buitenlander die hier dan vrolijk rondrijdt betaald niets terwijl die hier woont bv Poolse, litouwse, Roemeense etc nationaliteiten. Ook Ooster- en zuider buren wonen in Nl maar behouden eigen kenteken. Geen controle op

      Reply
    • De stille says at 16 december 2021:

      Nee nee iedere Europeaan hetzelfde

      Reply
    • Tony Montana says at 15 december 2021:

      👍👍👍maar wel voor ons,Veel,goedkoper maken,,😎

      Reply
    Reply
  • Rudi says at 15 december 2021:

    En hoe zit het met bouwvakkers die aangewezen zijn met een bus met gereedschap te rijden en aanhanger er achter
    De bus die in de ochtend vaak om 6 uur weg zijn waar geen elektrische auto’s bussen voor zijn hoe moet dat dan

    Reply
  • Dick says at 15 december 2021:

    Ik ben benieuwd wie er in het onderzoek ondervraagd is om zijn mening, vast niet de werkende Nederlander die tussen 6 en 9 op zijn werk moet zijn en dit land draaiend houden.

    Reply
  • Sas says at 15 december 2021:

    En hoe zit het dan als buiten de plaats werk dat is straks ook niet meer te betalen ik rij 80 kilometer op een dag er is geen openbaar vervoer

    Reply
  • Wout says at 15 december 2021:

    Hoe zit het met de mensen in het oosten van het land, die vanwege het ontbreken van welke vorm van openbaar vervoer dan ook, aangewezen zijn op een auto, moeten die ook het volle pond betalen? Is dit geen vorm van discriminatie tov mensen die op elk moment van de dag gebruik kunnen maken van openbaar vervoer?

    • Asitis says at 16 december 2021:

      U bedoelt die mensen in het oosten van het land die 100 euro per maand in de zak houden, door met jerrycans in Duitsland te tanken?

      • Kevin says at 4 januari 2022:

        Noem je het nou discriminatie als jij als groot weggebruiker meer moet betalen dan iemand die nagenoeg geen gebruik maakt van de weg?

        Reply
      Reply
    • Dick says at 15 december 2021:

      Eens

      Reply
    Reply
  • René says at 15 december 2021:

    Maar die voor de vervuilende auto is toch al extra betaald via de bpm/CO2 berekening!!!

    Reply
  • Nikbar says at 15 december 2021:

    De vervuiler betaald is nu ook niet
    Rijd lpg schone brandstof maar wel extra wegenbelasting

    • Countryliner says at 15 december 2021:

      Mee eens, voor mijn oude diesel betaal ik extra, geen probleem, maar voor mijn schone LPG-auto krijg ik geen korting, maar betaal ik ook nog eens extra.

      Reply
    Reply
  • Goed idee says at 15 december 2021:

    De gebruiker betaald. Zo gaan eindelijk de buitenlandse gebruikers betalen voor ons onderhoud. Wel zo eerlijk!

    Reply
  • JayJay says at 15 december 2021:

    De enige reden is ervoor te zorgen dat de cashflow blijft stromen of verhoogd wordt, in de richting van Den Haag dus…
    Denk je nou echt dat ze iedereen elektrisch willen laten rijden en er niets aan verdienen?
    Dat is t enige waar t om draait, geld in de richting van Den Haag.

    • Sander says at 16 december 2021:

      Ja kunnen ze nog een mooi schilderij erbij kopen

      Reply
    Reply
  • Zo simpel kan het zijn says at 15 december 2021:

    Tol poorten voor buitenlands verkeer en tegen een bepaald bedrag een vignet op de auto’s met NL-kenteken of die geregistreerd zijn bijvoorbeeld voor internationale transport bedrijven. Gewoon een vast bedrag per (vracht)auto aftikken en klaar. Kijk naar de andere landen. Rekening rijden maakt het voor veel mensen onmogelijk.

    • Kelly says at 15 december 2021:

      Voor vrachtauto’s betaal je al wegenbelasting en als extraatje moet je een eurovignet hebben.

      • Skazza says at 15 december 2021:

        Voor een Scania V8 trekker betaal je in Nederland minder wegenbelasting dan voor een compacte auto op diesel.

        Reply
      Reply
    Reply
  • F.Holtrop says at 15 december 2021:

    Gewoon de wegenbelasting op de brandstof, ieder betaalt dan naar wat hij rijdt en verbruikt
    .Simpel en goedkoop.

    • Fritsvrolijk says at 16 december 2021:

      ja en woon je aan de grens ontspring je de dans dat is lekker dan

      Reply
    • Dolf says at 15 december 2021:

      En een elektrische auto heeft geen brandstof. Dus die betaald niet mee

      Reply
    • Anton says at 15 december 2021:

      Juiste variant

      Reply
    • Huub says at 15 december 2021:

      En dan tanken en NL en BE??

      Reply
    Reply
  • Linda says at 15 december 2021:

    Hoezo moeilijk? Ik heb een kilometer verzekering en via OBD poort kunnen “ze” precies zien waar je bent geweest, hoelang, tijd en aantal kilometers. Als je het kastje eruit haalt zien ze dat ook. Het blijft je eigen keuze, nu nog wel ja…..

    • Kevin says at 4 januari 2022:

      Lijkt me ideaal, ik heb nog een auto zonder OBD (niet dat ik daar nu zoveel wegenbelasting voor betaal)

      Reply
    Reply
  • Jbt says at 15 december 2021:

    Helaas worden de mensen die over het algemeen minder verdienen en dus geen nieuwe (schone) auto kunnen betalen weer extra hard getroffen.

    Reply
  • Gert. says at 15 december 2021:

    Jan met de pet is weer de pisang. En ook mensen met een klein pensioen. En de vrachtwagens .dat wordt binnenkort allemaal door berekend aan de consument. Toppie dat kabinet rutte.

    • Dennis says at 15 december 2021:

      Dat heeft dus niets met Rutte te maken. De VVD is absoluut tegen rekening rijden…… je moet hiervoor echt bij de D66 zijn…

      Reply
    Reply
  • Gert says at 15 december 2021:

    Is niet normaal. Auto rijden is voor de arbeider gebeurd. En de grote bedrijven met 40 auto’s. Wordt doorberekend aan de consument. Dus weer alles duurder. Mooie regeling.

    Reply
  • Gert says at 15 december 2021:

    Jan met de pet is weer de lul.de arbeider moet van de weg af. Fijn kabinet hebben wij .stelletje zakken vullers.

    Reply
  • Leo says at 15 december 2021:

    Gewoon de wegenbelasting afschaffen en de kosten die echt nodig zijn in de benzine/gas/diesel of elektra prijs verwerken.
    Veel eenvoudiger.

    • Leonardo d. V. says at 15 december 2021:

      Niet handig. Mensen gaan nog meer in buitenland tanken.

      Reply
    Reply
  • Shikishelimi! says at 15 december 2021:

    Hoe zit het met de motorfietsen? ik zie nog geen gps kast op mijn fiets gemonteerd.

    Reply
  • Hans says at 15 december 2021:

    Stroom wordt nu al zwaarder belast dan brandstof. Probleem voor de overheid is dat je veel minder gebruikt en dus per saldo minder betaald. Maar als je uit gaat van de vervuiler betaald moet dus de belasting op elektra omlaag of op brandstof omhoog.

    Reply
  • Johan says at 15 december 2021:

    Rijders die nu grijs kenteken rijden worden dan extra zwaar aangepakt.

    Reply
  • Johan says at 15 december 2021:

    Bedrijfs leven is behoorlijk de sigaar.
    Rijden nu op grijs kenteken maar gaan dan de volle mep betalen.
    Hoe lost men dat op.

    • Socrates says at 15 december 2021:

      Bedrijfsleven de sigaar?die worden van alle kanten gesteund.paticulier bestelwagentje 83 euro belasting .en bedrijfsleven mischien 30 euro .is dat niet genoeg korting?

      Reply
    • Adriaan says at 15 december 2021:

      Dat is toch heel simpel!
      Een bedrijfswagen betaald dan ook gewoon minder per km.
      Dus ben je als je weinig rijd ook minder kwijt of vice versa.

      Reply
    Reply
  • Ben says at 15 december 2021:

    Ik woon aan de grens van Duitsland en België hoe gaat dat dan ga ik lopend

    Reply
  • Wil says at 15 december 2021:

    Tolporten. Maar dan sta je in de file. Of de meest eerlijke en effectieve: in de brandstofprijs. Rijd je niet, betaal je niet.

    Reply
  • Huub says at 15 december 2021:

    Stelletje boeven zijn het toch in Den Haag. Wat zijn ‘t toch ZAKKEVULLERS

    Reply
  • Fylotropischeinstelling says at 15 december 2021:

    Ik ben voor . Ik sta meer stal dan dat ie rijd

    Reply
  • Engelbert says at 15 december 2021:

    Betaal al belasting op benzine , wegenbelasting, om te parkeren wéér belasting betalen, en zometeen ook nog ‘s 10 á 15 ct per km betalen.
    Den haag dwingt de mensen zo om de auto te laten staan, net zoals ze het het doen met roken.
    Weg auto, weg sigaretten en weg met privacy, en weg met onze vrijheid door corona. Straks nog ff flink belasting op suiker . . . enz enz . VERKAPTE DICTATUUR, OEPS, DAN MAG IK NATUURLIJK NIET ZEGGEN. EUH . . . VRIJHEID VAN MENINGSUITING GAAT OOK NOG WE EL OP DE SCHOP !
    DE GOUDEN JAREN ZIJN VOORBIJ . . . VOIRGOED !

