Zelfs als je geen snars van auto’s weet, ben je bekend met het feit dat er ergens in Duitsland een circuit ligt waar iedere malloot met een rijbewijs op mag rijden. En als je daar crasht, dat je de middelvinger krijgt van je verzekering en vervolgens zwaar de pineut bent. Toch is er een uitzonderlijk geval waarbij je schade op de Nürburgring wel gedekt is. Dit is een vloek vermomd als zege, want laat het nu ook meteen de reden zijn waarom je crasht.
Qua regels is de Nürburgring tijdens de voor iedereen toegankelijke Touristenfahrten-dagen officieel gezien een tolweg. Dus er gelden verkeersregels. Zo mag je niet rechts inhalen en zijn er zelfs plekken met een maximumsnelheid. Maar in tegenstelling tot op de rest van de openbare wegen ben je hier niet gedekt als je schade rijdt. Ook de reparaties aan de vangrail moet je betalen.
Wanneer je schade op de Nürburgring wel gedekt is
Als we er even van uitgaan dat je verder geen extra verzekeringen hebt afgesloten, dan is er alsnog een scenario waarbij je schade gedekt is. En dat is als je crasht door de schuld van iemand anders. Als de auto vóór jou een oliespoor achterlaat en jij crasht, dan kun jij die persoon aansprakelijk stellen. Je hebt kans dat de wettelijke verzekering van die persoon jouw schade dekt, maar in principe bén je dus gedekt.
Je hoeft niet bang te zijn dat de andere partij er snel vandoor gaat. Wanneer er een ongeluk is op de Nürburgring met twee of meer auto’s, dan komt de politie ook altijd even kijken. Dit omdat het dus een openbare weg is. Fysiek gezien kan de tweede partij wel vluchten, maar dan wordt het dus een zaak voor de politie, want dan is het vertrekken na een ongeluk.
Jij kunt zelf ook aansprakelijk worden gesteld
De aansprakelijkheid op de Nürburgring is meteen ook het grote risico waar je weinig mensen over hoort. Je kunt voor jezelf berekenen dat je prima je auto kunt afschrijven en je wilt de afsleep- en reparatiekosten aan de baan ook wel voor lief nemen. Maar wat als er een achterliggende Porsche 911 GT3 crasht door jouw vloeistoffen? Het is de moeite waard om uit te zoeken of jouw verzekering dit wel dekt.
Een circuitverzekering is niet altijd mogelijk
We hebben het idee dat er vroeger meer partijen waren die circuitdagverzekeringen aanboden, maar tegenwoordig zijn ze schaars. Als je er eentje vindt, dan zijn de Touristenfahrten vaak uitgesloten. Een uitzondering is een circuitdag op de Nürburgring: dan is de baan afgesloten en telt het echt als circuit. Dan willen aanbieders van zogenoemde trackday-verzekeringen nog weleens jouw auto verzekeren.
Lees ook: Dit kost het om een rondje te rijden op de Nürburgring
In alle gevallen blijft de conclusie dat je je heel bewust moet zijn van de risico’s van het rijden op de Nürburgring. Zomaar een claim indienen zal niet voldoende zijn en je hebt kans dat je met nog veel meer kosten te maken krijgt dan alleen de schade aan je eigen auto. Behalve als het niet jouw schuld is, dan kun je nog geluk hebben en het claimen bij de andere partij. Alhoewel, we zullen het geen geluk noemen: zonder die tegenpartij was je natuurlijk nooit gebotst.
Reacties