Het Formule 1-kampioenschap is reeds vergeven, maar dat betekent niet dat alle raderen van de F1 stoppen met draaien. Nee, de nieuwsmolen van de F1 houdt voorlopig zijn momentum vast. Zo gaan er geruchten over het wel of niet valsspelen van Ferrari, of we Nico Hülkenberg volgend jaar nog terugzien en wat het Renault F1-Team gaat doen na het bewijs van sjoemelsoftware in de rembalans. Eén gerucht wordt in ieder geval de wereld uit geholpen: de vraag of Ricciardo terug naar Red Bull mag, wordt door Helmut Marko beantwoord.

Volgens F1-journalist Ralf Bach van F1-insider.com is het goed mogelijk dat Renault er zomaar eens kan stoppen met het raceteam. De nieuwe baas van het Franse automerk, Clotilde Delbos, staat namelijk bekend als een meedogenloze kostenschrapper. En een F1-team is duur, heel duur. Kortgeleden maakte ze bekend dat ze de deelname van Renault aan de prestigieuze raceklasse onder de loep neemt.

Een exit van Renault zou de grootste gevolgen hebben voor het tweetal Daniel Ricciardo en Esteban Ocon, die volgend jaar voor het team rijden. Ocon zou wellicht bij Toto Wolff kunnen aankloppen om, net als dit jaar, te fungeren als test- en reserverijder. Daniel Ricciardo daarentegen kan een terugkeer naar zijn oude team vergeten. ‘Onze keuze voor coureurs staat vast, er is geen ruimte’, zegt Helmut Marko tegen F1-insider.com.

Al zou er een regelverandering komen waarbij teams drie auto’s tot hun beschikking hebben, dan nog zou Ricciardo niet terugkeren aan de zijde van Max Verstappen. Helmut: ‘Dat wordt niet besproken. En daarnaast, wie zou ervoor moeten betalen?’ Geen lollige filmpjes meer van Max en zijn Australische teamgenoot, dus. Marko heeft ook al zijn oplossing klaar voor een exit van Renault.

‘Je kunt ervan uitgaan dat het team onmiddellijk door iemand anders wordt overgenomen’, zegt Marko. En dat is geen rare gedachte van Helmut Marko. Er zijn meerdere partijen die graag in de F1 willen stappen. De investeringsmaatschappij die F2- en F3-teams van Campos Racing bezit, wil ook graag een F1-team. Daarnaast is er een Stroll-achtige vader-zoon-relatie bij de familie Mazepin uit Rusland met een oogje op een F1-team. Tot slot zijn er nog Aziatische grootverdieners die maar wat graag Panthera Team Asia F1 willen oprichten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear