
Testobject: Renault Megane E-Tech
Uitvoering: EV60 220 pk Optimum Charge Iconic
Locatie: Marbella en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een jaloersmakende 18 graden
Hé, de nieuwe Megane!
Inderdaad. En hij is een beetje anders dan anders. Met alle e-kennis en kunde die ze de afgelopen jaren opdeden, durft Renault het aan om het kernmodel van hun gamma in één klap volledig elektrisch te maken.
Hij ziet er ook nogal anders uit…
Het ontwerp volgt de opzet, zullen we maar zeggen. De wielbasis is langer, de totale lengte korter. Hij ligt dichter bij de grond, maar de neus is hoger, waardoor hij crossoverig aandoet. Ontkom je niet meer aan, anno 2022.
Wat voor uitvoeringen zijn er?
Twee soorten accu’s: 40 en 60 kWh. Twee soorten motoren: 130 en 220 pk. En drie uitrustingsniveaus, waarvan de Iconic die we hier hebben het non-plus-ultra is. Leer, massagestoelen, dat werk.
Hoe rijdt de elektrische Renault Megane E-Tech?
Renault wilde de juiste dosis rijplezier inbouwen. Ze voorzagen de Megane E-Tech van extreem directe besturing, die rond de middenstand toch heel progressief is, zodat je op de snelweg geen Pong tussen de lijntjes hoeft te spelen. Ze zorgden dat hij niet te zwaar werd en efficiënt met z’n power omspringt, zodat er ook geen enorme accu nodig is (de opgegeven actieradius van de 60-kWh is 470 kilometer). En ze gaven ’m een onderstel dat de boel mooi onder controle houdt en een goede balans treft tussen stug en soepel.
Is jullie nog iets speciaals opgevallen?
Onze testredacteur past met z’n 1,83 meter eigenlijk niet achterin: hij zit klem tussen zitting en hemel. Ook dat zijn we tegenwoordig wel gewend met al die aflopende daklijnen, maar het blijft toch redelijk gênant in dit segment. Goedmaker: het infotainment. Dat draait op Google, werkt snel en logisch en ziet er prachtig uit.
Wat kost de elektrische Renault Megane E-Tech?
Hij begint in Nederland bij 35.390 euro. Onze verst rijdende, snelste en compleet uitgeruste testversie heb je vanaf 45.990 euro.
Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over de elektrische Renault Megane E-Tech. Lees onze volledige rijtest in TopGear Magazine 202, vanaf 24 maart in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Man met opvallende sticker krijgt niet de gewenste aandacht

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Het praktijkverbruik is bijna gelijk. Dan maakt de veel grotere accu van de ID3 het verschil. Die is idd meer auto voor je geld.
ID3 de betere keus? Ik betwijfel dat. de Megane is lichter en gaat beter om met zijn KWh per kilometer. Ik ga voor de Megane.
cheers !
Mooie auto die Renault. Heeft één probleempje. Voor hetzelfde geld als de 60kW uitvoering met Evolution pakket heb je een ID.3 met min of meer gelijke uitrusting maar wel met een 1/3e grotere accu. Zonder twijfel is dat de betere keus. De 40kW uitvoering van de Megane is eigenlijk alleen geschikt om in de stad te gebruiken want daarmee heb je in de winter minder dan 200 km bereik.