Seat: waar staat het merk nu voor?

Als Cupra het sportieve merk is, waarom moet je dan nog voor Seat kiezen?

Nieuwe Seat Ibiza 1.5 TSI FR: 1e rij-indruk
Nieuwe Seat Ibiza 1.5 TSI FR: 1e rij-indruk

Zoals altijd binnen de Volkswagen Groep is de hamvraag: waarom zou je de Iberico (Seat) prefereren boven de Schwarzwalder (Volkswagen) of die van het Tsjechische varken (Skoda)? Goed, bij ham is dat makkelijk, maar bij auto’s lijkt die vraag steeds moeilijker te worden.

Nog niet eens zo heel lang geleden was de verdeling duidelijk: Volkswagen kies je voor de kwaliteit, Skoda omdat het binnen je budget past en Seat sluit aan bij je sportieve ambities. Maar die grenzen zijn verregaand vervaagd.

Is Skoda nog goedkope rommel?

Niemand zal Skoda nog een cheap-ass Lidl-merk noemen, en Volkswagen heeft zijn kwaliteitsimago behoorlijk verzopen in dieselschandalen en ondeugdelijke TSI-motoren en DSG-transmissies.

Seat, ten slotte, heeft besloten de sportieve aspiraties in een ander jasje te steken door er meteen maar een heel nieuw merk voor op te richten: Cupra. Wat weer een volgende hamvraag oproept: wat blijft er dan over van Seat?

het verlossende antwoord. Een soort van

Het antwoord van de Spanjaarden is wat moeizaam, al kan dat ook aan ons liggen: Seat moet wat meer de technologische kant op, met meer (dan de anderen) aandacht voor connectiviteit, autodelen via smartphone-apps, dat soort dingen.

Vandaar dat al enige jaren geleden de tenenkrommende slogan ‘Enjoyneering’ in het leven werd geroepen, inmiddels godzijdank omgevormd tot ‘Technology to enjoy’. Als jij daar niet Spaans-warm voor loopt – wij ook niet, maar goed, laten we het een kans geven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws