Je weet het maar nooit. Wie weet bevind je jezelf plots in een situatie die verdacht veel wegheeft van de beginscènes van een slechte horrorfilm; ergens langs een verlaten bosweg met een niet functionerend koppelingspedaal. Als je goed luistert, hoor je de kettingzaag al in de verte. De regels van horrorfilms dicteren dat je geen telefoonbereik hebt. Of je bezeert je linkervoet en hinkelt op je laatste krachten terug naar de auto. Hoe kom je dan thuis? Het goede nieuws is: het is mogelijk om in een auto met een handbak te schakelen zonder koppeling.

Lees ook: Dit moet je doen als je tank bijna leeg is

Het koppelingspedaal is overigens geen leugen van de grote boze autoconglomeraten met als doel om jou koppelingsplaten en dure onderhoudsbeurtjes aan te smeren. We willen je aanraden het koppelingspedaal in je auto te blijven gebruiken, zodat je je transmissie geen tandjes laat spugen. We adviseren al helemaal niet, als je dan écht de behoefte voelt, om te gaan oefenen in een huurauto op vakantie (knipoog, knipoog).

Optrekken en afremmen zonder koppeling

Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z’n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen. Gefeliciteerd, je eerste meters zonder koppelingspedaal zitten erop. Tot stilstand komen is ook eenvoudig: haal de auto uit z’n versnelling en laat hem tot stilstand uitrollen. Hierna kun je de auto uitzetten, de eerste versnelling selecteren en met de sleutel weer accelereren.

Opschakelen zonder koppeling

Dit is al een stukje pittiger. Je rolt, maar je wilt niet met 6.000 toeren per minuut naar huis rijden – dat is vragen om nog meer problemen. Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z’n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z’n versnelling te halen. Op een geven moment zul je voelen dat de weerstand afneemt en op dat moment kun je hem zonder moeite schakelen naar de volgende versnelling. Je moet het dus puur op gevoel doen – luister naar de auto.

Een versnelling omlaag schakelen zonder koppeling

Dit is de lastigste zet van het schakelen zonder koppeling. Om terug te schakelen, moet je tussengas geven om het toerental omhoog te krijgen – rev-matching. Simpel gezegd moet je hem uit z’n versnelling halen, een beetje gas geven en de pook in een lagere versnelling zetten. Hoeveel toeren hoger je moet zitten, hangt af van je versnellingsbak. Dit is vaak iets meer dan 500 toeren per minuut. Hoeveel toeren je nodig hebt, merk je vanzelf. Ook hier zul je – net als bij het opschakelen – merken dat de weerstand minder wordt als je bij het juiste toerental zit, zoals hierboven. De eerste paar keer zul je gegarandeerd geknars horen.

Een voorbeeldje

Advertentie

Reacties

  • Piet says at 29 mei 2022:

    Nog beter is het om tijdens het uit de versnelling halen van de pook niet het gas los te laten, maar het gas precies op tempo te houden, maar dat licht minder. Daardoor verdwijnt de weerstand op de tandwielen en trek je hem vloeiend en makkelijk uit de versnelling. Daarna toerental van volgende versnelling op gehoor inschatten en inderdaad langzaam doordrukken.
    Het zo uit de versnelling halen was eigenlijk mijn normale rijstijl geworden wanneer ik moe naar huis reed en lui was. 🙂

    Reply
  • JKRog says at 27 oktober 2021:

    Had een paar jaar geleden een. Peugeot 406 met een 1400 motor. Wist dat de auto uiteindelijk toch weer weg zou gaan voor een andere dus ben ik dit toen gaan oefenen. En ja hoor na 3 dagen had ik het al volledig onder de knie. Op een gegeven moment leek het een van nature aangeboren. En reed ik weken lang zonder koppeling en zonder poetsen.

    Reply
  • Frank Keul says at 19 november 2020:

    Karen geleden brak op de terugweg van vakantie in Parijs het koppelingpedaal van mijn R4 af.! Ik ben toen zonder koppelind en net zoals hierboven beschreven de stad uitgereden en vervolgens helemaal naar huis!

    Reply
  • Wout says at 19 november 2020:

    Dat kan bijna niemand. Ik heb jaren double clutch gereden, maar met een normale bak moet ik toch echt mijn best doen.

    En wat die koppeling en starten betreft, zit meestal een schakelaar aan het pedaal.

    • Istvan says at 19 november 2020:

      Schakelaar is alleen op nieuwe auto’s. Schakelen zonder koppeling is peanuts.

      Reply
    Reply
  • Martijn says at 28 december 2019:

    #ditartikelwerdgesponsorddoorversneliingsbakrevisiegigant.nl

    Reply
  • Bob says at 3 december 2019:

    @Alex: nog veel erger is dat bij vele auto’s van de afgelopen 2 jaar de lampen continue blijven branden, ook als de zon schijnt. De dynamo loopt echt niet gratis ook al denken velen dat wel.

    • RHS says at 20 november 2020:

      Moderne auto’s hebben LED lampen en die gebruiken vrijwel niets.

      Reply
    Reply
  • Alex says at 2 december 2019:

    Veel nieuwere auto’s vereisen dat de rem of koppeling is in getrapt alvorens te kunnen starten

    • hassan-mo says at 5 december 2019:

      ja heb ook een handbak zonderkopeling gebeurt er niks in die auto alleen de accu aan

      • Niels says at 28 oktober 2021:

        Die schakelaar zal onder het pedaal zitten, dus als je dat intrapt zal ie wel starten…

        Reply
      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie