Renault Megane E-Tech Electric is hier

Heeft best lang geduurd, voor zo'n EV-pionier...

Foto('s): RenaultRenault Mégane E-Tech Electric
Foto('s): RenaultRenault Mégane E-Tech Electric
Foto('s): RenaultRenault Mégane E-Tech Electric
Foto('s): RenaultRenault Mégane E-Tech Electric
Foto('s): RenaultRenault Mégane E-Tech Electric
Foto('s): RenaultRenault Mégane E-Tech Electric
Foto('s): RenaultRenault Mégane E-Tech Electric
Foto('s): RenaultRenault Mégane E-Tech Electric
Foto('s): RenaultRenault Mégane E-Tech Electric
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Mégane E-Tech Electric
Renault Mégane E-Tech Electric

Voor een merk dat zo heeft gepionierd op elektrisch gebied, heeft het eigenlijk nog lang geduurd. Maar eindelijk is er dan een echte, vol-elektrische gezinsauto van Renault: de Megane E-Tech Electric. Natuurlijk, ze hadden de Zoe al, maar die was natuurlijk meer formaatje Clio, waar deze jongen het formaat heeft van, nou ja, een Megane dus. En wie zich, zoals wij, afvraagt waar dat accent op die ‘e’ van ‘Mégane’ opeens gebleven is: geen idee. Foetsie. Misschien liep ie op benzine?

Renault Megane E-Tech Electric met twee accu’s

De Renault Megane E-Tech Electric staat op het nieuwe platform van de Renault/Nissan/Mitsubishi-alliantie, waarop onder andere ook de Nissan Ariya staat. Die laatste is trouwens wel een klap groter, maar dat heb je met die modulaire platforms: je kunt er alle kanten mee op. De Megane komt met keuze uit twee accupakketten, die allebei met 110 millimeter dunner zijn dan ooit tevoren. Dat moet goed nieuws zijn voor de binnenruimte. Ook betekent het dat je in de Renault Megane E-Tech Electric niet per se zo hoog hoeft te zitten als zijn crossover-uiterlijk doet vermoeden. Wat ons weer goed nieuws lijkt voor de rijbeleving. De accu’s meten 40 kWh (goed voor een actieradius van 300 kilometer) en 60 kWh (470 kilometer). De elektromotor drijft, vrij atypisch voor een EV, de voorwielen aan. Snelladen kan tot 130 kW, waarmee je in een half uur 300 kilometer bereik kunt ‘tanken’. Of, zo eerlijk is Renault ook wel weer, zo’n 200 kilometer snelwegrijden.

Uiterst efficiënt

Er is keus uit twee elektromotoren, een van 130 pk en 250 Nm, en een van 218 pk en 300 Nm. De laatste doet een 0-1oo’je in 7,4 seconden. Er is veel aandacht besteed aan de efficiency van de Megane E-Tech Electric. Zo heeft hij standaard een warmtepomp om interieur en batterijen alvast te kunnen voorverwarmen, wat enorm scheelt als het buiten koud is. Ook kun je rijdend alvast de batterijen laten koelen, zodat snelladen niet in de weg wordt gezeten door oververhitting. De wielen zijn groot (18 inch op het basismodel, 20 inch op de dikkere versies), maar vrij smal, want dat is beter qua rolweerstand.

Kermisattractie

Een groot meterscherm en een joekel van een touchscreen zouden duidelijkheid én bedieningsgemak moeten brengen. Gelukkig is Renault weer een beetje af van het idee dat álles in een scherm moet; de klimaatcontrole heeft zijn eigen, fysieke knoppen, waarvoor hulde. Verder zit de nieuwe Megane weer ramvol met allerlei veiligheids- en hulpelektronica. Ook qua licht belooft hij een hoop spektakel. Zo ontsteekt hij een ware kermis aan welkomstdingetjes met zijn koplampen en dergelijke als je op hem af komt lopen. Ook binnenin moet je je met de de sfeerverlichting uren kunnen vermaken, en anders wel met de eindeloze connectiviteitsmogelijkheden.

De Renault Megane E-Tech Electric is vanaf februari volgend jaar te bestellen; levering vanaf de lente.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken