Het is eigenlijk wel grappig hoe gefixeerd we zijn op de topsnelheid van een auto, terwijl het niet echt relevant meer is. Vroeger (echt lang geleden) had je auto’s die met moeite 130 km/u konden halen, maar zelfs in een modale Kia Picanto haal je 150 km/u of meer. Met elektrische auto’s zijn we vooral blij dat ze zo vlug accelereren, maar ook een Hyundai Inster haalt met makkelijk 160 km/u. Echt trage auto’s bestaan gewoon niet meer.

Daarom waren we verrast bij het horen van het nieuws dat de Renault Clio begrensd kan worden op 110 km/u. En daarmee bedoelen we niet een begrenzer die je zelf kunt instellen in de auto. Je weet wel, zo’n piepje als je weer eens te hard rijdt. Nee, het gaat echt om een Renault Clio die begrensd is op 110 km/u en weigert 111 km/u (of harder) te rijden. Het is een service van Renault voor haar jongere, en vooral beginnende, bestuurders om te zorgen dat ze niet te hard rijden.

Waarom rijdt de Renault Clio niet harder dan 110 km/U?

Dat komt door een speciaal stukje wetgeving in Frankrijk. Beginnende bestuurders mogen daar niet harder dan 110 km/u rijden op snelwegen waar 130 km/u het maximum is. In Nederland hebben we iets soortgelijks voor beginnende motorrijders, die niet op een te krachtige motor mogen rijden. Dit om te voorkomen dat 18-jarigen op Yamaha R1’s de straten onveilig maken.

Renault Clio begrensd op 110 km/u en Pierre Gasly

110 km/u is een relatief lage snelheid, en als iedereen om je heen (minimaal) 130 km/u rijdt, is het lastig om jezelf aan de limiet te houden. Als speciale service biedt Renault aan om de Clio softwarematig aan te passen. Aan het vermogen en koppel verandert niets, dus je kunt nog steeds veilig invoegen en eventueel inhalen. Maar harder dan 110 km/u rijden op de snelweg zit er niet in. Leuk: als je jouw Renault Clio aan je ouders of Pierre Gasly uitleent, blijft de topsnelheid 110 km/u.

Het kost ook nog eens geld

De actie is onderdeel van het ‘human first program‘ van Renault. Bij veel ongelukken in Frankrijk zijn mensen onder de 35 jaar betrokken. In veel gevallen is een te hoge snelheid de oorzaak. Op deze manier hoopt Renault zijn steentje bij te dragen aan de verkeersveiligheid. De service is overigens niet gratis. Voor 59 euro begrenst Renault de topsnelheid van de Clio naar 110 km/u.

Lees ook: EU: ’Verplichte snelheidsbegrenzer vanaf 2024’

Als je ietsje ouder bent en de fontanellen zijn dichtgegroeid (na 3 jaar bezit van rijbewijs) kun je voor 59 euro de begrenzer eraf halen. Dan zal er een wereld voor je opengaan. De langzaamste Renault Clio is de TCe 90 en die haalt al een bizarre topsnelheid van e175 km/u. De Clio TCe 100 doet er een schep bovenop en dendert door tot een bijna zuiver theoretische en nauwelijks te bevatten topsnelheid van 187 km/u.

22 reacties op “Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)”

  1. Gewoon geen clio kopen !! Dan heb je geen last van die begrenzer , er zijn genoeg andere auto.s zonder begrenzer !!

  2. Onmiddellijk doen die begrenzers, mensen kunnen gewoon niet normaal rijden helaas.
    Ik rijd al vanaf 1994 met voertuigen met een begrenzer en heb er totaal geen problemen mee.
    De grootste klagers over dit onderwerp zijn vaak zelf de grootste Aso’s.

  3. Het wordt steeds gekker het bemoederen op deze stink wereld.
    Dit gaan ze niet doen, want ze benadelen zichzelf hiermee en de auto is een melkkoe en als hij niet meer sneller kan scheelt dit een hoop snelheidsboetes en dat willen de overheid niet.
    Er komt heus wel een knappe kop die dit ongedaan weet te maken, net als met brommers.

  4. Geldklopperij en heeft niks te maken met verkeersveiligheid. En dan nog de linkse rakkers hier die maar al te graag op de knieën gaan voor de regering die hen al hun zogegezegde voordeeltjes geeft. Alles nemen ze je af, en wil je vrijheid dan betaal je maar. Automerken :poenoakkers, regering :poenpakkers, linkse groene staatshoeren, poenoakkers. En wij mogen het betalen. Maar ooit stopt het hoor bende vuile luie profiteurs.

