Oei. Ik dreig een crash tegemoet te gaan als ik met 120 een glibberige rotonde nader in de Peugeot 205 GTi. Het zou ook 130 kunnen zijn, aangezien de snelheidsmeter last van besluiteloosheid heeft. Snel de ogen weer op de weg. De rijen struiken naast de rotonde zie ik al in de flank van de Peugeot eindigen als ik de controle verlies door een flinke portie overstuur. Gelukkig vindt dit ongeluk niet plaats. En ik hoef geen gênant telefoontje te plegen met de verzekering en de nietsvermoedende eigenaar. Deze Peugeot 205 GTi komt uit 1991. Hij reageert happig op het stuur, dat overigens dicht op mijn borstkas zit. Na 130.000 kilometer is hij al wat gladder dan oorspronkelijk. Hij vliegt over de gladde rotonde en, vrooaaam, weer verder.

Bucketlist spul

Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik in een Peugeot 205 GTi rijd. Deze auto is precies zo oud als ik en al sinds ik me kan heugen staat deze mooie, geometrische Peugeot op mijn verlanglijstje om te testen. Eindelijk mag ik de gretigheid van de 1,6-liter motor ervaren, de wendbaarheid dankzij de korte wielbasis en het gewicht van minder dan 900 kilo. Ook mag ik testen of het listige overstuur inderdaad altijd op de loer ligt. Peugeot is niet de uitvinder van de ‘hete hatch’, maar toen jij mogelijk nog in de luiers lag, beleefde dit Franse merk hoogtijdagen. De Fransen zijn op z’n minst verantwoordelijk voor de helft van de echt goede snelle hatchbacks. Is het wel slim om mijn ‘held’ in het echt te gaan testen, valt de mythe dan niet uiteen? Nee, dat lijkt me geen argument. Dit bommetje symboliseert het vakmanschap van Peugeot in de jaren tachtig en negentig. Je moet hard werken om alle kracht uit de Peugeot 205 GTi te persen, maar hij beloont je met een heerlijk subtiele versnellingsbak en een raspend motorgeluid. Die motor eist haast dat je ‘m naar 7.000 toeren sleurt. Dat verklaart meteen waarom heel veel van deze auto’s zijn mishandeld en de waarde van een echt goed exemplaar richting de 10.000 euro gaat.

Alles klopt in deze auto

Er bestaat ook een GTi met 1,9-liter motor en 12 pk extra. Die versie heeft schijfremmen achter, de mooiste 15 inch velgen ooit gemaakt, en half leren stoelen van vreselijk slechte kwaliteit. De nederige 1.6 heeft de minder sexy 14 inch wielen en zitten doe je op stoffen stoelen die heerlijk comfortabel zijn, plus voldoende steun geven. Zelfs de pedalen zitten op de juiste plek, het is dus niet allemaal eigenwijsheid wat de klok slaat. Het zou wel praktisch zijn als het middelste pedaal ook ergens mee in verbinding stond, want je moet wel heel hard stampen voordat de remmen iets gaan doen. Dit is waarvoor je op je hoede moet zijn als je over landweggetjes raast. Hoe is het mogelijk dat een ding dat minder weegt dan een pakje boter, zo ongelooflijk sloom remt? Secondenlang heb je de tijd om te bedenken hoeveel pijn het gaat doen als je het dunne stalen plaatwerk van de Peugeot zal verfrommelen.

De Clio is minder fijnbesnaard – hij weegt meer, het sturen voelt minder strak – maar hij maakt een serieuzere indruk

Na het inhalen van een vrachtwagen krijg ik een enorme lading turbulentie te verwerken die de 205 bijna in het struikgewas kwakt. Het is dus zaak geconcentreerd te blijven. Dit Franse karretje benadert, meer nog dan een moderne Fiesta ST, het gevoel dat je krijgt in een Lotus Elise of een Caterham.

Kan de Renault Clio Williams nog iets inbrengen?

Tegen de tijd dat de Renault Clio Williams in 1993 z’n opwachting maakte, was de 1.6-versie van de 205 GTi al dood en begraven. Dit laatste als gevolg van de strengere emissie-eisen. Aangezien de Groep B in het rallyrijden ook al ter ziele was, miste de Peugeot connectie met de racewereld. Dat miste de Clio ook. De pijnlijk nette kleurcombinaties, de stickers, de ‘W’-logo’s op de stoelen; het is allemaal oppervlakkige marketing. Het echte harde werk is verricht door de voorvaderen van het tegenwoordige RenaultSport, dat tegenwoordig niet zozeer met de Clio, maar wel met de Mégane een echte hete hatch aflevert waar liefhebbers blij van worden.
Op het eerste gezicht zijn de voortekenen goed voor deze Clio. We zien de motorkap met scharnierpunt aan de voorzijde en luchtinlaten à la Naca (geweldig cool). En dan die 2,0-liter motor zonder turbo die de 205 niet alleen een pak slaag geeft, maar meteen van de weg mept. Het bedienen van de kleine, stijve pedalen is als tapdansen op een berg Lego. Ook het stuur (uitgevoerd in maat XL) laat zich niet zo makkelijk controleren. Om maar te zwijgen over de vraag hoe je de typisch gevormde schakelpook moet vastpakken.

Het is een echte hot hatch

Als ik het gaspedaal in de tweede versnelling tot de bodem doortrap, klinkt de Clio een stuk venijniger dan de Peugeot 205 GTi. Hoewel de Renault Clio Williams niet zoveel toeren draait, heeft ie meer snelheid en reageert hij sneller op het gas. Zelfs in z’n twee kun je de bandjes in brand zetten. Dit is duidelijk een strijdlustiger type. De Clio is wat minder fijnbesnaard; hij weegt meer, het sturen voelt minder strak, maar toch maakt ie al met al een serieuzere indruk. Voordat je met onderstuur te maken krijgt, gooit ie eerst een achterwiel de lucht in. Hij raakt minder snel uit koers dan de vederlichte 205. Als je bekend bent met het interieur van de vorige Clio, dan voel je je meteen thuis in de Renault Clio Williams. De metertjes en het moderne dashboard lijken veel op de vorige. De Renault neemt zonder moeite met fikse snelheid een bocht op drie wielen, schouderophalend. Pas de problème. Diezelfde bocht moest ik in de Peugeot 15 kilometer per uur langzamer nemen. Daarbij voelden de achterwielen als zwenkwieltjes van een goedkope meubelfabrikant. Deze Renault Clio Williams (nummer 421 van de eerste 500 die zijn gebouwd) is het liefdevol gekoesterde bezit van een TopGear-collega. De Peugeot mag ik dus ondersteboven van een klif gooien, maar de Renault moet en zal heel blijven. Ik zou de auto van mijn collega graag hebben als dagelijks vervoer. Maar met de 205 beleef ik toch meer lol. Kortom, ik wil ze allebei. Zo zie je maar weer: de mooiste zaken stammen uit de jaren negentig.

Specificaties Renault Clio Williams 16V



Motor
1.998 cc
viercilinder
150 pk @ 6.100 tpm
175 Nm @ 4.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 215 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,6 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
3.712 x 1.641 x 1.365 mm  (l x b x h)
2.472 mm (wielbasis)
982 kg
50 l (benzine)
265 / 1.055 l (bagage)

Prijzen (1993)
NL € 22.621
BE n.b

Specificaties Peugeot 205 1.6 GTi



Motor
1.580 cc
viercilinder
105 pk @ 6.250 tpm
132 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,5 s
top 190 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,2 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
3.705 x 1.589 x 1.355 mm  (l x b x h)
2.420 mm (wielbasis)
830 kg
50 l (benzine)
216 / 1.200 l (bagage)

Prijzen (1991)
NL € 14.705
BE n.b.

Reacties