Renault is toonaangevend op het gebied van design, dat kun je met je eigen ogen zien. Maar de ontwerpaanpak van Renault gaat verder dan alleen het uiterlijk.

De meest recente conceptcars van het merk – waaronder memorabele modellen als de DeZir, de TwinRun en de Initiale Paris – vormen elk een onderdeel van een unieke designstrategie. Deze wordt uitgebeeld in de vorm van een kleurrijke bloem – een Marguerite, in mooi Frans – die symbool staat voor de verschillende levensfasen van de mens, beginnend met verliefdheid en eindigend in wijsheid.

Renault heeft zes jonge, talentvolle designers uitgedaagd om op basis van deze strategie een lifestyleproduct te ontwerpen in de strijd om de eerste Renault Design Award. Laurens van den Acker, Directeur Corporate Design, vertelt de jonge ontwerpers: ‘Als designer heb je de taak om de wereld een beetje mooier te maken, maar zorg er wel voor dat je een beauty met een brain ontwerpt, zodat jouw ontwerp ook efficiënt en voor een breed publiek bereikbaar is.’

Design en talent komen samen in vernieuwende en kwalitatieve ontwerpen, geïnspireerd door de strategie van Renault. Bekijk de video, en klik daaronder verder naar de volgende pagina voor meer achtergrondinformatie over deze unieke aanpak.

 



Achtergrondinformatie

Daan van Tulder heeft de eerste Renault Design Award gewonnen. Met zijn ‘bloem van licht’ heeft hij de opdracht om een lifestyleproduct te ontwerpen volgens de designstrategie van Renault, geformuleerd door de Nederlander Laurens van den Acker, Directeur Corporate Design van Renault, het beste uitgevoerd.

De designstrategie van Renault is in een Marguerite gevormd en geïnspireerd op de mens. Alle conceptcars staan voor een levensfase van de mens, beginnend met verliefdheid, eindigend in wijsheid. Hierbij speelt het uiterlijk een belangrijke rol, maar ook intelligentie en efficiëntie. De zes designers in de strijd om de Renault Design Award kregen allemaal een levensfase uit de Marguerite toegewezen om op basis hiervan een lifestyle product te ontwerpen. Daan van Tulder heeft de Set Light 01 ontwikkeld voor de levensfase ‘wisdom’. Gedurende twee maanden werd hij samen met vijf medekandidaten gevolgd op het interactieve designplatform Design for life en uiteindelijk beoordeeld op populariteit onder de bezoekers van het platform én een deskundig juryoordeel.

Een bloem van licht

Het winnende design werd door de jury beoordeeld als een kwalitatief, creatief en origineel design. Laurens van den Acker noemt het ontwerp een bloem van licht: ‘Daan heeft een prachtige lamp ontworpen, een mooi object. Eenvoudig, maar niet simpel. Eindeloze vormen zijn mogelijk door de gebogen aluminium elementen op andere manieren te combineren. Als “wijsheid” het zoeken is naar eenheid in diversiteit, dan is deze lamp daar een sterk voorbeeld van.’

De Set Light 01

De vorm van de Set Light 01 is gevonden vanuit het Renault-logo, dat in een aantal stappen uiteindelijk vereenvoudigd is naar een driehoek. Door de driehoek op te delen met drie insnijdingen is de vorm gemakkelijk door iedereen met de hand te zetten naar een 3D-vorm. Door de gezette driehoeken met zijn hoekpunten aan elkaar te verbinden, ontstaat automatisch een bolvorm.  Het plaatsen van een lamp in deze bol geeft een verrassend lichtbeeld. Het resultaat is een zeer betaalbare en unieke lamp, inzetbaar in het interieur voor thuis, kantoor, restaurant of op openbare plekken. De vormgeving is helemaal van deze tijd en als afwerking zijn er vele opties beschikbaar. Anodiseren, poedercoaten, in verschillende kleuren of in een enkele kleur.

Bekijk een interview met Daan van Tulder over zijn ontwerp:

 


 

Daan van Tulder

Daan van Tulder is industrieel ontwerper en met zijn eigen bedrijf Ultra Studio gevestigd op de hoofdstedelijke NDSM-werf. Met zijn creatieve en technische achtergrond streeft hij naar functionele producten met een helder concept en eenvoud in vorm: ‘de essentie’. Naar eigen zeggen geeft zijn vermogen tot combineren van creativiteit, empathie en rationaliteit hem de mogelijkheid verschillende typen producten te ontwerpen. Daan heeft zich tot nu toe vooral op de zakelijke markt gericht, waar vormgeving vaak ondergeschikt is aan maakbaarheid en haalbaarheid. Een aantal van zijn ontwerpen zijn in de prijzen gevallen, nationaal en internationaal.

Renault Design Award

In de strijd om de Renault Design Award hebben zes jonge, veelbelovende designers, geselecteerd door Renault Nederland, de opdracht gekregen om een lifestyleproduct te ontwerpen volgens de designstrategie van de autofabrikant, geformuleerd door Nederlander Laurens van den Acker, hoofdontwerper van Renault. Ze werden tijdens hun ontwerpproces gevolgd op het interactieve designplatform Design for life, waar het publiek invloed uitoefende op de einduitslag door te stemmen op hun favoriete designer. De stemmen van het publiek telden voor 20% mee. De overige 80% werd verdeeld door een deskundige vakjury. Deze jury bestaat uit Laurens van den Acker, hoofdontwerper van Renault, Roger Jacobs, Marketing-, Communicatie- en Designprofessional bij OBJEKT International, Wim Oude Weernink, automotive- en designjournalist, en Ger Bruens, hoofddocent aan de faculteit van het Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft.