Deze Rolls-Royce diesel produceert 1.560 pk

En een V12, zoals je van Rolls gewend bent

Deze Rolls-Royce diesel produceert 1.560 pk
Foto('s): Rolls-Royce

Een nog hogere zit, meer dan een verdubbeling van het vermogen en meer bagageruimte dan je ooit zult nodig hebben. De nieuwste Rolls-Royce met een dieselmotor overtreft de Cullinan op alle vlakken. Parkeren in de P.C. Hooftstraat gaat wat lastiger worden. De nieuwste Rolls-Royce is namelijk een mijnbouwtruck met 1.560 pk. Het is een demonstratiemodel voor de nieuwe hybride aandrijflijn met een twaalfcilinderdiesel.

Rolls-Royce bouwt ook diesels en straalmotoren

Rolls-Royce houdt zich niet alleen maar bezig met vervoersmiddelen voor oliesjeiks, succesvolle ondernemers en rappers; ze bouwen ook nog graag grote industriële dieselmotoren en straalmotoren. Eigen mijnbouwvoertuigen bouwen ze normaal niet, maar voor een belangrijke mijnbeurs maken ze graag een uitzondering. Ze willen namelijk graag hun nieuwste hybride aandrijflijn laten zien. Uiteindelijk is het de bedoeling om de motor aan andere voertuigproducenten te verkopen, niet het voertuig zelf.

Rolls-Royce diesel voor mijnbouwFoto('s): Rolls-Royce

De Rolls-Royce V12 is een stuk zuiniger

Rolls-Royce combineert zijn MTU 2000-serie V12-diesel met een hybride systeem van Flander Electric. Deze nieuwe aandrijflijn kunnen mijnbouwbedrijven in hun bestaande trucks laten leggen voor een reductie van de uitstoot tot wel 30 procent. De hybride aandrijflijn werkt hetzelfde als in een Toyota Prius: door te remmen, gaat er energie terug de batterij in. Deze energie kan weer toegepast worden voor de acceleratie.

Reacties
  1. Koen zegt op 16 september 2021 om 07:47:

    MTU is Duitse motor bouwer voor scheepvaart treinen industrie en militaire doel einden
    En vliegtuigmotoren daar zit RR bij in.

  2. Nick zegt op 15 september 2021 om 19:10:

    Hij heeft ook wel iets weg van de Cullinan.

  3. Pukkepuk zegt op 15 september 2021 om 17:42:

    Het enige dat de RR autofabriek met de motorenfabriek deelt is de historische naam. Verder hebben ze niets meer met elkaar te maken. Het is verwarrend maar zo is het nou eenmaal gegaan.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken