Een paar jaar geleden kocht Volkswagen de rechten op de naam Scout. De Scout was een capabele offroader die in de jaren ’60 en ’70 werd gemaakt door het Amerikaanse International Harvester. Hij stond bekend om zijn ruige capaciteiten en is vandaag de dag een gewild verzamelaarsobject. De hoogste tijd, vond VW, om de klinkende naam nieuw leven in te blazen. Deze twee concepten ‘voor beoogde productie’, de Scout Traveler en Terra (SUV en pick-up), laten zien wat we van het nieuwe merk kunnen verwachten.
De Scouts zijn (uiteraard) elektrisch en laten er met hun uiterlijk geen twijfel over bestaan: dit zijn een stel alleskunners. Hun proporties zijn in lijn met die van hun voorouders en grote banden en dito grondspeling zorgen voor een serieus capabel uiterlijk. Zoals het echte trucks betaamt, hebben ze een separaat chassis en een starre achteras – terreinwaardigheid boven comfort.
Hoog trekgewicht en groot rijbereik
De Traveler en Terra kunnen respectievelijk 3.175 en 4.535 kilo voortslepen en komen naar schatting ruim 560 kilometer ver op een lading (als je niets sleept, natuurlijk). Vind je dat niet ver genoeg, dan zijn er ook versies met een door benzine aangedreven generator aan boord – die redden het tot ruim 800 kilometer.
Over vermogen wordt nog niet gesproken, maar wel over koppel: in de Scout Traveler en Terra sturen twee elektromotoren via twee elektromotoren alle vier hun wielen ‘een geschatte 1.355 Nm’ naar [vul hier je ondergrond in]. Dat is genoeg om ze op verhard terrein in 3,5 seconden van 0 naar 96 km/u (60 mph) te katapulteren. Verder zegt Scout dat de trucks hellingen van 45 graden kunnen beklimmen en door water van zo’n 90 centimeter diep kunnen rijden. Ze staan op een 800-volt platform, ondersteunen bidirectioneel laden en kunnen met tot 350 kW snelladen.
Echte knoppen in de Scout Traveler en Terra
Hoewel Scout uitvoerig rept over een moderne software-architectuur en snel werkende touchscreens, beloven ze ook een ‘tactiele ervaring’. ‘Mechanische deurgrepen, grab bars, knoppen en tellers’ – geen aanraakgevoelig aaispul in dit VW-product. En zoals het hoort bij een lifestyle-product als dit, kun je je Scout Traveler of Terra uitvoerig personaliseren met accessoires.
De richtprijs voor de Verenigde Staten die Scout noemt, is 60.000 dollar zonder subsidies. De productie, in de Amerikaanse staat South Carolina, zou in 2027 van start moeten gaan – maar reserveren kan nu al. Over eventuele plannen voor export naar Europa is nog niets bekend.
Dave heeft op 26 oktober 2024 geschreven:
Hoe kan zoiets in hemelsnaam voor $60k worden aangeboden, zelfs als dat zonder het equivalent van onze BTW is?
En wat ik mis: is er een link met Rivian, ook van VW?