Kooptip: Mercedes S-klasse Estate (560 TEL)

Voor een serieus schappelijk bedrag

Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Interieur Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Foto('s): RM Sotheby'sMercedes S-klasse Estate 560 TEL
Foto('s): RM Sotheby'sMercedes S-klasse Estate 560 TEL
Foto('s): RM Sotheby'sMercedes S-klasse Estate 560 TEL
Foto('s): RM Sotheby'sMercedes S-klasse Estate 560 TEL
Foto('s): RM Sotheby'sMercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Interieur Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL
Mercedes S-klasse Estate 560 TEL

Deze auto bestaat niet. Nee, echt waar. Bel Mercedes maar en vraag om onderdelen voor een Mercedes 560 TEL. Deze S-klasse Estate is het werk van de Duitse coachbuilder Caro International. Op een paar S-klasse Estates met V12-motoren voor de sultan van Brunei na, bouwde Mercedes nooit stationwagenvarianten van de S-klasse. Dus wie er toch graag eentje wilde, moest naar partijen als Caro. Dit exemplaar werd gebouwd in de jaren negentig, en hij kan nu van jou zijn.

Caro International bestaat tegenwoordig nog steeds, en zo’n lange staat van dienst krijg je niet voor elkaar als je halfbakken werk levert. Volgens veiler RM Sotheby’s is de afwerking alsof deze 560 TEL zo uit de fabriek komt. Afgaande op de foto’s kunnen we het daar niet mee oneens zijn. De ombouw is een combinatie van onderdelen van de T124 (bijvoorbeeld de ramen), de Kombi-versie van de W124 E-klasse. Andere delen moest Caro zelf fabriceren.

Mechanisch is deze Mercedes S-klasse Estate gewoon gelijk aan de 560 SEL waarop hij gebaseerd is. De 5,5-liter V8 produceert dus nog zo’n 300 pk en schakelen doet een viertraps automaat voor je. De ombouw kostte destijds 337.000 Duitse mark. Een Volkswagen Jetta kostte net geen 15.000 mark, voor je beeldvorming. Deze week gaat de S-klasse onder de hamer en de geschatte opbrengst ligt tussen de 30.000 en 40.000 dollar. Dat klinkt ons in de oren als een serieus koopje, als je bedenkt hoe uniek de auto is.

Reacties
  1. roberts zegt op 21 januari 2021 om 01:23:

    goed

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken