
Voor een merk dat zo heeft gepionierd op elektrisch gebied, heeft het eigenlijk nog lang geduurd. Maar eindelijk is er dan een echte, vol-elektrische gezinsauto van Renault: de Megane E-Tech Electric. Natuurlijk, ze hadden de Zoe al, maar die was natuurlijk meer formaatje Clio, waar deze jongen het formaat heeft van, nou ja, een Megane dus. En wie zich, zoals wij, afvraagt waar dat accent op die ‘e’ van ‘Mégane’ opeens gebleven is: geen idee. Foetsie. Misschien liep ie op benzine?
Renault Megane E-Tech Electric met twee accu’s
De Renault Megane E-Tech Electric staat op het nieuwe platform van de Renault/Nissan/Mitsubishi-alliantie, waarop onder andere ook de Nissan Ariya staat. Die laatste is trouwens wel een klap groter, maar dat heb je met die modulaire platforms: je kunt er alle kanten mee op. De Megane komt met keuze uit twee accupakketten, die allebei met 110 millimeter dunner zijn dan ooit tevoren. Dat moet goed nieuws zijn voor de binnenruimte. Ook betekent het dat je in de Renault Megane E-Tech Electric niet per se zo hoog hoeft te zitten als zijn crossover-uiterlijk doet vermoeden. Wat ons weer goed nieuws lijkt voor de rijbeleving. De accu’s meten 40 kWh (goed voor een actieradius van 300 kilometer) en 60 kWh (470 kilometer). De elektromotor drijft, vrij atypisch voor een EV, de voorwielen aan. Snelladen kan tot 130 kW, waarmee je in een half uur 300 kilometer bereik kunt ’tanken’. Of, zo eerlijk is Renault ook wel weer, zo’n 200 kilometer snelwegrijden.
Uiterst efficiënt
Er is keus uit twee elektromotoren, een van 130 pk en 250 Nm, en een van 218 pk en 300 Nm. De laatste doet een 0-1oo’je in 7,4 seconden. Er is veel aandacht besteed aan de efficiency van de Megane E-Tech Electric. Zo heeft hij standaard een warmtepomp om interieur en batterijen alvast te kunnen voorverwarmen, wat enorm scheelt als het buiten koud is. Ook kun je rijdend alvast de batterijen laten koelen, zodat snelladen niet in de weg wordt gezeten door oververhitting. De wielen zijn groot (18 inch op het basismodel, 20 inch op de dikkere versies), maar vrij smal, want dat is beter qua rolweerstand.
Kermisattractie
Een groot meterscherm en een joekel van een touchscreen zouden duidelijkheid én bedieningsgemak moeten brengen. Gelukkig is Renault weer een beetje af van het idee dat álles in een scherm moet; de klimaatcontrole heeft zijn eigen, fysieke knoppen, waarvoor hulde. Verder zit de nieuwe Megane weer ramvol met allerlei veiligheids- en hulpelektronica. Ook qua licht belooft hij een hoop spektakel. Zo ontsteekt hij een ware kermis aan welkomstdingetjes met zijn koplampen en dergelijke als je op hem af komt lopen. Ook binnenin moet je je met de de sfeerverlichting uren kunnen vermaken, en anders wel met de eindeloze connectiviteitsmogelijkheden.
De Renault Megane E-Tech Electric is vanaf februari volgend jaar te bestellen; levering vanaf de lente.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is
