
De auto waar meer mensen op zitten te wachten dan ze toe willen geven, komt in maart. De nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI staat dan op de beursvloer van de Autosalon van Genève. We vermoeden met grote stelligheid dat VW niet ver van het gebaande pad zal wijken, dus dan krijg je voorwielaandrijving en een bruikbaar vermogen van ongeveer 250 pk – om de door cijfers geobsedeerde concurrentie niet te veel voorsprong te geven. De power komt van de bekende 2.0 TSI die ook in de huidige GTI en R ligt.
De plannen om een zeer lichte elektrificatie toe te voegen aan de viercilindermotor, in de vorm van een startmotor die bij het accelereren een zetje geeft, zouden niet meer doorgaan. Dit zogenoemde mild-hybridesysteem werkt op 48 volt en vind je nu al in de 1.5 eTSI. VW-baas Herbert Diess zou het hier niet mee eens zijn. De reden hiervoor is niet bekend, maar het kan te maken hebben met gewicht en dat het systeem maar lastig te combineren valt met een handbak. Ook kan het zijn dat ze de GTI puur willen houden.
Hij zal qua styling subtiel afwijken van de standaard achtste generatie – denk aan een soort dakspoiler, iets grotere velgen en de bekende rode GTI-accenten op de neus. Tevens eisen we een geruit interieur, want anders gaan we rellen. Het is allemaal nogal voorspelbaar, inderdaad, maar je creëert geen reputatie als die van de Golf GTI door elke paar jaar radicale veranderingen door te voeren. Net zoals z’n grote koperspubliek kunnen we niet wachten tot we de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI mogen rijden.
De nieuwe hete hatch komt volgens Autocar dus in maart. Er is nog geen foto beschikbaar, dus we lieten iets in elkaar draaien door Andrei Avarvarii. De Volkswagen Golf 8 R zal in juli naar het Goodwood Festival of Speed komen, zo weet hetzelfde medium te melden. Beide auto’s zullen uitsluitend als vijfdeurs geleverd worden. De R zal nog vierwielaandrijving krijgen en vermoedelijk geen handbak.
Foto: Andrei Avarvarii voor TopGear
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Bestuurder van VW Golf schakelt vijf politieauto’s uit tijdens achtervolging

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Bumperklevende VW Golf GTI crasht gelijk na het inhalen

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Scout is het nieuwe automerk van de Volkswagen Groep

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De Volkswagen ID.1 is de opvolger van de elektrische Up

Tweedehands familieauto? Kijk niet verder dan deze drie

Volkswagen speelt met het idee van een ID Buzz pick-up

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

VW Golf GTI BBS Concept is een retrospeeltje

Volkswagen Golf 8 R Variant: 320 pk en driftmodus

Volkswagen Golf 8 R

Volkswagen Golf 8 R op de Nordhämpschleife

Prior VW Golf GTI met widebodykit is een beetje TCR

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Bumperklevende VW Golf GTI crasht gelijk na het inhalen

Kerel trapt VW Golf GTI met ’500+ pk’ finaal af

VW Golf GTI BBS Concept is een retrospeeltje

BMW M5 met boottrailer dragracet tegen VW Golf GTI

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

Toyota Prius blijkt uitstekende trekauto en trekt enorme gooseneck-trailer

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Kerel filmt vanbinnen hoe zijn auto geraakt wordt door bliksem

De AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i

De Audi R8 V10 Performance RWD heeft 570 pk op de achterwielen, maar snel zul je niet crashen

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

Deze Nederlandse Audi R8 lijkt achtergelaten supercar uit Dubai

De S-klasse Haute Voiture is de ultieme Maybach

Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis

Waarom sommige offroaders een metalen draadje spannen tussen de motorkap en het dak

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Prodrive werkt aan een (tweedeurs!) Subaru Impreza restomod

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

Reacties