Je kijkt naar de nieuwe instapper van Scuderia Cameron Glickenhaus. Het is een koolstofvezel monster met de motor (in de lengte) én de bestuurdersstoel (in de breedte) in het midden. De bestuurder zit pontificaal in het midden en kijkt uit op een heerlijk retro klokkenspel. Zei er iemand McLaren F1? En net als vroeger bedien je de 650 pk sterke motor met een handbak.

James Glickenhaus ken je misschien nog van zijn Ferrari P4/5, een hommage uit 2004 aan de P3 uit 1960. Toen was het nog waanzin om een Enzo uit elkaar te plukken voor een speciaaltje. Nu is het een gewild meesterwerk.

Wat kost de SCG004S?

De prijs is 440.000 euro zonder belastingen. Een flinke prijs voor een instappertje met een niet zo sexy naam en een nog minder lustopwekkend uiterlijk. Maar let op: haast alles is van koolstofvezel en het gewicht komt daarmee uit op slechts 1.179 kilo. Dat is 250 kilo lichter dan de McLaren 650S. En bovendien nét iets meer dan de McLaren F1.

Specificaties SCG004S

De biturbo V8 produceert 650 pk en spint op tot 8.200 tpm. De acceleratietijden zijn afhankelijk van hoe goed jij bent met een handbak en koppeling. Als je lui bent of goed in het maken van domme keuzes, levert SCG ook een automaat met flippers achter het stuur.

Ergens volgend jaar moeten de eerste SCG004S-prototypes hun rondes maken in Amerika. In 2019 levert SCG de eerste ‘Founder Editions’ (ode aan Tesla?). Tegen 2021 wil de bouwer zo’n 250 auto’s geleverd hebben.

Glickenhaus heeft plannen om een GT3- of GTE/GTLM-versie te bouwen, om daarmee ooit aan Le Mans mee te doen. Dus een raceversie van straatauto die gemaakt is door een raceteam dat ooit begon met een straatauto. Cool, hoor.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)