Het was een van de fotografen van het Amerikaanse Road & Track die de RUF CTR Yellow Bird zijn bijnaam gaf. De knalgele lak glom zelfs op de grauwste der Duitse middagen van de Porsche. Tijdens de test haalde de RUF CTR Yellow Bird een bloedstollende 340 km/u op het Volkswagen-testcircuit Ehra-Lessien. Hij versloeg daarmee alle aanwezige auto’s.

De topsnelheid was indrukwekkend, maar het was twee jaar later, toen RUF de auto meenam naar de Nürburgring, dat de naam met een markeerstift in de geschiedenisboeken werd geschreven. Coureur Stefan Roser en het jaren tachtig-equivalent van een GoPro maakten Faszination on the Nürburgring. De video is spannend genoeg om de aandacht van een goudvis 21 minuten lang vast te houden.

RUF bouwde in totaal 29 Yellow Birds – en ze waren niet allemaal geel. De koets is een reguliere Porsche 911 Carrera 3.2. De motor kwam ook van Porsche, maar werd door RUF opgeboord tot 3,4 liter. Daarbij monteerden ze twee turboladers, twee intercoolers en brandstofinjectie dat ontwikkeld was voor de Porsche 962.

De vier-bak verving RUF met een vijf-bak en de banden plus de remmen kwamen van de Porsche 959. RUF claimde 475 pk voor de CTR Yellow Bird, maar dit wordt algemeen beschouwd als een groot understatement.

Deze zwarte RUF CTR Yellow Bird met chassisnummer 10 was oorspronkelijk bedoeld voor een Zwitserse RUF-importeur. Het was echter een Duitser die de auto kocht. De klant had nog een RUF CTR Yellow Bird in bestelling en dit exemplaar kocht hij om mee te spelen tot zijn auto klaar was.

Uiteindelijk hield hij beide exemplaren en mag er nu eentje weg. RM Sotheby’s veilt de RUF over een week in Monterey. De veiler verwacht tussen de 1 miljoen en 1,2 miljoen dollar te vangen. En gezien het verhaal hierboven, durven wij het een koopje te noemen.

Faszination on the Nürburgring

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)