    • Zoals we allemaal weten says at 15 december 2021:

      Hoe meer hoofdletters, hoe minder inhoud. Over het algemeen geldt ook: hoe meer hoofdletters, hoe meer gejank.

      Reply
    • Adriaan says at 15 december 2021:

      Al dat extra geld is nodig om die duizenden asielzoekers een huis en uitkering te verschaffen en miljarden naar al die bokkie wokkie landen te sturen waar het in de verkeerde zakken terecht komt.
      Oh ja en vergeet onze bijdrage aan de eu niet zodat bv de grieken met 55 met pensioen kunnen!

      • @ Adriaan says at 15 december 2021:

        Kan je nog meer open deuren en onzin in je post kwijt? Misschien moet je het kwartje van Kok ook nog even noemen de volgende keer. Dat vinden de beroepsklagers ook altijd een mooie.

        Reply
      Reply
    • Johan says at 15 december 2021:

      Ik kan het ook niet uitstaan dat er voor je wordt nagedacht en voor je wordt gehandeld

      Reply
    Reply
  • Fuck Nederland. says at 15 december 2021:

    Voor elk onderdeel dat ze invoeren ontstaat een ander probleem. Zijn ze goed in. Ondertussen gaat alle plezier van het wonen er af in Nederland. Ik betaal liever Wegenbelasting dan dat ik moet betalen voor gemaakte km. Kilometerheffing is een inbeperking van vrijheid. Dus vrijheid beroving op een moderne manier. Zo gaat het al jaren hier. Eerst de mensen de hol op hol jagen op woning nood zodat ze schuld hebben vervolgens dreigen met km heffing.

    • Rot toch op says at 15 december 2021:

      Ga toch weg met je fuck Nederland. Als het je niet bevalt dan rot je maar op. Zielig figuur.

      Reply
    Reply
  • Gladejantje says at 15 december 2021:

    Goh dat wordt afzien dan! Kan niet eens meer naar mijn vriendin rijden zonder dat mijn vrouw het ziet waar ik geweest ben. Potjandoori valt die rekening op de deurmat heb ik wat uit te leggen. Waar gaat het heen met de privacie!!!!! Weg vrijheid

    Reply
  • Hugo says at 15 december 2021:

    Het is nu al een straf om in dit land te wonen en het wordt alleen maar erger.

    • Daaaaaag Hugo says at 15 december 2021:

      We kunnen klagers als jou missen als kiespijn.

      • Hqracing says at 2 januari 2022:

        Ga maar eens een dagje naar New Delhi. Dan is Nederland een paradijsje……

        Reply
      Reply
    Reply
  • Harrie says at 14 december 2021:

    En hoe gaat dat met de buitenlandse kilometers?

    • Mi says at 15 december 2021:

      Waarom zou je aan de Nederlandse belastingdienst kilometers in het buitenland moeten betalen? Het gaat om vergoeding van onderhoud van ons wegennet en milieu maatregelen.. beide is voor Nederland dan niet het geval.. dat is denk ook gelijk het grootste probleem met jaarlijks apk km registratie (in bericht wordt nieuwe auto’s als probleem genoemd, maar ook die kunnen best naar een erkend bedrijf rijden en kilometers laten registreren zonder een volledige APK). Zou wel denk meest realistische/goedkope manier van afhandelen zijn… En jaarlijks 1 groot bedrag is natuurlijk onzin, je kan je zorgpremie/energiekosten ook over maanden verspreiden.

      Reply
    Reply
  • Bo says at 14 december 2021:

    Hoe zit het met de ministers?… Wat gaan die betalen…

    Reply
  • Hugo says at 14 december 2021:

    Rijke mensen betalen dus geen wegenbelasting.

    • Michael says at 15 december 2021:

      Dat is al een tijdje zo, sinds een Tesla aantrekkelijker werd (fiscaal) dan een Mercedes.

      Reply
    Reply
  • C. Amper says at 14 december 2021:

    En hoe zit het met de camperbusjes? Krijgen die nog voordeel?

    Reply
  • G boonman says at 14 december 2021:

    Wat een geklungel in den haag hoe de roofriders dit oplossen even vragen bij alibaba en de 7 rovers ( belastingdienst)

    Reply
  • Joh says at 14 december 2021:

    Word er echt niet goedkoper op ook niet als je elektrisch rijd

    • Jbt says at 15 december 2021:

      Inderdaad.
      De gemiddelde Nederlander zal meer gaan betalen met rekeningrijden.
      De overheid zorgt er wel voor dat ze er niets op verliezen

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie