Rolls-Royce blijft V12-motoren bouwen tot het verboden is

De toekomst is niet enkel downsize- en hybride-ellende

Rolls Royce Phantom Drophead motor
rolls-royce phantom v12 motor
prijs rolls-royce phantom
prijs rolls-royce phantom
prijs rolls-royce phantom
nieuwe Rolls-Royce Phantom 2017
nieuwe Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls Royce Phantom Drophead motor
rolls-royce phantom v12 motor
prijs rolls-royce phantom
prijs rolls-royce phantom
prijs rolls-royce phantom
nieuwe Rolls-Royce Phantom 2017
nieuwe Rolls-Royce Phantom 2017

Geen enkele autofabrikant is volledig immuun voor de uitstoot-razzia. Zelfs Rolls-Royce moest twee turbo’s op zijn V12 knopen om toch enigszins aan uitstootregels te voldoen. Voorlopig het enige compromis, gelukkig: ‘We zullen zeker twaalfcilindermotoren aanbieden zo lang we kunnen, zo lang als het legaal is om ze aan te bieden’, vertelt Ro-Ro-CEO Torsten Müller-Ötvös aan de Financial Times.

V12-motoren illegaal? Jazeker. Het Verenigd Koninkrijk, waar Rolls-Royce vandaankomt, doet niet-elektrische auto’s in 2040 in de ban. Frankrijk doet mee en naar verwachting haken meer landen aan. Ro-Ro gaat dus door tot het bittere einde.

Voorlopig valt het doek dus niet voor de twaalfcilinder van Rolls-Royce. Kan ook niet anders: naar verwachting gaat de huidige generatie Phantom nog drie decennia mee, net als zijn voorganger. Laten we hopen dan Lamborghini en Ferrari dit voorbeeld volgen en de V12-motoren aanhouden.

Over tien jaar verwacht Rolls-Royce zijn eerste elektrische auto uit te brengen. We sluiten niet uit dat er voor die tijd ook semi-elektrische modellen op de markt komen. Ach, als de V12 blijft, is dat een compromis waar we mee kunnen leven.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws