Het merk TVR wisselde meer van eigenaar dan dat ze nieuwe modellen maakten, maar toch is Richard er gek van. Gewoon, omdat ze bruut zijn.

Opzichtig alfamannetje? Check. Iets te knappe vriendin ernaast? Check. Setje steeksleutels? Helaas: check!

Ik sta er elke keer opnieuw van te kijken – deze auto mist dus portiergrepen. Geweldig. In een tijd waarin de gemiddelde gezinsauto is voorzien van alle mogelijke luxe, tot zelfs stoelen met massagefunctie, raak ik opgewonden op het moment dat ik onder de buitenspiegel van een Tuscan op zoek ga naar het discreet verborgen knopje waarmee je het portier opent. Voormalig TVR-baas Peter Wheeler zou je hebben verteld dat het knopje daar zit om de lijnen van de auto niet te verstoren met onbenullige details als handgrepen.

Persoonlijk denk ik dat het knopje er alleen maar zit omdat het cool is dat je kunt laten zien dat jij wel weet waar het geheime knopje zit, terwijl je passagier nog loopt te zoeken. Waarna jij je kansloze bijrijder natuurlijk de helpende hand kunt bieden. Dit is typisch iets wat een TVR Tuscan-eigenaar leuk vindt, simpelweg omdat de auto mikt op een hele specifieke doelgroep: mannen bij wie het testosteron tot aan hun kruin staat. Of bij wie dat zes seconden na aankoop het geval is. Dit is een auto voor het soort mannen dat een spencer draagt, zonder daardoor op hun opa te lijken. Het soort mannen dat handcrème gebruikt. Net als alle andere TVR’s is ook de Tuscan Speed Six het automobiele equivalent van een net iets te grote sok in je onderbroek.

Peter Wheeler zou je overigens ook vertellen dat de Tuscan z’n rondingen dankt aan het feit dat een gewelfd paneel sterker is dan een vlak paneel. Dat is misschien waar, al hangt dat ook af van het onderdeel waar dat betreffende paneel aan is bevestigd. In dit geval is dat een stalen chassis, waardoor de constructie als geheel, dus ook de uit kunststof opgetrokken carrosserie, uitermate stijf en onbuigzaam aanvoelt.

Maar ik loop op de feiten vooruit. De belangrijkste eigenschap van een TVR is namelijk z’n motorgeluid. In dit geval is dat niet de brul van een V8, maar van een zescilinder lijnmotor, zoals de naam Speed Six al doet vermoeden. Om precies te zijn is het de helft van de V12 die we kennen uit de Cerbera Speed 12. De zescilinder lijnmotor is natuurlijk hét handelsmerk van Britse sportauto’s. Toch raakte dit concept in de jaren negentig uit de mode vanwege de beperkte mogelijkheden om deze motoren dwars te plaatsen. TVR hield echter vast aan de in lengterichting geplaatste zes-in-lijn, simpelweg omdat dit de beste balans oplevert. Bovendien klinkt hij geweldig. Misschien is dat juist omdat het niet het voorspelbare V8-geluid is, en omdat het mechanische geratel van de zescilinder oprechter en authentieker aandoet dan dat van een schellere V6. Misschien ook wel omdat er met lijnmotoren in verschillende raceklassen nog altijd succesvol wordt geracet.

Behalve een hoop lichaamshaar en een gezonde dosis vrouwonvriendelijk seksisme heb je als TVR-rijder natuurlijk ook een abonnement op alle mogelijke hulpdiensten. Dat neem je op de koop toe, omdat deze auto’s nu eenmaal de reputatie hebben dat ze regelmatig stuk gaan. Tijdens het rondje op het testcircuit van TopGear hield ik voortdurend het startpunt in de gaten, alleen maar omdat ik niet te ver terug wilde lopen. Oké, dat is een leugentje om bestwil. De auto die ik mocht testen, is grondig onder handen genomen door Racing Green Cars, met een aangepaste cilinderkop, wielophanging, stuurinrichting en versnellingsbak. Volgens de mannen van RGC is dit dus de Tuscan zoals ie had moeten zijn. Daarin moest ik ze vanaf de allereerste meters gelijk geven. Het vermogen van dit exemplaar is door alle technische ingrepen gegroeid van 350 pk tot 436 pk, maar het is vooral de betrouwbaarheid die in dit geval het verschil maakt.

Minstens zo belangrijk is dat de Tuscan niet langer aanvoelt – en rijdt – als een ongeleid projectiel. Alleen al omdat het aanspreekgedrag van de motor veel soepeler is geworden. Wat resteert, is een ouderwetse Britse sportauto met ballen, een auto die je dagelijks kunt gebruiken zonder dat je elk moment voor je leven hoeft te vrezen. Of in het gunstigste geval je auto op ongemakkelijke plekken van de weg moet parkeren, omgeven door onheilspellende rook. Dat alleen al is de investering dubbel en dwars waard.


TVR Tuscan S



Productie: 1999 - 2006

Motor: 3,6/4,0 liter zescilinder-in-lijn

Vermogen: 350/400 pk

0-100 km/u: 4,0/3,7 seconden

Topsnelheid: 290 km/u

Gewicht: 1.100 kilo

Reacties

Meer van TopGear