‘Rijkswaterstaat, is er iets aan de hand?’ ‘Nee.’ ‘Echt niet?’ ‘Ik zei toch nee!’ Als je vriendin (of vriend) die ‘s ochtends nog niet haar eerste koffie heeft gehad, maakt Rijkswaterstaat vanochtend via een tweet duidelijk dat het echt helemaal klaar is met mensen die stug onder rode kruizen doorrijden.

Bij afslag 18 en 19 op de A15 staat vanochtend een vrachtwagen op de vluchtstrook die zojuist een klapband heeft gehad. Als een auto van Rijkswaterstaat arriveert om de vrachtwagen te helpen, verschijnt er een rood kruis boven de afrit. Veel mensen hebben daar echter geen boodschap aan en duiken alsnog op het laatste moment de afrit op.

Dan zet een andere auto maar pylonen neer om te zorgen dat echt niemand er meer af kan. De bestuurders van enkele vrachtwagens geven zich echter niet zo makkelijk gewonnen en komen tot stilstand om alsnog langs de pylonen te rijden en de afrit te nemen. Rijkswaterstaat overweegt nu spijkermatten als volgende stap in te zetten (Update: niet echt natuurlijk, dat snap je wel, toch?). Wij hebben nog een andere oplossing

De tweet van Rijkwaterstaat over spijkermatten

Advertentie

Reacties

  • Ton says at 15 juli 2022:

    Niet zo lopen zeiken , accepteer dat het met de dag drukker word op de wegen en dat de mensen meer en meer gejaagd worden door Denhaag …. respect is daardoor zeker ver te zoeken … moeten die gasten in Denhaag maar eens achter hun oren krabben of ze elke probleem met geld moeten oplossen …. ze creëren zelf dat de mens zo wordt … hufterleiders maken huftervolk … onthoud dat maar !!!

    Reply
  • Ron says at 14 juli 2022:

    Ik heb begrip voor het idee van Rijkswaterstaat, aanspreken helpt niet, bekeuren helpt niet.
    Ik heb zelf in de wegenbouw gewerkt en mensen hebben gewoon schijt aan de beperkingen en de afzettingen.
    Heb zelf een paar near misses meegemaakt en geloof me je voelt je meteen 10 jaar ouder.
    Ze vinden het alleen maar hinderlijk maar als ze schade hebben omdat ze door een gat zijn gereden, lopen ze ook te klagen dat het gerepareerd moet worden.
    Blijkbaar moeten er eerst doden vallen voordat ze begrijpen dat een afzetting er met een reden staat.

    Reply
  • Marcel de Weij says at 14 juli 2022:

    Ik snap dat het belangrijk is dat hulpverleners het werk veilig moeten kunnen doen, echter deze foto toont weer de arrogantie ten top, de vluchtstrook is hier ter plaatse zo breed dat er naast de vracht auto met pech nog een auto zou kunnen staan daarbij staat het rode matrix kruis ver voorbij de pech situatie ook nog steeds aan wat totaal onzinnig is.
    Door dit ongenuanceerde gebruik van deze veiligheidsvoorzieningen werkt men zelf in de hand dat dit genegeerd gaat worden, het jaagt mensen onnodig op kosten en zorgt ervoor dat mensen te laat op afspraken komen en geïrriteerd raken.
    Als ik dan ook nog een reactie lees dat de situatie ter plaatse zo was dat het laatste matrix bord vlak voor het einde van de afrit uitwas waardoor de mensen op het laatste moment toch nog de afslag namen dan vind ik de reactie van Rijkswaterstaat zeer ongepast dat ze aangeven dat bestuurders ingeval van een boete maar bezwaar te moeten maken.
    Deze bezwaarprocedure is zeer tijdrovend en wordt sowieso altijd door de officier van Justitie afgewezen als vorm van ontmoedigingsbeleid dan moet er eerst een zekerheid worden gestort ter hoogte van de boete en daarna moet men in beroep bij de kantonrechter veel mensen zullen dit traject niet doorlopen en de boete maar betalen daarnaast heeft het geen enkele kans van slagen als er geen bewijs middels Dashcam opnames kan worden overlegd en niet iedereen in Nederland is al van deze luxe voorzien.

    Reply
  • Lucas X. says at 14 juli 2022:

    Handhaving mag niet betekenen dat men wetens en willens directe schade mag veroorzaken aan een overtreder. Het „eigen schuld dikke bult“-principe van de Rijkswaterstaat is nogal zwakzinnig: als je als overheid „hinder“ ondervindt van iemand die zich niet aan de regels houdt, kan je daar best wat aan doen… maar niet in die mate dat je de situatie nog wat gaat verergeren.
    Zelf ken ik het Nederlandse recht maar matig, maar voor zover deze maatregel voldoet aan het bestuurlijk legaliteitsbeginsel, voldoet ze niet aan het proportionaliteitsbeginsel.
    Dat is althans mijn bescheiden mening.

    Reply
  • Edwin says at 14 juli 2022:

    “Als je vriendin”? Want mannen die (ook) van mannen houden hebben natuurlijk niets met auto’s… En vrouwen al helemaal niet. Ondertussen is het 2022.

    Reply
  • Jan says at 14 juli 2022:

    Als ik de foto zo bekijk is de afslag een paar honderd meter voorbij de vrachtwagen, waarom moet je dan omrijden om de afslag te kunnen nemen. Zeker met deze hoge brandstofprijzen.

    Reply
  • Johan says at 13 juli 2022:

    Einde rood kruis wordt getoond door het bord eind alle verboden op de matrixborden,als je dit niet gepasseerd bent is de rijbaan nog steeds afgesloten ,neem het ongemak en onthaast mensen,als wij allen niet meer zo gehaast op de weg zitten,en een beetje begrip voor elkaar hadden,stonden er niet zoveel files,en ook het snelheids verschil is te groot.ga 5 minuutjes eerder van huis,en je zal zien dat je niet zo opgefokt op het werk verschijnt.als we allemaal,zowel luxe,als vrachtautos wat meer rust in ons weggedrach zouden kunneen opbrengen,zou de wereld er anders uitzien.iedere dag weer!en ja ik ben vrachtwagen chauffeur.en ja de weginspecteurs zouden ook een na moeten denken,maar zij hebben nu een zekere macht,die we op ons zelf afgeroepen hebben!

    Reply
  • X says at 13 juli 2022:

    @gerrit goudappel Heb je kinderen of kleinkinderen? Zou jij je kind daar neerzetten op de vluchtstrook terwijl daar auto’s met minstens 100 km per uur langs razen? Loop niet zo te piepen en doe gewoon sociaal.

    Reply
  • Mag het says at 13 juli 2022:

    Precies.wat iemand hier zegt 5 mtr vluchtstrook is voldoende met.een snelheids beperking van 80 erop.
    Immers op de.provenciale wegen rijden we met 100 km op elkaar af met een 80 centimeter er tussen. Over het algemeen gaat dat ook erg goed.

    Reply
  • T.nouwens says at 13 juli 2022:

    Dit verhaal is even anders als dat hier staat! Ik zelf reed hier die vanmiddag en er waren zeker een paar rode kruizen op de linker baan dus iedereen ging netjes naar de rechter baan. Echter was bij de laatste matrix bord voor de afslag geen kruis rode kruis te zien! Hierdoor gingen wij allemaal weer gewoon naar links want geen kruis betekend dat je weer mag rijden! Alleen net om de bocht van de afslag stond meneer rijkswaterstaat met zen telefoon foto’s te maken van elke auto die langs kwam. Ik ben met mijn vrachtwagen gestopt en gevraagd wat die aan het doen was. Hij begon te schreeuwen dat iedereen een boete gaat krijgen want we reden zogenaamd door een rode kruis… heb hem gelijk verteld dat deze er dus NIET stond maar hier had die geen boodschap aan! Ik heb hierop rijkswaterstaat zelf gebeld en hier zeiden ze aan de telefoon dat die man normaal moet doen want er zou een storing van de kruizen zijn… maaaaar waarschijnlijk zouden we wel een boete vinden gaan krijgen en dan moeten we deze naar aan vechten was het antwoord…. dus grote bullshit wat hier verkondigd word! Dit is zielig verhaal op hangen zodat ze een hele hoop boetes kunnen gaan innen van de bestuurders..!

    Reply
  • Cj says at 13 juli 2022:

    Waarschijnlijk verkeerde foto gekozen.
    Maar inderdaad wat de meeste hier zeggen er is nog genoeg ruimte om De afrit te nemen. Ipv kilometers omrijden wat onnodige drukte oplevert.
    Begin eerst maar eens met logisch nadenken bij RWS misschien dat mensen het rode kruis dan wel gaan respecteren.

    Reply
  • Gerrit goudappel says at 13 juli 2022:

    Rijkswaterstaat is echt een plaag voor de automobilist, neem deze situatie nu, vluchtstrook is minstens 5 mrt breed dus waarom afkruizen? Ruimte voldoende om je werk te kunnen doen als hulpverlener. Weer een file erbij die veroorzaakt wordt door een ambtenaar door overdreven voorzichtig gedoe.

    Je zou ze eigenlijk verantwoordelijk moeten maken voor alle onnodige kosten die veroorzaken voor alle mensen/bedrijven die daardoor in de file komen. Ik verdenk die mensen er eigenlijk van dat ze onder elkaar een weddenschap hebben wie de langste file kan veroorzaken

    Reply
  • diederik says at 13 juli 2022:

    Goed, bij dit soort gevallen hard optreden is billijk. (Ik begrijp de satire, maar met Spijkerman ten maak je de chaos in één klap compleet.
    Maar wat te denken van de tunnel Leidse Rijn: met rode kruizen een poging tot file masseren is feitelijk ongeoorloofd gebruik van een nood signaal en je bereikt ermee dat de veelgeplaagde automobilist aan de autoriteit van die bewijzering gaat twijfelen; al helemaal als ze het op z’n Rijkswaterstaats verdommen om die krengen tijdig uit te zetten.

    Reply
  • Denker says at 13 juli 2022:

    “Verstand op 0 en karren maar”
    Ja hoor, snapt rijkswaterstaat dan niet dat de chauffeurs prima meedenken en pas tientallen meters ná de pechwagen, de afslag nemen?
    Het is juist Rijkswaterstaat die de “verstand op 0 en zet overal maar een X” (tot zo’n kilometer ná de pechwagen) methode hanteert, waardoor er heel sterk de indruk ontstaat dat er abusievelijk kruizen zijn geplaatst.

    Reply
  • Ikke says at 13 juli 2022:

    800 meter voor de afslag….

    Lekker vele automobilisten en vrachtwagens om laten rijden omdat er maar 800 meter beschikbaar is om te afrit te nemen?
    Enig idee wat dit kost aan tijd en dus ook aan geld?
    Plek genoeg om die vrachtwagen te helpen of weg te slepen.

    Zat plekken waar er niet eens 800 meter beschikbaar is tussen een oprit en volgende afrit.

    Reply
  • Echte chauffeur says at 13 juli 2022:

    Wie niet horen wil, moet het maar voelen !!

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie