Racing Point wees een beschuldigend vingertje richting Renault na de GP van Japan. De F1-auto zou de rembalans automatisch instellen, in plaats van dat de coureur het handmatig doet tijdens de race. De FIA nam na de beschuldigingen de ECU en het stuur in beslag voor onderzoek. De beschuldigingen over rembalans bleken niet waar te zijn, maar de onderzoekers kwamen wel een ander illegaal systeem tegen.

Volgens de regels van de F1 moeten coureurs de auto’s zelf rijden zonder hulp. De stewards vonden een systeem dat dat ervoor zorgde dat de coureurs tijdens een ronde ‘een aantal aanpassingen niet hoefde te maken’. Het systeem was ‘geen substituut voor rijvaardigheden of reflexen’ volgens de FIA, maar het Franse team moet alsnog de punten inleveren. Rucciardo werd zesde en Hülkenberg werd tiende.

Wat het systeem heel specifiek inhoudt, houdt de FIA in het midden. Ook is niet bekend hoe lang het systeem al aanwezig was in de auto. Renault mag de beslissing nog aanvechten. Door de beslissing kruipen Toro Rosso en Racing Point dichter bij de vijfde plek in het constructeurskampioenschap. In vier races kan er dus nog veel gebeuren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear