

Alpine is het sportieve merk van Renault, net zoals Abarth dat is van Fiat. Sinds kort kun je een Alpine A290 kopen, die natuurlijk een sportievere Renault 5 EV is. Ook zijn er diverse ‘Esprit Alpine’-modellen, die sportiever aangekleed zijn. Daarmee is de Renault Sport-badge overbodig, maar het is zeker mogelijk dat dat label weer terugkeert.
Dat is bijzonder, want Alpine was simpelweg de opvolger van Renault Sport. Alles wat Alpine nu doet, deed Renault Sport eerst. Alleen toen heette het een Clio R.S. of Clio R.S.-Line. Aan Autocar laat Renault-baas Luca De Meo weten dat het niet gebruiken van het Renault Sport-label tijdelijk is: ‘Officieel hebben we de Renault Sport-badge in de koelkast gelegd, en alles op sportief gebied zou voortbouwen op Alpine, maar dat betekent niet dat de oude badge geen nieuw leven ingeblazen zou worden.’
Waarom is de Renault 5 Turbo 3E dan géén Alpine?
De vraag was een logische, want hoe zit het dan met de Renault 5 Turbo 3E? Dat is namelijk de dikste, heftigste en sterkste variant van de gehele Renault 5-familie. Het zou dus logisch zijn om dat dan als Alpine te positioneren, maar dat gaat dus absoluut niet gebeuren. Luca de Meo wil zo authentiek mogelijk zijn met de sportieve 5-modellen, dus dat betekent dat dat de dikste 5, een Renault zal zijn. Dus daarvoor kan Renault Sport weer tot leven worden geroepen.
De Renault 5 Turbo’s van weleer werden destijds ook als Renault verkocht, niet als Alpine. Om die historie te respecteren, zal de auto dus Renault blijven heten. Dat niet alleen, ook de lakkleur – boterbloemetjesgeel – gebruikt Renault expres weer, om zo de originele raceversies een eer te bewijzen. Dus stel, afhankelijk van hoe snel jij jouw 5 wil, moet je deze dealer opzoeken:
Wat wil je? | Dan moet je dit doen |
Ik wil een normale Renault 5 | Ga naar de Renault-dealer |
Ik wil een snelle Renault 5 | Ga naar de Alpine-dealer |
Ik wil een hele snelle Renault 5 | Ga naar de Renault-dealer |
Renault Sport heette vroeger ook al Alpine
Overigens is de kruisbestuiving minder vreemd dan het lijkt. Oorspronkelijk heette het bedrijf Alpine. Toen werd het door Jean Rédélé opgericht. Het waren sportwagens met Renault-motor. De laatste Alpine was de A610. Een Alpine A710 stond op de planning, maar dat project werd omgebogen naar de Renault Sport Spider. Fun fact: de Alpine A610 en de Renault Sport Spider hebben exact dezelfde lichtmetalen velgen.
Lees ook: Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura
Het belangrijkste is dat het slechts een naam is en verder niet zoveel. Alpine en Renault Sport is altijd hetzelfde bedrijf in Dieppe geweest. Dat zich bezighoudt met snellere en leukere Renaults. Vervolgens kan de marketing-afdeling heel erg lastig doen over hoe ze verkocht mogen worden. Nu Renault een hoop crossovers en elektrische auto’s (al dan niet een combinatie van die twee) in de showrooms heeft staan, zijn we blij dat er ook weer ruimte komt voor sportievere modellen.
Wordt met brandstofmotoren een ongekend succes.