Je kon erop wachten: door de stormloop op belastingvrije auto’s met lage CO2-uitstoot is de Nederlandse overheid zo veel geld misgelopen, dat de maatregel binnenkort wordt teruggedraaid. Dit meldt RTL Nieuws op basis van inside info; komende week wordt het nieuwe plan aan de ministerraad voorgelegd.

De forse belastingkorting was een tijdelijke maatregel, dat was van het begin af aan bekend, maar niemand wist hoe lang het precies zou duren. Nog even dus, en dan mag je voor je Prius, Civic Hybrid, 107 of Polo BlueMotion gewoon weer motorrijtuigenbelasting aftikken. Ook zal er weer bpm geheven worden over de nieuwprijs van deze auto’s, maar wel met een hoog kortingspercentage. Er wordt gesproken over een bpm-tarief van 10 tot 25 procent. De regering zou de geleden schade sneller kunnen wegwerken door de accijnzen op brandstof te verhogen, maar daar wordt van afgezien. Toch nog een meevallertje. Ook over toename van de bijtelling wordt voorlopig niet gesproken.

Overigens blijven elektrische auto’s, of auto’s met een range extender die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten, wel vrijgesteld van wegenbelasting. Opel, zorg dus maar vast dat je genoeg Ampera’s (40 g/km) klaar hebt staan om alle cententellende Prius-leasefiguren op te vangen. En heren autohandelaren, bereid jullie maar vast voor op een ware stortvloed aan langzame pruttelhybrides en oncomfortabele minidiesels die voor een prikkie jullie kant op komen.

Ja, het was een mooi plan, die subsidie. Heel veel auto’s bouwen die na een paar jaar niemand meer wil hebben: da’s nog eens goed voor het milieu. Wij gaan even onze V8’en starten die nog veertig jaar meegaan. Doei!

Reacties