TopGear stapt net uit de nieuwe Renault Austral. In ons novembernummer (eind oktober in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Renault Austral
Uitvoering: Full-Hybrid 200 Esprit Alpine
Locatie: net ten noorden van Madrid
Weersomstandigheden: 25 graden en zonnig

Alweer een nieuwe SUV van Renault?

Jazeker, en een belangrijke ook. Dit is de Renault Austral, de opvolger van de Kadjar en de Franse evenknie van de Nissan Qashqai. Een C-segment crossover dus – big business.

Is ie elektrisch?

Nee, dat niet. In tegenstelling tot de Megane, die in één klap een EV werd, slikt de Austral nog een beetje benzine. Je kunt kiezen uit een mild-hybride versie en een Full Hybrid. Geen van beide heeft een stekker.

Ziet er best hip uit…

Ja, hij voldoet wel aan het plaatje van wat een middelgrote SUV anno nu moet zijn. De styling is fris maar veilig, het interieur keurig modern zonder al te opdringerige vormgeving. Deze Esprit Alpine, zeg maar de nieuwe RS Line, heeft alcantara accenten en coole stiksels. Twee 12-inch schermen met Google-tech verzorgen de rij-info en het infotainment.

Hoe rijdt de Renault Austral?

We testen de Full Hybrid, met een gecombineerde 200 pk uit een 1.2 driecilinder en twee elektromotoren. Dat maakt ’m vlot zat, al constateren we dat ie bij het vloeren van het gaspedaal wel erg lang moet nadenken voor ie terugschakelt en ervandoor gaat. Ons wordt verzekerd dat hier nog aan wordt gewerkt en dat de productieversie dit euvel niet zal kennen.

Doe dan ook eens normaal, TopGear. Het is toch geen sportauto?

Nee, dat is ook zo. En normaal rijden doet ie uitstekend. Hij stuurt bijzonder scherp en direct – met dank aan de 4Control-achterwielbesturing – en weet het nodige Franse comfort te behouden. Er is wat herrie van wind en banden, maar niet van de benzinemotor, en hij schakelt opvallend vaak over op enkel elektra. Op onze gemengde route met veel heuvels en wat snelweg scoorden we zomaar 6,4 l/100 km zonder moeite te doen. Lang niet gek voor een SUV waarin je comfortabel met z’n vijven eropuit kunt.

Wat kost ie?

De Renault Austral is er in Nederland vanaf 36.480 euro voor de mild-hybride. De Full Hybrid kost je minimaal 42.980 euro.

Lees onze volledige rijtest van de Renault Austral in TopGear Magazine 209, vanaf 27 oktober in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)