  5. Het is echt puur triest dat dit een ding aan het worden is. Gewoon de verkeersregels volgen is niet zo moeilijk . Begrenzing is niet nodig; ik hoef niet afhankelijk te zijn van een begrenzingssysteem dat mij weerhoudt om 3 km te hard te rijden. Tegenwoordig worden we alleen maar geholpen en lui gemaakt door alle nieuwe elektrische systemen en snufjes, waardoor zelfstandigheid langzaam aan het verminderen is in het verkeer.

  6. jaren geleden een clio 15 dci gekocht met 36000 op teller en nu 340000 er op. hij heeft me nooit laten staan en rijd nog steeds als een zonnetje, zonder noemenswaardig (eigen) onderhoud. en ja 110 als prachtige snelheid.

  7. Het zou nog beter zijn wanneer een auto automatisch begrensd wordt tot de ter plaatse geldende maximum snelheid.

  8. Mss een idee ,iedereen die word gepakt met te hard rijden begrenzen. En EV die te sportief rijden zo programmeren dat na 3 sprintjes je een dag maar 60% kan rijden. Wat nu bv taxi’s hebben

  9. Grappig al die reacties van “stoere mannetjes” die wel even vertellen hoe ze denken over Franse auto’s, die wel even denken te kunnen vertellen wat de actieradius van een EV is, die over auto’s heen pissen want dat vinden ze kennelijk leuk.

    Uiteindelijk zijn dit vaak de huftertjes die maling hebben aan verkeersregels en met hun afgetrapte tweedehands BMW/Audi enz met een turrrrrrrrbo sticker achterop bumperkleven op de snelweg en huilen op social media als ze weer eens geflitst zijn.

    On topic: goeie regel, wel vind ik dat Renault dit kostenloos er op zou moeten zetten en betalen bij het er af halen.
    En andere merken mogen dit ook doen. Niet alleen bij beginnende bestuurders maar ook bij notoire verkeerswet overtreders.

  10. Wat een negatieve reacties allemaal. Volgens mij staat nergens in de tekst dat je verplicht bent die auto te begrenzen. Het is een keuze een service van het merk Renault. Wel wat raar dat je voor de service moet betalen om de begrenzer aan te zetten. Ik denk daarom dat maar weinig mensen van deze mogelijkheid gebruik maken. Misschien een enkele bezorgde Franse ouder die zo’n mooi en kek Renault Clio tje cadeau doet aan zijn of haar kind.

  11. Ik moet altijd even over Franse auto heen zeiken, op de voorruit, zodat de ventilatie heerlijke lucht naar binnen blaast, vaak pistekort

  12. Klopt Macron, verwacht niet je echte naam maar ok, Ja eens dat de Franse techniek en zeker in autos DIEP TRIEST is.Shit nou ga ik op die domme namen letten van Citroen 🍋 haha

  13. Al die Franse gebakkies die er rondrijden met hun knullige Franse slag ontwerpen.Alleen leken kopen dit.
    Ik moet ook altijd klein beetje kotsen van citroen met die creaties en namen, Aircrosser, Spacetourer omg serieus, heb je een 8 jarige de naam laten bedenken, en dan dit weer van Renault, allemaal vullis, Deze past ook in t rijtje Franse KUT oplossing.

  14. Als ze zo meegaand zijn, en een nieuwe auto gaat toch al aan de computer, vink die begrenzer dan voor niks aan.
    Later eraf en 59 vragen prima, werkplaats tarief.
    Beetje quasi goed doen dit….

  15. Welke beginnende autorijder koopt een nieuwe Renault Clio ??
    En als die begrenst is dan koop je toch een ander merk!
    Nergens in de Franse wet staat dat de auto begrenst moet worden.
    Dus gewoon lekker in je onbegrensde Peugeot 206 over de snelweg rijden.
    Geloof me, de Gendarmerie heeft wel iets beters te doen.
    Maar geen gekke dingen doen.

  16. tientallen jaren met Renault gereden.
    De volgende had een EV moeten zijn maar toen de Megane e-tech op de markt kwam koste die 50k.
    Na de release van de Scenic zakte de prijs eindelijk.
    Dit gaf mooi aan dat ze enkel maar het onderste uit de kan wilden halen.
    Na een testrit kwam ik tot de constitutie dat Renaults Heel slecht omgaan met hun energy. 21kWh/100km

    De ev die we kochten die groter alle opties en nog eens veel goedkoper was had een verbruik van 16.
    Nu 9000km verder 14.2kWh/100km.

    Renault is een merk die achter loopt

  17. Het is bij ons vreemd dat een beginnend bestuurder met b.v een net behaald rijbewijs in een auto mag stappen met een vermogen van meer dan 500 pk. en een topsnelheid van over de 200 km./ uur. Waarom niet dezelfde regelgeving als bij motorrijders?

  18. M’n electrusche Segway motorscooter kan ik gewoon gratis vanuit de app begrenzen. Het is belachelijk waar ze tegenwoordig allemaal geld voor vragen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *