Rolls-Royce blijft V12-motoren bouwen tot het verboden is

De toekomst is niet enkel downsize- en hybride-ellende

Rolls Royce Phantom Drophead motor
rolls-royce phantom v12 motor
prijs rolls-royce phantom
prijs rolls-royce phantom
prijs rolls-royce phantom
nieuwe Rolls-Royce Phantom 2017
nieuwe Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls Royce Phantom Drophead motor
rolls-royce phantom v12 motor
prijs rolls-royce phantom
prijs rolls-royce phantom
prijs rolls-royce phantom
nieuwe Rolls-Royce Phantom 2017
nieuwe Rolls-Royce Phantom 2017

Geen enkele autofabrikant is volledig immuun voor de uitstoot-razzia. Zelfs Rolls-Royce moest twee turbo’s op zijn V12 knopen om toch enigszins aan uitstootregels te voldoen. Voorlopig het enige compromis, gelukkig: ‘We zullen zeker twaalfcilindermotoren aanbieden zo lang we kunnen, zo lang als het legaal is om ze aan te bieden’, vertelt Ro-Ro-CEO Torsten Müller-Ötvös aan de Financial Times.

V12-motoren illegaal? Jazeker. Het Verenigd Koninkrijk, waar Rolls-Royce vandaankomt, doet niet-elektrische auto’s in 2040 in de ban. Frankrijk doet mee en naar verwachting haken meer landen aan. Ro-Ro gaat dus door tot het bittere einde.

Voorlopig valt het doek dus niet voor de twaalfcilinder van Rolls-Royce. Kan ook niet anders: naar verwachting gaat de huidige generatie Phantom nog drie decennia mee, net als zijn voorganger. Laten we hopen dan Lamborghini en Ferrari dit voorbeeld volgen en de V12-motoren aanhouden.

Over tien jaar verwacht Rolls-Royce zijn eerste elektrische auto uit te brengen. We sluiten niet uit dat er voor die tijd ook semi-elektrische modellen op de markt komen. Ach, als de V12 blijft, is dat een compromis waar we mee kunnen leven.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken